Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Predlagam ukinitev možnosti, da se država ali lokalna skupnost po smrti priglasi k dedovanju

4017 OGLEDOV 12 KOMENTARJEV

Predlagam, da se ukine to, da se lahko država ali lokalna skupnost po smrti prejemnika naslednjih prejemkov (v nadaljevanju: socialni transferi):

- denarna socialna pomoč,

- varstveni dodatek,

- plačilo oskrbe v domovih starejših občanov

- plačilo občine za pomoč na domu

priglasi k dedovanju njegovega premoženja. Po mojem mnenju je namreč navedeno v neskladju z ustavo.

Obrazložitev:

Socialni transferi so namenjeni zagotavljanju socialne varnosti državljanov (50. člen Ustave RS).

V skladu s 50. členom Ustave RS je zagotavljanje socialne varnosti državljanov ena izmed nalog države in lokalnih skupnosti. V bistvu gre tukaj za prerazdeljevanje dohodkov od bogatih k revnim (prerazdelitvena funkcija države).

V skladu s 146. členom Ustave RS pa država in lokalne skupnosti pridobivajo sredstva za uresničevanje svojih nalog z davki in drugimi obveznimi dajatvami ter s prihodki od lastnega premoženja. Kar se tiče socialnih skladov, o katerih nepotrebnem siromašenju je govorilo Ustavno sodišče v svoji odločbi v primeru ustavne presoje Zakona o dedovanju, je treba poudariti, da socialnih skladov v pravem pomenu besede sploh ni, ampak se navedeni socialni transferi financirajo neposredno iz državnega proračuna oz. proračunov lokalnih skupnosti. Prerazdelitvena funkcija države in lokalnih skupnosti pa se financira iz:

- visoko progresivnih davkov od dohodka fizičnih oseb (dohodnine) – osebe z visokimi dohodki je plačujejo veliko več kot osebe z nizkimi dohodki, ki se deli tako na državo kot tudi na lokalne skupnosti;

- davkov od premoženja (nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča, davek od stavb (velikih hiš, prostorov za počitek in rekreacijo), davek od vodnih plovil), ki so prav tako progresivni in pripadajo lokalnim skupnostim;

- drugih davkov, ki pa niso progresivni (davek od dohodka pravnih oseb) ali pa niso progresivni v socialnem smislu (davek na motorna vozila).

Nadalje se prerazdelitvena vloga države in lokalnih skupnosti vidi v tem, da je višina mnogih prejemkov odvisna (obratnosorazmerna) od dohodkov upravičenca ali njegove družine. To ne velja le za navedene socialne transfere, pač pa tudi za druge prejemke (npr. znižano plačilo za programe v vrtcu, otroški dodatki, državne štipendije, regresiranje prehrane v OŠ in SŠ,…). To dokazuje, da prerazdelitvena funkcija države in lokalnih skupnosti deluje že brez priglasitve države ali lokalne skupnosti k dedovanju po umrlem zapustniku, ki je za časa življenja prejemal zgoraj navedene socialne transfere.

Nikjer pa v ustavi ni navedeno, da se lahko država ali lokalna skupnost priglasi k dedovanju po zapustniku, ki je v svojem življenju prejemal zgoraj navedene socialne transfere. Še več: 33. člen Ustave RS določa, da je zagotovljena pravica do zasebne lastnine in dedovanja in s tem, ko se država ali lokalna skupnost priglasi k dedovanju, gre za grobo kršitev pravice do zasebne lastnine in dedovanja, pa tudi načela enakosti pred zakonom in načela zagotovljenosti enakih človekovih pravic ne glede na različne osebne okoliščine (14. člen Ustave RS). Navedene socialne transferje namreč prejemajo tri skupine prebivalstva, ki pa so tudi najbolj ranljive:

- stari (varstveni dodatek, plačilo oskrbe v domovih starejših občanov, plačilo občine za pomoč na domu in v manjši meri tudi trajna denarna socialna pomoč);

- invalidi (varstveni dodatek, plačilo občine za pomoč na domu in trajna denarna socialna pomoč) in

- dolgotrajno brezposelni (denarna socialna pomoč).

In namesto, da bi se navedenim skupinam prebivalstva, ki so najbolj ranljive, pomagalo, se jih s tem, ko se lahko država ali lokalna skupnost po njihovi smrti priglasi k dedovanju, še dodatno prizadene in stigmatizira.

Dolgotrajno brezposelni bodo zaradi dejstva, da bo po njihovi smrti premoženje dedovala država, še manj motivirani, da se vrnejo na trg dela. Raje bodo brezposelni do smrti, da ne bo vsega, kar bo v kasnejšem življenju ustvaril, vzela država.

Da ne govorim o tem, da se bodo s tem, ko se bo za delo nezmožnemu invalidu, ki potrebuje tujo nego in pomoč, zaradi plombe na nepremičnini, ki ni arhitektonsko primerna, niti je ni mogoče prilagoditi, onemogočilo preseliti se v primernejše stanovanje in mu s tem onemogočili tudi neodvisnejše življenje (npr. da bi rabil manj pomoči, če bi živel v arhitektonsko prilagojenem stanovanju v arhitektonsko prilagojenem naselju, kjer bi mu bile na dosegu roke vse storitve).

