18. 12. 2009
Odziv MInistrstva za delo, družino in socialne zadeve
<style type="text/css"></style>
1. PREGLED SEDANJE UREDITVE OTROŠKIH DODATKOV
Pravico do otroškega dodatka ima eden od staršev za otroka s prebivališčem v Sloveniji. Za uveljavljanje pravice do otroškega dodatka je potrebno izpolniti vlogo za uveljavitev pravice do otroškega dodatka in jo predložiti oz. poslati pristojnemu centru za socialno delo, ki je pristojen glede na prebivališče otroka. Če se pravica uveljavlja v roku 90 dni od rojstva otroka, se prizna z mesecem rojstva otroka. Če se pravica uveljavlja kasneje, se prizna s prvim dnem naslednjega meseca od vložitve vloge. Pravica se lahko uveljavlja kadarkoli do dopolnjenega 18. leta starosti otroka, za otroke starejše od 18. let pa le, če se šolajo, dokler imajo status učenca, dijaka, vajenca ali študenta, vendar najdalj do 26. leta starosti.
Otroški dodatek se določi glede na dohodke družine v preteklem oziroma predpreteklem letu, odvisno od tega, kdaj se vloga za otroški dodatek vloži. Dohodek družine se razdeli na družinske člane in deli z povprečnim dohodkov v Sloveniji v preteklem oziroma predpreteklem letu. Glede na določitev dohodkovnega razreda se določi višina otroškega dodatka za posameznega otroka, ki je različna glede na število otrok v družini. Otroški dodatek se zviša za 20%, če predšolski otrok ni vključen v vrtec, ter za 10%, če samo eden od staršev izvršuje roditeljsko pravico.
Otroški dodatek znaša od 1. julija 2009 za posameznega otroka na mesec:
Dohodek na družinskega člana v % povprečne plače RS
Znesek otroškega dodatka za posameznega otroka
1. otrok
2. otrok
3. in naslednji otrok
Do 15%
112,95
124,24
135,55
Nad 15% do 25%
96,57
106,76
116,88
Nad 25% do 30%
73,60
82,26
90,89
Nad 30% do 35%
58,05
66,24
74,58
Nad 35% do 45%
47,47
55,40
63,27
Nad 45% do 55%
30,08
37,65
45,17
Nad 55% do 75%
22,56
30,08
37,65
Nad 75% do 99%
19,64
27,17
34,69
Vlogo se lahko vloži kadarkoli. Odločbo se lahko pričakuje v mesecu dni. Otroški dodatek se prizna s prvim dnem naslednjega meseca od vložitve vloge za dobo enega leta. V mesecu, ko pravica poteče, je potrebno za nemoteno prejemanje otroškega dodatka vložiti novo vlogo z dohodki iz preteklega oz. predpreteklega leta.
Po 18. letu starosti otroka mora center za socialno delo preverjati upravičenost do otroškega dodatka glede na status otroka. Zato že v vlogi za otroški dodatek starši izjavijo, da se otrok šola, center pa preveri iz uradnih evidenc status otrok.
2. SLABOSTI SEDANJEGA SISTEMA UVELJAVLJANJA IN IZPLAČEVANJA OTROŠKIH DODATKOV:
Ugotavljanje vseh pogojev na katere je vezana določitev višini otroškega dodatka prinaša nekatere slabosti:
1. Ugotavljanje dohodkov družine iz preteklega oziroma predpreteklega leta.
Otroški dodatek se lahko uveljavlja kadarkoli, vendar se od januarja do marca tekočega leta upošteva dohodek družine v predpreteklem letu. Ta dohodek je možno pridobiti tudi po uradni dolžnosti iz uradnih evidenc. Od aprila do konca tekočega leta pa se ugotavlja dohodek iz preteklega leta, ki ga ni mogoče dokončnega pridobiti iz uradnih evidenc DURS-a, ker so dokončni podatki znani šele kasneje, julija ali pa tudi kasneje. Podatke tako navedejo vlagatelji v vlogah za uveljavitev pravice do otroškega dodatka. Ministrstvo nato te podatke preverja oziroma primerja s podatki DURS-a, pri čemer prihaja do razlik, zaradi katerih morajo centri za socialno delo ponovno ugotoviti upravičenost do otroškega dodatka in višino le tega, ter preveč izplačani otroški dodatek poračunati oziroma izterjati. Posledica tega preverjanja so pritožbe in dodatno delo centrov za socialno delo, ter ministrstva, kot pritožbenega organa.
