Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Zakon o pravniškem državnem izpitu - 20.člen

7281 OGLEDOV 23 KOMENTARJEV

Predlagam spremembo Zakona o pravniškem državnem izpitu in sicer zadnjega odstavka 20. člena, ki pravi da lahko kandidat opravlja PDI le tri krat.

Glede na to da gre za najtežji izpit v RS in glede na to da menim, da država s takšnim členom v zakonu ne sem onemogočati posamezniku svobodno in z ustavo zagotovljeno pravico do izbire poklica in izobraževanja. Ker so trije poizkusi za tako težek izpit nekaj nezaslišanega, predlagam spremembo da bi kandidat lahko opravljal izpit vsaj 6 krat oz. v nedogled. Lahko bi npr. v zakon zapisali, da kandidat po drugem oz. tretjem neuspelem poizkusu ne sme izpita npr. opravljati 1 leto, nato pa lahko pristopi k izpitu ponovno. Glede na to da je izpit plačljiv s strani kandidata, ne vidim ovire zakaj država potem onemogoča posameznika na tak način. Glede na to, da mora pravnik, ki želi opravljati poklic (sodnika, notarja, odvetnika, pravobranilca, tožilca…) izpit nujno opraviti in glede na to, da zadnje čase tega izpita kar pogosto kandidati ne opravijo niti tri krat (te podatke ima Ministrstvo za pravosodje), menim da bi bila nujna sprememba v že zgoraj predlagani smeri . Naj poudarim, da je za nekoga, ki se odloči za izpit pravnika in diplomira na pravni fakulteti, izjemno šokantno in neugodno če PDI ne opravi kar tri krat.

Če zgoraj predlagana sprememba ne bi naletela na plodna tla, pa morda predlog v tej smeri, da v kolikor kandidat iz takšnih oz. drugačnih razlogov izpita tretjič ne opravi, da se mu omogoči vsaj pritožba na organ oz. da se vpogleda v njegov spis in da neodvisna komisija oceni ali ta kandidat res ni sposoben izpita opraviti in se mu po takšni oceni dovoli vsaj še enkratni zagovor. V sedanji ureditvi ni namreč nobenega varovala, če kandidat npr. kar dva krat uspešno opravi pisni del izpita in na ustnem delu ni uspešen, pa tretjič npr. pade na pisnem delu izpita, je to zanj usodno, torej nikoli več ne sme pristopiti k izpitu. Tako lahko kandidat po dve letnem učenju in pristopih k izpitu pozabi na ves vložen trud, pozabi na zaposlitev v poklicu ki si ga želi itd.

Menim da je omenjena ureditev protiustavna in v nasprotju z načelom sorazmernosti in pravne države.

17 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR P PDI55 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Priloge:



Odgovor


7. 5. 2013

Odziv Ministrstva za pravosodje

Drugi odstavek 20. člena Zakona o pravniškem državnem izpitu (v nadaljevanju: ZPDI) določa, da kandidatu, ki po tretjem dovoljenem pristopu ne opravi uspešno izpita, ni dovoljen ponovni pristop. Predlagatelj meni, da je pravniški državni izpit najtežji izpit v Republiki Sloveniji, zato država s tako določbo ne bi smela onemogočati posamezniku svobodne in z ustavo zagotovljene pravice do izbire poklica in izobraževanja. Navedena določba je po mnenju predlagatelja protiustavna in v nasprotju z načelom sorazmernosti in pravne države. Zaradi tega predlaga ureditev, po kateri bi bilo število pristopov k pravniškemu državnemu izpitu neomejeno, kar bi bilo še zlasti smiselno glede na to, da je izpit plačljiv s strani kandidata. Če navedeni predlog ne bi bil sprejet, pa predlagatelj predlaga, da se kandidatu, ki izpita niti tretjič ne opravi uspešno, omogoči pritožba, oziroma da neodvisna komisija oceni, ali kandidat ni sposoben opraviti izpita in se mu po takšni oceni dovoli vsaj še enkratni zagovor.

