4. 2. 2013
Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev določa, da mora upravičenec do otroškega dodatka, državne štipendije, znižanega plačila vrtca, subvencije malice za učence in dijake, subvencije kosila za učence ter subvencije prevozov za dijake in študente centru za socialno delo sporočiti naslednje spremembe, ki pri teh pravicah vplivajo na upravičenost do pravice iz javnih sredstev, njeno višino ali obdobje prejemanja: spremembo števila oseb, spremembo vzgojno-izobraževalnega oziroma visokošolskega zavoda, spremembo statusa učenca, dijaka ali študenta, spremembo kraja stalnega prebivališča ter izgubo ali začetek prejemanja dohodka iz dela. Iz navedenega izhaja, da je potrebno centru za socialno delo sporočiti izgubo ali začetek prejemanja dohodka iz dela. Center za socialno delo pa na podlagi te spremembe na novo določi višino pravic iz javnih sredstev.
Kadar gre za izgubo zaposlitve in posledično za izgubo periodičnih dohodkov, kamor sodijo dohodki iz dela, se upošteva da se je dohodek družine zmanjšal za periodične dohodke, ki jih je oseba nehala prejemati in ni začela prejemati drugih periodičnih dohodkov. Na podlagi 7. člena Pravilnika o načinu upoštevanja dohodkov pri ugotavljanju upravičenosti do otroškega dodatka, državne štipendije, znižanega plačila vrtca, subvencije malice za učence in dijake, subvencije kosila za učence, subvencije prevozov za dijake in študente, oprostitve plačila socialnovarstvenih storitev in prispevka k plačilu družinskega pomočnika (Uradni list RS, št. 93/11), se šteje, da je oseba nehala prejemati periodične dohodke in ni začela prejemati drugih periodičnih dohodkov, če v mesecu pred mesecem vložitve vloge ni prejela nobenega dohodka več ali v mesecu vložitve vloge ni opravljala dejavnosti in ni prejela nobenega dohodka več. Kot periodični dohodki se upoštevajo zlasti plače,nadomestilo plače, bonitete, pokojnine iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja, nadomestila in drugi dohodki iz delovnega razmerja ter dohodki iz 2., 3., 4., 6., 7., 14., 15., 16., 17., 18. In 23. točke prvega odstavka 12. člena ZUPJS. Kot periodični dohodek se šteje tudi dohodek iz dejavnosti ter dohodek iz osnovne kmetijske in osnovne gozdarske dejavnosti.
Iz navedenega izhaja, da v primeru, da oseba pred vložitvijo vloge za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev ni imela periodičnih dohodkov, se dohodek družine zmanjša za periodične dohodke, ki jih je oseba prenehala prejemati in ni začela prejemati drugih periodičnih dohodkov.
Glede na navedeno pojasnjujemo, da se v primeru, ko se je upravičenec do pravic iz javnih sredstev po izgubi zaposlitve ponovno zaposlil in ni prišlo do popolne izgube dohodka iz delovnega razmerja oziroma periodičnih dohodkov, temveč so ti dohodki nižji, se ne odloča ponovno o upravičenosti do pravic iz javnih sredstev. Pravica do otroškega dodatka in pravica do znižanega plačila vrtca sta letni pravici, ki se vsako leto odmerita na novo, glede na dohodke družine v preteklem letu. Res je, da se spremembe dohodka v družini na tak način upoštevajo z zamikom, vendar bi se v primeru, da bi prišlo v družini do popolne izgube dohodka, upoštevale že z naslednjim mesecem po sporočeni izgubi dohodka. Pri samem nihanju višine dohodka med letom za katero je izdana odločba o otroškem dodatku in znižanem plačilu vrtca pa se to ugotavlja na letni ravni ob novi vlogi za otroški dodatek in znižano plačilo vrtca.
V zvezi s predlogi za spremembo Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, se bodo predlogi preučili in v kolikor bodo sprejeti, tudi upoštevali v spremembah zakona, ki se že pripravlja.