Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Enoten otroški dodatek

7774 OGLEDOV 22 KOMENTARJEV

Predlagam, da se uvede enoten otroški dodatek, ki bo neodvisen od mesečnih in drugih prejemkov.

Trenutno se ogromno časa in birokracije porabi za izračun višine otroškega dodatka ter za izstavitev odločbe. Izdaja odločbe se zavleče tudi do enega meseca, kar je absurd, glede na to, da si lahko vsak državljan ta znesek sam v roku petih minut izračuna na spletnih straneh in glede na to, da pošta znotraj Slovenije potuje največ dva dni. Prav tako je absurd, da se izstavljajo odločbe za otroške dodatke v vrednosti nekaj evrov na mesec. Prepričana sem, da je v tem primeru izstavitev odločbe dražja od višine otroškega dodatka.

Otroški dodatek bi moral biti prejemek, ki ga starš dobiva zato, ker ima otroka. Poenostavitev sistema bi morala iti v tako smer, da bi vsak, ki pri dohodnini uveljavlja olajšavo za otroka, avtomatično prejemal tudi otroški dodatek. Podoben sistem, ki zelo dobro deluje, ima npr. sosednja Avstrija.

Prepričana sem, da bi s tem sistemom prihranili veliko stroškov na račun birokracije - te prihranke bi lahko smiselno porabili za izplačilo otroških dodatkov.

Socialno šibkejše družine pa bi morale seveda biti upravičene do drugih socialnih prejemkov in "živeti" zgolj od otroškega dodatka. Otroški dodatek naj bo res le prejemek zato, ker ima družina otroka, ne glede na osebne prejemke - osnovne otrokove potrebe so namreč vedno enake, ne glede na to, ali gre za "bogato" ali "revno" družino.

13 glasov

5 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M MMojca 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • ZADNJA SPREMEMBA
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


18. 12. 2009

Odziv MInistrstva za delo, družino in socialne zadeve

<style type="text/css"></style>

1. PREGLED SEDANJE UREDITVE OTROŠKIH DODATKOV

Pravico do otroškega dodatka ima eden od staršev za otroka s prebivališčem v Sloveniji. Za uveljavljanje pravice do otroškega dodatka je potrebno izpolniti vlogo za uveljavitev pravice do otroškega dodatka in jo predložiti oz. poslati pristojnemu centru za socialno delo, ki je pristojen glede na prebivališče otroka. Če se pravica uveljavlja v roku 90 dni od rojstva otroka, se prizna z mesecem rojstva otroka. Če se pravica uveljavlja kasneje, se prizna s prvim dnem naslednjega meseca od vložitve vloge. Pravica se lahko uveljavlja kadarkoli do dopolnjenega 18. leta starosti otroka, za otroke starejše od 18. let pa le, če se šolajo, dokler imajo status učenca, dijaka, vajenca ali študenta, vendar najdalj do 26. leta starosti.

Otroški dodatek se določi glede na dohodke družine v preteklem oziroma predpreteklem letu, odvisno od tega, kdaj se vloga za otroški dodatek vloži. Dohodek družine se razdeli na družinske člane in deli z povprečnim dohodkov v Sloveniji v preteklem oziroma predpreteklem letu. Glede na določitev dohodkovnega razreda se določi višina otroškega dodatka za posameznega otroka, ki je različna glede na število otrok v družini. Otroški dodatek se zviša za 20%, če predšolski otrok ni vključen v vrtec, ter za 10%, če samo eden od staršev izvršuje roditeljsko pravico.

Otroški dodatek znaša od 1. julija 2009 za posameznega otroka na mesec:

Dohodek na družinskega člana v % povprečne plače RS

Znesek otroškega dodatka za posameznega otroka

1. otrok

2. otrok

3. in naslednji otrok

Do 15%

112,95

124,24

135,55

Nad 15% do 25%

96,57

106,76

116,88

Nad 25% do 30%

73,60

82,26

90,89

Nad 30% do 35%

58,05

66,24

74,58

Nad 35% do 45%

47,47

55,40

63,27

Nad 45% do 55%

30,08

37,65

45,17

Nad 55% do 75%

22,56

30,08

37,65

Nad 75% do 99%

19,64

27,17

34,69

Vlogo se lahko vloži kadarkoli. Odločbo se lahko pričakuje v mesecu dni. Otroški dodatek se prizna s prvim dnem naslednjega meseca od vložitve vloge za dobo enega leta. V mesecu, ko pravica poteče, je potrebno za nemoteno prejemanje otroškega dodatka vložiti novo vlogo z dohodki iz preteklega oz. predpreteklega leta.

Po 18. letu starosti otroka mora center za socialno delo preverjati upravičenost do otroškega dodatka glede na status otroka. Zato že v vlogi za otroški dodatek starši izjavijo, da se otrok šola, center pa preveri iz uradnih evidenc status otrok.

