31. 1. 2013
Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve
Uvodoma bi se vam želeli zahvaliti za vaše pismo in razmišljanja, ki vsekakor predstavljajo koristen odziv civilne javnosti na ureditev navedenega področja, kar je dragocen pripomoček pri zakonskem urejanju predmetne zakonodaje. V zvezi z vašim predlogom glede spremembe načina in obsega plačevanja prispevkov za obvezna socialna zavarovanja za samozaposlene osebe, vam z vidika nove zakonodaje o pokojninskem in invalidskem zavarovanju pojasnjujemo, da novi Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju /ZPIZ-2/ (Ur. list RS, št.96/2012) za samozaposlene osebe določa nove individualne zavarovalne osnove in ne več zavarovalne osnove glede na 8 zavarovalnih razredov, v katere se, glede na doseženi dobiček, uvrščajo samozaposlene osebe po prejšnjem Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju /ZPIZ-1/ (Ur. list RS, št. 109/06-UPB4). Po novem se tako zavarovalna osnova določi glede na doseženi dobiček, vendar pri upoštevanju dobička velja po ZPIZ-2 za samozaposlene osebe ugodnejša določitev zavarovalne osnove, kot je to določeno za druge kategorije zavarovancev, ki nimajo plače (npr. kmete, družbenike, ki so poslovodne osebe). Tako se samozaposlenim osebam po novem ZPIZ-2 dobiček, ugotovljen v skladu z zakonom, ki ureja dohodnino, ki določa zavarovalno osnovo samozaposlene osebe skladno z 2. odstavkom 145. člena ZPIZ-2 zniža za 25 % (po končanem prehodnem obdobju). V letu 2014 se bo tako ugotovljeni dobiček za določitev zavarovalne osnove skladno s 3. odstavkom 410. člena ZPIZ-2 znižal za 30 %, v letu 2015 za 28 %, od leta 2016 dalje pa za 25 %. Prav tako novi ZPIZ-2 določa nove olajšave za samozaposlene osebe po prvem vpisu v obliki delne oprostitve plačila prispevkov zavarovancev kot tudi prispevkov delodajalcev za pokojninsko in invalidsko zavarovanje in sicer v prvih 12 mesecih poslovanja 50%, v naslednjih 12 mesecih 30% (14. odstavek 145. člena ZPIZ-2). Olajšavo, katere glavni namen je zmanjšati obremenitev samozaposlenih oseb in spodbujati podjetništvo na drugi strani, bo mogoče uveljaviti od 1. julija 2013 dalje (2. odstavek 430. člena ZPIZ-2). Glede na to, da v vašem dopisu izpostavljate dela oz. storitve z manjšim zaslužkom, pojasnjujemo, da ZPIZ-2 uvaja tudi novo zavarovalno podlago in sicer za zavarovance iz drugega pravnega razmerja. Skladno z 18. členom ZPIZ-2 so obvezno zavarovane tudi osebe, ki v okviru kakšnega drugega pravnega razmerja opravljajo delo, razen, če so upokojenci oz. študenti . Kot delo iz drugega pravnega razmerja pa se šteje delo oziroma storitev, kadar se plačilo, prejeto na podlagi tega pravnega razmerja, po zakonu, ki ureja dohodnino, šteje za dohodek, in ni oproščen plačila dohodnine ali ni drug dohodek po zakonu, ki ureja dohodnino (npr. avtorska pogodba, pogodba o delu ali druga pogodba civilnega prava; kot prokurist ali poslovodna oseba po predpisih o gospodarskih družbah itd.). Namen ureditve obveznega zavarovanja iz naslova drugega pravnega razmerja kot nove zavarovalne podlage izhaja iz načela »vsako delo šteje«, kar pomeni, da se spremembam na trgu dela in različnim oblikam dela prilagaja tudi nova pokojninska zakonodaja na način, da pravice iz te zakonodaje dobijo vsi, ki opravljajo dela oz. storitve. Začetek uporabe nove zavarovalne podlage bo od 1. januarja 2014 dalje. Glede na nesorazmernost med prejetimi plačili iz drugega pravnega razmerja z dobo trajanja tega drugega pravnega razmerja, ZPIZ-2 v 130. členu natančno določa pravila trajanja zavarovanja iz naslova drugega pravnega razmerja in sicer na način, da se trajanje zavarovalne dobe ugotovi tako, da se prizna po en mesec zavarovalne dobe za vsakih doseženih 60 % povprečne mesečne plače iz leta, za katero se opravi izračun, vendar največ 12 mesecev dobe na leto. Za plačilo manj kot 60% povprečne plače pa se zavarovancu prizna sorazmeren del meseca. Na ta način bodo lahko pravice iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja pridobili tudi zavarovanci z manjšimi zaslužki.