11. 7. 2012
Odziv Ministrstva za pravosodje in javno upravo
Področje odvetniške tarife je trenutno urejeno z zakonom. Ureja ga Zakon o odvetniški tarifi (Uradni list RS, št. 67/08 in 35/09-ZOdv-C), ki od 9. 5. 2009, ko je bil uveljavljen Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o odvetništvu (Uradni list RS, št. 35/09, v nadaljevanju: ZOdv-C), ne velja več, se pa na podlagi 19. člena ZOdv-C še vedno uporablja in sicer do uveljavitve nove odvetniške tarife, ki jo bo sprejela Odvetniška zbornica Slovenije po predhodnem soglasju ministra, pristojnega za pravosodje.
V skladu z navedenim je bila pristojnost za določanje odvetniške tarife že leta 2009 z ZOdv-C prenešena na Odvetniško zbornico Slovenije, ki lahko na ta način odloča o vzpostavitvi ustreznih razmerij oz. vrednotenju posameznih storitev, upoštevajoč zahtevnost in odgovornost posameznih odvetniških opravil. Javni interes pa je pri tem varovan tako, da je za sprejem odvetniške tarife na skupščini Odvetniške zbornice Slovenije potrebno predhodno soglasje ministra, pristojnega za pravosodje. To pomeni, da niti Vlada RS niti minister, pristojen za pravosodje, nista (več) pristojna za pripravo predpisa, ki ureja odvetniško tarifo, temveč je ministru, pristojnemu za pravosodje, podeljena zgolj pristojnost, da poda ali zavrne soglasje k odvetniški tarifi, ki jo pripravi Odvetniška zbornica Slovenije.
Vendar pa je tudi na ta način ustrezno zavarovan javni interes, kar se je pokazalo že kmalu po uveljavitvi ZOdv-C, ko je Odvetniška zbornica Slovenije pripravila osnutek nove odvetniške tarife in ga posredovala v soglasje ministru, pristojnemu za pravosodje. Navedeni osnutek je predvideval znatno povišanje stroškov odvetniških storitev, zato je minister soglasje odklonil in pri tem večkrat javno poudaril, da v času gospodarske krize ne bo soglašal z dvigom odvetniške tarife.
Glede na to, da gospodarska kriza še vedno traja, Odvetniška zbornica Slovenije do sedaj še ni prejela ministrovega soglasja k novi odvetniški tarifi, kar je tudi razlog za zgoraj opisano pravno stanje na tem področju. Navedeno stanje ni najbolj ustrezno, saj se uporablja predpis, ki že več let ne velja več, vendar pa v sedanji gospodarski in finančni situaciji ni primerno omogočati zviševanja stroškov odvetniških storitev. Vsekakor bo ekonomski vidik finančne krize tudi v prihodnje pomemben dejavnik pri odločanju ministra, pristojnega za pravosodje, v postopku izdaje soglasja k novi odvetniški tarifi.
V zvezi s predlogom glede manjših odvetniških stroškov še dodajamo, da imajo osebe s šibkejšim premoženjskim stanjem možnost uveljavljanja pravice do brezplačne pravne pomoči, ki predstavlja izpeljavo ustavnih pravic do sodnega varstva in enakega varstva pravic iz 22. in 23. člena Ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 69/04, 69/04 in 68/06).