2. 10. 2012
Odziv Ministrstva za zdravje
Področje prepovedanih drog je v Republiki Sloveniji urejeno v skladu s konvencijami Organizacije združenih narodov, ki so zavezujoče za vse države članice, in z usmeritvami Evropske unije.
Nadzor nad prepovedanimi drogami v Republiki Sloveniji, poleg Kazenskega zakonika, urejajo naslednji predpisi:
- Zakon o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami (Uradni list RS, št. 108/99, 44/00, 2/04 – ZZdrI-A in 47/04 - ZdZPZ)
- Zakon o preprečevanju uporabe prepovedanih drog in o obravnavi uživalcev prepovedanih drog (Uradni list RS, št. 98/99) ter
- Uredba o razvrstitvi prepovedanih drog (Uradni list RS, št. 49/00, 8/01 – popr., 49/01, 78/02 53/04, 122/07, 102/09, 95/10 in 58/2011).
Zakon o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami opredeljuje prepovedane droge kot rastline ali substance naravnega ali sintetičnega izvora, ki imajo psihotropne učinke ter lahko vplivajo na telesno ali duševno zdravje ali ogrožajo primerno socialno stanje ljudi. 3. člen zakona razvršča prepovedane droge v tri skupine glede na resnost nevarnosti za zdravje ljudi, ki je lahko posledica njihove zlorabe in glede na uporabo v medicini. Razvrstitev prepovedanih drog je sprejela Vlada Republike Slovenije z Uredbo o razvrstitvi prepovedanih drog leta 2000.
Leta 1999 je bil sprejet Zakon o preprečevanju uporabe prepovedanih drog in o obravnavi uživalcev prepovedanih drog, ki med drugim definira zdravljenje ter reševanje socialne problematike, povezane z uživanjem prepovedanih drog. Omenjeni zakon v osnovi določa ukrepe in dejavnosti, ki naj prispevajo k zmanjševanju povpraševanja po drogah. Med te ukrepe in dejavnosti sodijo tudi različne informativne kampanje in preventivni programi, zdravstvene in socialne dejavnosti, programi zmanjševanja škode (razdeljevanje sterilnega pribora) ter aktivnosti povezane s spremljanjem in analizo problematike uporabe drog. Posebna pozornost je namenjena preventivnim ukrepom in aktivnostim na vseh nivojih. Z različnimi znanstveno utemeljenimi dejavnostmi različnih ministrstev, še zlasti s širokim osveščanjem, opozarjanjem, ustreznim ciljno usmerjenim informiranjem v različnih okoljih, šolah ter lokalnih skupnostih se skuša različne skupine prebivalstva, še posebej pa mlade odvrniti od uporabe prepovedanih in tudi dovoljenih drog.
Slovenija je dekriminalizirala uporabo drog leta 1999 s sprejetjem že omenjenega Zakona o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami. Na podlagi 33. člena tega zakona se je de-iure dekriminalizirala posest manjše količine prepovedane droge za enkratno lastno uporabo. Po omenjenem členu je posest majhne količine prepovedane droge za enkratno lastno uporabo prekršek za katerega so predvidene globe.
Primernost oziroma neprimernost predloga za nadaljnjo obravnavo Ministrstvo za zdravje je v nedokončanem procesu priprave predloga sprememb in dopolnitev Zakona o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami obravnavalo tudi možnosti določitve mejnih količin prepovedanih drog za osebno uporabo. Stališča o ustreznosti takega predloga so se med različnimi vladnimi in nevladnimi organizacijami zelo razlikovala. V primeru, ko bi imeli določene mejne količine drog za osebno uporabo, bi najmanjše preseganje določenih količin pomenilo avtomatično obravnavo kršiteljev po Kazenskem zakoniku. Po veljavni zakonodaji pa je treba v postopku ugotoviti ali je količina namenjena osebni rabi ali nadaljnji preprodaji. S stališča večje pravne varnosti in enake obravnave v vseh podobnih primerih, bi določitev mejnih količin za osebno rabo lahko bila ustrezen ukrep.
Ministrstvo za zdravje namerava, ko bo omenjeni zakon znova v obravnavi, ponovno obravnavati to vprašanje z vsemi pristojnimi ministrstvi in drugimi strokovnjaki iz vladnih in nevladnih organizacij.