V zadnjem času ugotavljamo, da je sprememb v dohodkih veliko in upravičenci do otroškega dodatka zahtevajo, da se otroški dodatek prilagodi danim razmeram. Sedanji sistem ne omogoča takojšnjega odziva na spremembo, ki je nastala v družini, zato menijo, da sistem ni pravičen. Menijo, da bi bilo potrebno upoštevati tekoči dohodek družine.
2. Ugotavljanje statusa otroka
Starši uveljavljajo pravico do otroškega dodatka za otroka do 18. leta starosti, za otroke starejše od 18. let pa le, če se šolajo, dokler imajo status učenca, dijaka, vajenca ali študenta, vendar najdalj do 26. leta starosti. V ta namen morajo podati izjavo, da se otrok šola. Center za socialno delo mora iz uradnih evidenc preveriti status otroka. Ker evidence šolajočih otrok niso popolne je to povezano z dodatnim delom, ter stroški pri pozivanju za pridobitev teh podatkov.
3. Ugotavljanje družinskih članov
Določitev višine otroškega dodatka je povezana tudi z številom družinskih članov. Tudi tukaj so upravičenci mnogokrat nezadovoljni, bodisi, da se jih upošteva kot družinske člane z njihovimi dohodki iz preteklega leta, kljub temu, da takrat niso bili člani družinske skupnosti in niso prispevali vanjo, bodisi, da so razmere v trenutku, ko uveljavljajo otroški dodatek drugačne, kot so bile v preteklem letu, iz katerega se upošteva dohodek.
3. ARGUMENTI ZA UVEDBO UNIVERZALNEGA OTROŠKEGA DODATKA
Zaradi zgoraj navedenih slabosti, ki jih je prineslo izvajanje Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkov in za lažje in bolj enostavno izvajanja te pravice, smo preučili univerzalne otroške dodatke v nekaterih državah EU.
Otroški dodatek je prejemek, ki ga prejme družina, ki ima enega ali več otrok. Ta dodatek ni vezan na sedanje, pretekle ali prihodnje dohodke. Družina mora živeti sedaj, otroci imajo potrebe, ki jih je potrebno zadovoljevati in njim nuditi pogoje za zdravo rast in razvoj, kasneje za izobraževanje in odraščanje v delovne ljudi in poštene državljane.
Iz zgoraj navedenega izhaja, da se predlog za enoten otroški dodatek preučuje glede primernosti za nadaljnjo obravnavo.
Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve
S tistimi, ki pravite, da bi bilo pametno uvesti sistem, ki bi se gledal le glede na prihodke, se strinjam, saj če si bogat je toliko "lažje". Tistim, ki pa potrebujejo pomoč v obliki socilanih prejemkov, pa bi vzpostavil sistem preverjanja, saj nekateri to izkoriščajo v ne pravi smeri. Vseeno smo socialna država, vendar primanjkuje tovrstnega nadzora.
