ČRNE GRADNJE, SIVA EKONOMIJA
Na tej strani, predvsem pa v javnosti se večkrat pojavlja problem črnih gradenj, legalizacije črnih gradenj, sive ekonomije, neizdajanja računov obrtnikov na teh gradbiščih....
Po moje bi se dalo v okviru obstoječe državne uprave hitro in učinkovito rešiti tako problem črnih gradenj, kot tudi sive ekonomije pri graditvi le teh. Predlagal bi razmislek o naslednjih ukrepih:
1. V zakonodaji poenostaviti in jasno določiti pogoje graditeljstva, ki naj bodo prilagojeni slovenski tradiciji. Nekateri (ne glih tolk veliko) si pač pri gradnji hiše pe vedno pomagajo sami in kak sosed priskoči na pomoč. Če je sosed obrtnik redkokdaj naredi kaj zastonj, računa pa nikoli ne izda. To je že preprost sistem kdo lahk pomaga.
2. Določiti jasno označitev objektov, ki se gradijo, renovirajo....št. akta Upravne enote, gradbeno dovoljenje, priglasitev del,..... ivenstiro, izvajalec...
3. Nadzor. Predlalgam dvostopenjski nadzor. Dejstvo je, da gradbeni inšpektor ne more biti povsod in opaziti vseh črnih gradenj. niti davčni inšpektor običajno ni naterenu in vidi vsakega vodovodarje, ki vleče preko dvorišča cev in seveda ne izda računa....al pa je celo šušmar. Pri črnih gradnjah inšpekcija zazna črno gradnjo običajno ko je že končana, smiselno pa bi bilo ukrepati že v času začetka gradnje. Črnograditelj jasno ve, da če ga ravno sosed ne zašpeca mu nihče nikoli ne bo težil.
Rešitev: koga imamo stalno na terenu zaradi drugih zadolžitev, nadzora nad drugimi stvarmi. V SLO imamo najmanj dva taka organa, ki sta v stiku s prebivalstvom vsak dan to sta policija in carina, ki s svojim ipatruljami pokrivata celotno območje. Tem dvem službam damo zakonsko pooblastilo detekcije in odkrivanja črnih gradenj in sive ekonomije, pooblastilo naj imata za preverjanje ali obstaja gradbeno dovoljenje ali ne, ali ima izvajelc del s.p. so delavci prijavljeni ali ne....skratka ensotavna zaznava, nato pooblastilo za začsano odrebo prekinitve del in predajo zadeve davčni, delovni, gradbeni inšpekciji, ki potem izvede nadzor....sistem bi bil zelo učinkovit, saj se narod "policije in carine bolj boji", pa še stalno je na terenu in opazi stvari, kot pa inšpekcisjkih služb.
Tako bi samo z drobno spremebo dveh, treh zakonov rešili velik otežav in problemov, naredili res in zagotovili, da vsi enakomerno prispevamo v državno blagajno.
Zelo se strinjam s predlagateljem. Nazkazal je zelo jasno rešitev problema, ki bi bil rešljiv na preprost in enostaven način. Pogoja za ureditev problema sta torej 2:
1. V zakonu o gradnji objektov, pravilniku...je potrebno določiti obveznost označitve kakršnekoli gradnje, torej Akt UE, investitor, projektant , izvajalec...skratka ko se mešalev vrsti mora biti gradbišče že označeno....
2. Policiji in predvsem carini dodati v ZGO pooblastilo o zaznavi,nadzoru gradnje objektov in kaznovanje z plačilnimi nalogii za kršitve, pooblastilo po ZIN za zaustavitev del, če ni dovoljenja UE. Zaznavo oba organa javita Gradbeni inšpekciji.
Carina, ki se ubada tudi sicer z delom na črno in zatiranjem sice ekonomije (vsaj tako piše po medijih) pa prekontrolira še ali so vsi delavci resni in registiranoi obrtniki z vsemi papirji in seveda preveri, če so oz če bodo na koncu cel izdali račun.
Stvari so preproste, vprašanje je le, će si oblast in ljudstvo sploh želita imeti urejene stvari. Kot sedaj kaže se jih ne, saj sicer bi svoje obstoječe organe že zdavnaj izkoristila za učinkovit nadzor. Jaz raznih inšpekcij, ki delajo od 7 do 15 soboto , nedelje pa frej ne boi večal za nadzor na terenu, saj jih niti objave v medijih ne zmaknejo, ampak bi angažiral policijo in carino, ki sta v tej državi verjetno dva od zadnjih organov, ki delujeta nepolitično in imata med ljudmi avtoriteto in spoštovanje.
Če bi se papirje dobilo v enem mesecu bi bilo drugače!
Tako Avstrija kot Nemčija imata tovrstni nadzor organiziran preko policije, ki dela 24 ur/dan. Seveda so to posebej šolani policaji, npr. Baupolizei ali Wasserschutzpolizei, Arbeitpolizei itd. Za finančni del pa tudi tam skrbi carina.Predmet pregleda so tako velika podjetja kot mali investitorji. In sistem je učinkovit.
Brez zaposlovanja z novim dodatnim delom(beri pooblastili) bo vsakršen del veje izvršilne oblasti osiromašen za kakovost in podrobnost pri delu. Kar po domače pomen; majhne prekrškarje se bo še bolj kaznovalo kot večje in zakomplicirane. Pa ne da nimamo že tako preveč tega?
Policija se že sedaj utaplja v prevelikem delokrogu oz. obsegu dela, saj dela po preko 100 zakonih. Za carino pa bi to bilo, saj imajo zelo ozek delokrog. Zraven carine obstaja še mnogo upravnih enot in raznih agencij, kjer je mnogo zaposlenih samo zato, da so pač tam in bi jih lahko prestrukturirali.