17. 11. 2015
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
V zvezi navedenim predlogom pojasnjujemo, da področje prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ureja Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih (Uradni list RS, št. 35/08 in 19/15). Pirotehnični izdelki so glede na vrsto uporabe, namen, raven nevarnosti in glede na raven hrupa, ki ga izdelek povzroča, razvrščeni v kategorije F1, F2, F3 in F4 (ognjemetni izdelki), T1 in T2 (pirotehničnih izdelki za odrska prizorišča) ter P1 in P2 (drugi pirotehnični izdelki). Obstoječa ureditev sledi določbam Direktive 2013/29/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. junij 2013 o harmonizaciji zakonodaj držav članic v zvezi z dostopnostjo pirotehničnih izdelkov na trgu (prenovitev).
Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih omejuje prodajo in uporabo motečih pirotehničnih izdelkov, katerih glavni učinek je pok. Tako je skladno s 35. členom zakona prodaja ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok, fizičnim osebam dovoljena od 19. do 31. decembra, njihova uporaba pa je s spremembo Zakona o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih, ki je začela veljati 5. 4. 2015, dovoljena od 26. decembra do vključno 1. januarja. Prodaja, posest in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok, kamor sodijo petarde, pa je prepovedana. Poleg tega pa tudi sam zakon v zadostni meri omejuje uporabo predvsem motečih pirotehničnih izdelkov, ki imajo glavni učinek pok, uporabo, prodajo in posest petard pa prepoveduje.
Pri pripravi sprememb in dopolnitev Zakona o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih je Ministrstvo za notranje zadeve v letu 2014 pridobilo podatke o ureditvi prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov v posameznih državah članicah. Iz pridobljenih podatkov izhaja, da imajo podobno ureditev, kot jo ima Slovenija, torej prepoved uporabe petard, tudi v nekaterih drugih Evropskih državah kot npr. na Irskem, v Švedski, Romuniji in Združenem kraljestvu. V ostalih državah članicah je uporaba petard in ostalih pirotehničnih izdelkov dovoljena. V Franciji, ki jo predlagatelj izpostavlja kot državo, ki je popolnoma ukinila uporabo pirotehničnih sredstev, pa po pridobljenih podatkih na območju celotne države ni popolne prepovedi uporabe petard in drugih pirotehničnih izdelkov kakor tudi ne časovno omejene prodaje pirotehničnih izdelkov. Lahko pa lokalne oblasti zaradi zagotavljanja javnega reda in miru, sprejmejo določene omejevalne ukrepe, ki veljajo izključno za njihovo območje in ne veljajo na območju celotne države.
Mnenja smo, da popolna prepoved uporabe pirotehničnih sredstev ni smiselna, saj se je z vstopom Slovenije v Evropsko unijo odprtost naših meja še povečala in s tem posledično tudi dostopnost pirotehničnih izdelkov v tujih državah. Nobena naša sosednja država take prepovedi ne pozna, niti je ne pozna nobena druga država članica Evropske unije, pač pa so celo same proizvajalke pirotehničnih izdelkov in imajo dovoljeno uporabo pirotehničnih izdelkov z močnejšimi polnitvami kot v Sloveniji. S popolno prepovedjo prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov po našem mnenju ne bi rešili težav, saj bi državljani pirotehnične izdelke lahko kupovali v tujini.
Glede na vse navedeno in dejstvo, da je že sam Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih omejil uporabo ognjemetnih izdelkov, katerih glavni učinek je pok, od 26. decembra do vključno 1. januarja, menimo, da predlogu predlagatelja ne moremo slediti.