Proti. Osebno imam dovolj prihodkov, da bi lahko skrbel za otroka tudi brez otroških dodatkov, kdo drug pa morda ne. Prav je, da imajo večji dodatek tisti, ki ga bolj potrebujejo.
hmmmm....
jep, verjetno še kdo razmišlja o "s trebuhom za kruhom" - pa mi lahko mirno verjamete, da ne zaradi 25€/100€ otroškega dodatka ;-)
kaj čmo - v naši ustavi piše v 2. členu "Slovenija je pravna in socialna država." torej...? pojem "socialna" pač (žal) ne razlikuje med pridnimi in lenimi reveži, se mi zdi.
pa prosim, če bi se vsaj tukaj nehali mahati tipično po strankarsko po glavi, kdo je in kdo ni odraščal v komunizmu - verjetno nas je vsaj velika večina, ki se oglašamo na tem portalčku, vsaj del svojega odraščanja dala skozi v "krutem socializmu", a ne?
1. sprejemljiv predlog in sigurno boljši od sedanjega sistema
2. MOJ PREDLOG:
otroški dodatek bi po mojem mnenju moral biti vezan na povprečno bruto plačo matere iz 12 mesečnega obdobja. Za vsakega nadaljnjega otroka bi se višal otroški dodatek po principu ( 1 otrok 5% bruto plače, 2 otroka 12,5% bruto plače, 3 otroci 25% bruto plače,...) S tem bi se dvignila nataliteta izobraženega in / ali ekonomsko dobro oz. povprečno situiranega prebivalstva.
3. v kolikor se rodi otrok materi ki je brezposelna, dobi fiksen otroški dodatek v obliki BONA, kot je predlagal JANEZE.
4. menim, da Slovenija viša nataliteto na račun ljudi, ki finančno ali umsko niso zmožni poskrbeti niti za sebe kaj šele za otroke, ki so na koncu breme nas vseh davkoplačevalcev.
Se popolnoma strinjam s tabo, ker bi tako revni malo bolj "pazili", ali si nakopljejo še eno finančno "breme" v obliki otroka, katerega potem ne morejo preživljati in postanejo socialni problem, medtem, ko pa si normalno ali bolje situirani lahko privoščijo še kakšnega in za njega delno poskrbi tudi država....
tale 4. je pa malce za lase privlečena!
predlagam pregled kratke statistike svetovnih veleumov in njihovih življenjskih pogojev v otroštvu pa tudi statistiko bogataških otrok in njihovih eskapad, zapadanja odvisnosti...
1. in 2. kako lahko ima nekdo, ki ima 600 eur bruto plače isti otroški dodatek kakor tisti, ki ima bruto plačo 1100 eur? po tej logiki bi dobili višje otroške dodatke tisti ljudje, ki imajo višje plače, tisti znižjimi plačami, pa bi imeli še tisto malo kar imajo od države slabo. torej bi vi radi povečali revščino in nižji srednji razred pahnili v bedo na račun vašega lepega življenja in ugodja??
sploh pa, menite, da ljudje z višjimi dohodki so bolj izobraženi od tistimi z nižjimi? velikorat se je pokazalo ravno nasprotno skozi celo zgodovino inovacij (mihcelangelo, da vinci, einstein .. niso bili iz premožnih družin. zanimivo a ne?)
3. boni so zastareli in neuporabni. nekateri ljudje otroške dodatke porabijo za kaj bolj konstruktivnega kakor iti takoj v shop in nakupovati stvari za tistih nekaj 10 evrov, ki jih dobijo. poleg tega so tukaj še študentke matere, ki si morda denar založijo ali proabijo za nekaj povsem drugačnega.
4. slovenija ne viša natalitete - ustvarja stanje, ko naj bi bila nataliteta slaba. če torej se izhaja iz povedanega, smo vsi, ki imamo otroka bodisi finančno nesposobni bodisi umsko nesposobni za skrbeti za svoje otroke. VSI po vašem pisanju. Torej nihče ne bi smel imeti otrok in bi morali že zdavnaj izumreti?
hvala bogu da česa takega se ne bi nikoli sprejelo.
pa še dodatek: ljudje se pehamo za denar, to je naša poguba.
no pa poglejmo lepo po vrsti!