V zvezi z navedenim predlogom uvodoma pojasnjujemo, da je zaradi določbe drugega odstavka 20. člena ZPDI, ki dopušča največ tri pristope k pravniškemu državnemu izpitu, v zadnjih sedmih letih izgubilo možnost opravljanja tega izpita 30 kandidatov od 3220, kot jih je v tem obdobju pristopilo k izpitu. Njihovo število in delež, ki ga to število predstavlja glede na število vseh kandidatov, ki so pristopili k pravniškemu državnemu izpitu, je za posamezna leta razvidno iz tabele v prilogi spodaj.

ZPDI ne predpisuje pritožbenega postopka zoper oceno, ki jo je kandidat dosegel na pravniškem državnem izpitu, to pa zato, ker gre pri tem za akademsko oceno najvišjih pravnih strokovnjakov in ne za upravni postopek. Ne glede na to je Ministrstvo za pravosodje v letu 2012 prejelo 14 pritožb oziroma ugovorov, ki so jih večinoma vložili kandidati, ki so bili tudi tretjič neuspešni na izpitu in zato v skladu z 20. členom ZPDI k izpitu ne morejo več pristopiti. Navedene pritožbe je minister zavrgel kot nedovoljene, saj zanje ni bilo pravne podlage. Kandidati imajo možnost sprožiti upravni spor na Upravnem sodišču, česar se kandidati, ki so bili na izpitu trikrat neuspešni, tudi poslužujejo. Ministrstvo je trenutno seznanjeno s petimi upravnimi spori, ki so jih vložili kandidati, ki se z zavrženjem pritožbe niso strinjali. V enem primeru je Upravno sodišče RS tožbo že zavrglo iz istega razloga kot minister.

O obravnavani problematiki je leta 2006 odločalo tudi Ustavno sodišče RS. V odločbi, št. U-I-242/03 z dne 19. 1. 2006, je zavzelo stališče, da omejitev števila dovoljenih pristopov k pravniškemu državnemu izpitu, kot jo določa drugi odstavek 20. člena ZPDI, ni v neskladju s pravico do svobodne izbire zaposlitve iz drugega odstavka 49. člena Ustave RS . Svojo odločitev je utemeljilo s tem, da navedena omejitev predstavlja določbo, ki določa zgolj način izpolnitve pogoja za opravljanje pravosodnih funkcij in pravosodnih poklicev ter drugih del, za katere se z zakonom zahteva kot pogoj pravniški državni izpit. Pri določitvi načina izpolnitve nekega pogoja pa je po mnenju Ustavnega sodišča bistveno, da zakonodajalec vsem kandidatom zagotovi razumne možnosti za njegovo izpolnitev. V obravnavanem primeru je zakonodajalec določil, da so dovoljeni trije pristopi k opravljanju izpita, pri čemer je posebej uredil primere, ko se ponovitev dela izpita ne šteje za ponoven pristop, s podzakonskim predpisom pa je določil tudi pravila glede odsotnosti ali odstopa kandidata od izpita. Na podlagi navedenega Ustavno sodišče zaključuje, da je zakonodajalec vsem kandidatom zagotovil razumne možnosti, da uspešno opravijo pravniški državni izpit, zaradi česar je pobudničina navedba, da je izpodbijana določba drugega odstavka 20. člena ZPDI v neskladju s pravico do svobodne izbire zaposlitve iz drugega odstavka 49. člena Ustave, neutemeljena.

Da imajo kandidati po veljavni ureditvi razumne možnosti za uspešno opravljanje pravniškega državnega izpita, nenazadnje izhaja tudi iz zgoraj navedenih statističnih podatkov, iz katerih je razvidno, da je izmed vseh kandidatov, ki pristopijo k izpitu, delež kandidatov, ki na izpitu tudi tretjič niso uspešni, precej nizek.

Ne glede na zgoraj navedeno bomo obravnavani predlog temeljito preučili ob prvi naslednji pripravi sprememb področja pravniškega državnega izpita in pri tem upoštevali tudi dejstvo, da je bila z Zakonom za uravnoteženje javnih financ uvedena vnaprejšnja plačljivost pravniškega državnega izpita.

Priloge:

Komentarji