2. SLABOSTI SEDANJEGA SISTEMA UVELJAVLJANJA IN IZPLAČEVANJA OTROŠKIH DODATKOV:

Ugotavljanje vseh pogojev na katere je vezana določitev višini otroškega dodatka prinaša nekatere slabosti:

1. Ugotavljanje dohodkov družine iz preteklega oziroma predpreteklega leta.

Otroški dodatek se lahko uveljavlja kadarkoli, vendar se od januarja do marca tekočega leta upošteva dohodek družine v predpreteklem letu. Ta dohodek je možno pridobiti tudi po uradni dolžnosti iz uradnih evidenc. Od aprila do konca tekočega leta pa se ugotavlja dohodek iz preteklega leta, ki ga ni mogoče dokončnega pridobiti iz uradnih evidenc DURS-a, ker so dokončni podatki znani šele kasneje, julija ali pa tudi kasneje. Podatke tako navedejo vlagatelji v vlogah za uveljavitev pravice do otroškega dodatka. Ministrstvo nato te podatke preverja oziroma primerja s podatki DURS-a, pri čemer prihaja do razlik, zaradi katerih morajo centri za socialno delo ponovno ugotoviti upravičenost do otroškega dodatka in višino le tega, ter preveč izplačani otroški dodatek poračunati oziroma izterjati. Posledica tega preverjanja so pritožbe in dodatno delo centrov za socialno delo, ter ministrstva, kot pritožbenega organa.

V zadnjem času ugotavljamo, da je sprememb v dohodkih veliko in upravičenci do otroškega dodatka zahtevajo, da se otroški dodatek prilagodi danim razmeram. Sedanji sistem ne omogoča takojšnjega odziva na spremembo, ki je nastala v družini, zato menijo, da sistem ni pravičen. Menijo, da bi bilo potrebno upoštevati tekoči dohodek družine.

2. Ugotavljanje statusa otroka

Starši uveljavljajo pravico do otroškega dodatka za otroka do 18. leta starosti, za otroke starejše od 18. let pa le, če se šolajo, dokler imajo status učenca, dijaka, vajenca ali študenta, vendar najdalj do 26. leta starosti. V ta namen morajo podati izjavo, da se otrok šola. Center za socialno delo mora iz uradnih evidenc preveriti status otroka. Ker evidence šolajočih otrok niso popolne je to povezano z dodatnim delom, ter stroški pri pozivanju za pridobitev teh podatkov.

3. Ugotavljanje družinskih članov

Določitev višine otroškega dodatka je povezana tudi z številom družinskih članov. Tudi tukaj so upravičenci mnogokrat nezadovoljni, bodisi, da se jih upošteva kot družinske člane z njihovimi dohodki iz preteklega leta, kljub temu, da takrat niso bili člani družinske skupnosti in niso prispevali vanjo, bodisi, da so razmere v trenutku, ko uveljavljajo otroški dodatek drugačne, kot so bile v preteklem letu, iz katerega se upošteva dohodek.

3. ARGUMENTI ZA UVEDBO UNIVERZALNEGA OTROŠKEGA DODATKA

Zaradi zgoraj navedenih slabosti, ki jih je prineslo izvajanje Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkov in za lažje in bolj enostavno izvajanja te pravice, smo preučili univerzalne otroške dodatke v nekaterih državah EU.

Otroški dodatek je prejemek, ki ga prejme družina, ki ima enega ali več otrok. Ta dodatek ni vezan na sedanje, pretekle ali prihodnje dohodke. Družina mora živeti sedaj, otroci imajo potrebe, ki jih je potrebno zadovoljevati in njim nuditi pogoje za zdravo rast in razvoj, kasneje za izobraževanje in odraščanje v delovne ljudi in poštene državljane.

Iz zgoraj navedenega izhaja, da se predlog za enoten otroški dodatek preučuje glede primernosti za nadaljnjo obravnavo.

Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve

Priloge:

Popravki predloga

Verzija predloga z dne, 11. 11. 2009 | 20:16:09

enoten otroški dodatek

Predlagam, da se uvede enoten otroški dodatek, ki bo neodvisen od mesečnih in drugih prejemkov.

Trenutno se ogromno časa in birokracije porabi za izračun višine otroškega dodatka ter za izstavitev odločbe. Izdaja odločbe se zavleče tudi do enega meseca, kar je absurd, glede na to, da si lahko vsak državljan ta znesek sam v roku petih minut izračuna na spletnih straneh in glede na to, da pošta znotraj Slovenije potuje največ dva dni. Prav tako je absurd, da se izstavljajo odločbe za otroške dodatke v vrednosti nekaj evrov na mesec. Prepričana sem, da je v tem primeru izstavitev odločbe dražja od višine otroškega dodatka.

Otroški dodatek bi moral biti prejemek, ki ga starš dobiva zato, ker ima otroka. Poenostavitev sistema bi morala iti v tako smer, da bi vsak, ki pri dohodnini uveljavlja olajšavo za otroka, avtomatično prejemal tudi otroški dodatek. Podoben sistem, ki zelo dobro deluje, ima npr. sosednja Avstrija.

Prepričana sem, da bi s tem sistemom prihranili veliko stroškov na račun birokracije - te prihranke bi lahko smiselno porabili za izplačilo otroških dodatkov.

Socialno šibkejše družine pa bi morale seveda biti upravičene do drugih socialnih prejemkov in "živeti" zgolj od otroškega dodatka. Otroški dodatek naj bo res le prejemek zato, ker ima družina otroka, ne glede na osebne prejemke - osnovne otrokove potrebe so namreč vedno enake, ne glede na to, ali gre za "bogato" ali "revno" družino.

Komentarji