1. na eni strani imamo mnogo mladih družin živečih na koruzi z mamo "samohranilko", na drugi strani brezposelne povečini "noseče" matere s tremi ali več otroki okrog sebe, ki nebodo nikoli delale
2. v kolikor ne veste, bi to spodbudilo mlade pare, ki imajo visoko izobrazbo in povprečno plačo 1000EUR neto, da imajo več otrok. A ni zanimivo, da sem kot visoko izobražen človek s partnerko, ki ima zaključen magisterij in z enim otrokom, primoran živeti na koruzi in še s tem komaj shajamo (otroški dodatek je ca. 25 EUR). Če si bi sedaj, ko smo v plodnih letih zaželeli še 1 otroka, bi to bil finančni zlom naše male družinice. Na drugi strani pa gledamo, kako se rojevajo reveži drug za drugim, neizobraženim materim, po katerih seveda poleg njihovega blestečega umskega potenciala podedujejo tudi primeren družinski vzorec (hmmm a ni neka znana Slovenska družina, ki prejema 1500 EUR otroškega dodatka in socialne pomoči neto - aja pa njihovi otroci so tudi pravi "angelčki").
3. tudi pari, ki niso visoko izobraženi in so podjetni,ali se kako drugače znajdejo v življenju, bi tako veliko pridobili
4. nehajte podpirati reveže, ker so si za svojo situacijo po večini sami krivi
5. verjamem, da se ne spoznate kaj dosti na principe dedovanja in genetiko
6. tiste zares bogate žene so ponavadi že v takih letih, da ne morejo imeti otrok, tako da se zares bogatih ravno nebi spodbujalo k razmnoževanju, ali? (povejte mi eno Slovenko pri 43, ki je bogata in ima 3 ali več otrok)
7. prenehajmo končno dajati potuhe in nagrajevati bezposelne, lene, neizobražene,... (zastonj vrtec, hrana v šoli, štipendija, večji otroški dodatek -> na koncu so oni finančno gledano na istem kot mi, ki moramo za vse te stvari plačevati)
8. Einstein in podobni, so redki primeri revežev, ki so se izkazali ( kaj pa tista miljarda drugih, ki se jih ni). Procentualno gledano imajo dosti več možnosti za razvoj in doprinos družbi otroci izobraženih in podjetnih staršev, kot otroci revežev. Znan Slovenski pregovor pravi: "Jabolko ne pade daleč od drevesa!".
9. Države, ki so "spodbujale" k razmnoževanju reveže (Romunija, včasih Kitajska, skoraj cel kontinent Afrike, Indija, Albanija...) in kje so te države sedaj?
10. tt_1 pa prav imaš družba nebo sprejela česa takšnega, ker imamo demokratične volitve in tukaj ne zmaga razum ampak večina. Zdaj pa te vprašam kam bomo prišli čez 2 generaciji, ko bo večina lenih in neizobraženih???
11. Boyzl no malo poglej statistiko, pa tudi malo še poglej od katerih "potomci" (od dobro oz. srednje dobro situiranih ali revnih) izvajajo največ kriminalnih dejanj v današnji družbi" pa mi javi!
waw .. kakšna razdelana ideja :)
statistika, socilogija, psihoanaliza, antropologija, kulturologija, kulturni študiji - vse to kaže proti vašim tezam. morda vam ne bi škodilo, če bi si jih malo bliže ogledali, a ne? :)
pa mimogrede, če vi ne shajate čez mesec in glede na to, da ste zaupali višino otroškega dodatka, pomeni, da le nimate tako nizke dohodke, imate pa veliko "nakupnih želja". pa tudi če bi imeli najvišji otroški dodatek (110) za enega otroka, vam ne bi dosti spremenilo, razen tega da bi imeli 100 eur več za potrošiti. če teh 25 eur shranite boste na koncu leta imeli 300 eur in boste lahko otroku kupili kaj držajega ali mu plačali počitnice čez poletje a ne? :)
@ tt_1: argumenti pa niso ravno vaša odlika, ali? Morda pa ste odraščali v komunizmu in še zmeraj ljudem zavidate, da bi si lahko privoščili malo več kot povprečen oz. podpovprečen človek. Glede na to, da želim družini nuditi čimveč, sem pripravljen delati tudi po 24 ur na dan - samo ne v takšni družbi, kjer bo moj prislužen denar romal za druge. Dejstvo je, da se v današnji družbi pridnega, uspešnega, podjetnega človeka "tepe", porednega pa nagradi. Upam samo, da ne učite tako svojih otrok!
Morda pa je moj predlog le preveč zapleten za današnjo "socialno" družbo.
Glede na to da je lahko človek zelo trmasto bitje, ki ne prizna napake četudi mu jo dokažeš, mislim, da nima smisla nadalje razglabljati o tej temi. V kolikor ne morete ovreči mojih ali postreči s svojimi argumenti sva debato zaključila. Le čas bo pokazal kdo ima prav (močno upam da vi, ker če ne, se nam v prihodnosti ob takih "socialnih zakonih" slabo piše).
argumentov vam jih lahko postrežem kolikor jih želite, menim pa, da je nesmiselno, ker ne bi sprejeli drugačnega mnenja. :)
Čakam...
Da, Popaj, tako je to. Eni so "bogi bogi", pa dobivajo dodatek, ki gre v njihov žep, ali pa za pijačo, medtem ko otroci hodijo v strganih hlačah naokoli....Jaz bi predlagal, da bi otroški dodatek bil delno v obliki bona in bi za to vrednost lahko mesečno kupil ZA OTROKA, ne zase, obleko, obutev, šolske potrebščine itd. Bi rad videl junaka, ki bo služil na ta račun tako, da bo potem ubogim prodajal obleko itd.
Karambo, a misliš, da če boš delal za 600 EUR manjšo plačo, da boš teh 600 dobil nazaj od sociale??? Trenutni otroški dodatki so namreč 10x nižji!
Vse lepo in prav, se pa le vprašajte kateri slovenci imajo najštevilčnješe družine in bi od tega imeli največ. Že sedaj živijo samo od otroških dodatkov in socilne pomoči, od šverca pa ne plačujejo nobenega davka.
@Suma Sumarum: S temle si zadel bistvo: "se mi lotevamo socialne države, kjer denar pravzaprav mečemo skozi okno brez natančne strategije". Ne bi sam znal bolje povedati. Točno to se dogaja in tudi zaradi tega primanjkuje denarja za projekte, ki bi dolgoročno kaj rešili, ne pa, da se rešujejo samo kratkoročni problemi, zato, da je v državi začasni socialni mir.
Temu bi jaz rekel "socialna država na slovenski način". Ker pa je ta tema preobširna in prenaporna, se bom zaenkrat raje izognil drezanju v to zadevo v tem trenutku. Rekel bom le to, da bomo na način, na katerega se mi lotevamo socialne države, kjer denar pravzaprav mečemo skozi okno brez natančne strategije, kmalu pod okrilje IMF-a, kar nam že kažejo projekcije primanjkljaja in nedavna opozorila EU. Se pa ne bi nadejal, da bo kateri koli predlog na to temo na tem portalu naletel na kaj več kot zamah z roko. Prestrukturiranja našega socialnega modela ne bomo sposobni verjetno še nekaj desetletij.
Ne bi se mogel strinjati bolj s prejšnjim komentarjem. To je glavni problem v tej državi. Nekdo s VII. stopnjo izobrazbe po tem, ko ga država do konca ožame zaradi tega, ker ni upravičen do dodatkov zaradi "visoke" plače, na koncu meseca ostane z enako količino denarja kot nekdo, ki ima pol manjšo plačo. Vrtec plačaš 300 EUR ali 400 EUR, otroškega dodatka dobiš nekaj deset EUR, socialne pomoči ne prejemaš in na koncu je vseeno, če bi delal za 600 EUR nižjo plačo. Kje je tukaj logika? Kakšen je sploh smisel izobrazbe iz ekonomskega vidika?
In seveda predlog niti približno ni enak dvigu splošne davčne olajšave, ker ni namenjen staršem, ampak vsem, torej to ni več otroški dodatek ampak sprememba davčne olajšave. Lahko bi mogoče res uvedli davčno olajšavo za starše, samo ta denar je bolj navidezen in čakaš nanj, smisel otroških dodatkov pa je seveda v tem, da imaš denar za tekočo porabo.
Problem je v tem, da so glasovi nepovezani in da ne obstaja "sindikat" uslužbencev v gospodarstvu. To je tudi odgovor na moje vprašanje, zakaj ni drugače. Najprej se ustreže tistim, ki te vlačejo po dnevniku, ostali lahko počakajo. Treba je preživeti samo do naslednjih volitev, si misli politik.
Načeloma se strinjam s predlogom, ampak po zakonu so starši dolžni skrbeti za otroke in bogati starši laže skrbijo za ortoke kot revni, zato imamo otroški dodatek, ki je sicer smešen ampak nekaterim pride še kako prav , ki je prilagojen glede na gmotno stanje družine ...
Kar se pa tiče zadeve, da bi kar pavšalno vsi dobili dodatek, ker imajo otroke neglede na dohodek je pa čisto brezveze, glede na to, da lahko uveljavljajo davčno olajšavo zanj. Potem bi bilo bolj smiselno kot uvesti enotni otroški dodatek povišati davčno olajšavo - enak efekt še manj birokracije. Ker pa bi to pomenilo samo še manj denarja za državo, vprašanje kdo v vladi se bo strinjal s tem ...
Zanimiv predlog. Nekateri do otroškega dodatka zaradi višine osebnih dohodkov namreč nismo upravičeni. Moj otrok tako zaradi višine mojih osebnih dohodkov do otroškega dodatka ni upravičen. Nihče pa se ne vpraša, koliko od teh dohodkov nam po plačilu najemnine, vseh stroškov, ... sploh ostane. Drugi, ki imajo poleg osebnih dohodkov še drugo premoženje, ki se ne upošteva pri ugotovitvi upravičenosti do otroškega dodatka, pa tega zaradi nižjih dohodkov prejemajo, čeprav imajo dejansko več premoženja kot jaz. Pa tako je tudi s subvencijami za vrtce in ostalimi "dodatki" ter "podporami". V tej državi se ne podpira poštenih, pridnih in delavnih, temveč nepoštene, lene in neproduktivne. Nihče v državi nima volje, da bi ljudi obravnaval glede na njihovo celotno premoženje, ampak se vedno gleda le osebni dohodek. Tako imamo socialne primere, ki lepo živijo v lepih novozgrajenih hišah in normalne zaposlene v najemniških stanovanjih, ki jim država samo jemlje in nič ne da. Rešitev? Aktivno razmišljamo o selitvi iz Republike Slovenije. Oba starša s VII. oz. VIII. stopnjo izobrazbe, v tridesetih, na vrhu produktivnosti. Lahko bi še veliko ponudila tej državi, a zakaj, če ne spodbuja pametnih in uspešnih, ampak lenuhe in socialce.
Boljše ne bi mogel niti sam napisat.
to pa je tehten argument, s katerim se deloma strinjam. kar se pa tiče subvencioniranega vrtca, se upošteva celotno premoženje.
menim ,da ni poanta v otroških dodatkih, ampak v socialni politiki, nadzoru države nad delom socialnih delavcev, davčne in samo socialno politiko ter seveda tudi z nataliteto (veliko ljudi ima 2 ali več otrok ravno zaradi obstoječe socialne politike, veliko ljudi ni poročenih iz istega razloga - pri tem ne mislim vsi, ampak veliko; veliko je tudi dela na črno, sploh pa v obmejnih krajih).