S tem se grobo krši 21. člen Ustave RS, ki določa, da je zagotovljeno je spoštovanje človekove osebnosti in njegovega dostojanstva v kazenskem in v vseh drugih pravnih postopkih. In eden izmed pravnih postopkov je tudi dodeljevanje socialnih transferov. 18. člen Ustave RS v nadaljevanju prepoveduje mučenje, dejstvo, da se invalid zaradi plombe na svoji neprimerni nepremičnini ne more preseliti, pa predstavlja ravno to. 16. člen Ustave RS pa določa, da se 18. in 21. člen Ustave RS ne smeta prekršiti niti v vojnem ali izrednem stanju. Treba ju je spoštovati, ne glede na to, da bi imeli pri nas grški scenarij v najhujši obliki.

Nadalje pa ne glede na zgoraj navedeno obstaja cela vrsta od dohodkov odvisnih prejemkov, ki jih izplačujejo država in lokalne skupnosti, za katere pa si država ali lokalna skupnost (še) nista vzeli pravice, da se po smrti prejemnika priglasijo k dedovanju. To so npr.:

- otroški dodatki

- štipendije

- regresiranje prehrane v OŠ in SŠ

- zmanjšano plačilo za programe v vrtcu

Iz navedenega se vidi, da se ljudi razlikuje ne le glede na osebne okoliščine, na katere ne morejo vplivati (starost, invalidnost in dolgotrajna brezposelnost), pač pa tudi glede na vrsto dohodkov, ki jo prejemajo.

Vidi se še eno: s pravico, da se država priglasi k dedovanju, se najbolj udriha po starih in nemočnih. V prejšnjem odstavku navedene pravice namreč prejemajo mladi, socialne transfere iz prvega odstavka tega sestavka pa pretežno stari in nemočni (če izvzamem dolgotrajno brezposelne). Ljudje, ki so danes stari, so vse življenje plačevali davke - če že niso prispevkov plačevali, so plačevali vsaj davke. In zdaj v zameno niso upravičeni do tega, da dostojno živijo, po njihovi smrti pa nepremičnine in drugo premoženje podedujejo njihovi otroci. Čudim se tudi, da država ne zahteva nazaj pravic, ki so jih ljudje uživali v mladosti (vse našteto v predhodnem odstavku). Ali so res ljudje v starosti manj vredni kot so bili takrat, ko so bili še mladi? Toliko se govori, kako je treba skrbeti za stare, potem se pa dela tole!!! To je kršitev ne le ustave, pač pa tudi vseh moralnih načel!

Zato prosim, da podprete moj predlog, da se ukine možnost, da se država ali lokalna skupnost po smrti prejemnika socialnih transferov priglasi za dedovanje.

20 glasov

10 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR L lipi 74 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • ZADNJA SPREMEMBA
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


18. 1. 2012

Odziv Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve

V preteklosti je že bila dana Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 128. člena Zakona o dedovanju. Ustavno sodišče se je pri presoji dopustnosti posega v ustavno pravico do zasebne lastnine in dedovanja oprlo na t.i. strogi test sorazmernosti, ki izhaja iz 15. člena ustave. Zato je presojalo upravičenost posega zakonodajalca v pravico do zasebne lastnine in dedovanja (33. člen ustave RS) zaradi varstva pravice do socialne varnosti drugih državljanov (prvi odstavek 50. člena ustave RS). Za dosego tega cilja je bil po njegovem mnenju poseg v pravico iz 33. člena ustave dopusten, nujen, primeren, ni pa bil sorazmeren. Z Zakonom o spremembah in dopolnitvah zakona o dedovanju (ZD-B- Ur.l. RS, št. 67/2001) pa je bila v skladu z odločbo Ustavnega sodišča vzpostavljena tudi sorazmernost posega v ustavno varovano pravico do zasebne lastnine in dedovanja. RS je kot socialna država (2. člen ustave) na temelju pravice do socialne varnosti ogroženemu posamezniku dolžna zagotoviti ustrezno pomoč in te pravice posameznika ne sme ogroziti z neupravičenim siromašenjem skladov za zagotavljanje te pomoči. Varstvo pravice do socialne varnosti posameznika v konkretnem primeru zahteva, da država dobi vrnjena sredstva pomoči, ki so jo dobile osebe, ki so v času prejemanja pomoči sicer imele premoženje, vendar so ga potrebovale zase in samo po sebi to premoženje ni prinašalo dohodka. V takšnem primeru je ustavno dopustno, da se država potem, ko oseba pomoči ne potrebuje več, poplača iz njenega premoženja, ki bi ga sicer dobili dediči. V nasprotnem primeru bi država neupravičeno zmanjševala sredstva za zagotavljanje pomoči drugim, ki to pomoč potrebujejo, ker nimajo drugih ustreznih sredstev za življenje.

Ustavno sodišče je ugotovilo, da iz pravice do zasebne lastnine in dedovanja (33. člen Ustave) za dediča ne izhaja pravica, da bi lahko dedoval premoženje zapustnika, ne da bi bil hkrati pripravljen sprejeti morebitne obveznosti, ki so povezane z dedovanjem zapustnikovega premoženja. Mednje vsekakor sodi tudi obveznost povračila vrednosti dane socialne pomoči, ki jo je zapustnik prejel od države. S to pomočjo se je za časa zapustnikovega življenja ohranjala vrednost premoženja, ki je po njegovi smrti predmet dedovanja. Po presoji Ustavnega sodišča je bistveno, da imajo dediči povsem avtonomno možnost izbire, ali povrnejo prejeto pomoč in dedujejo celotno zapuščino, ali pa dopustijo izločitev dela zapuščine v korist dajalca pomoči (republika ali občina). V nasprotnem primeru bi država neupravičeno zmanjševala sredstva za zagotavljanje pomoči drugim, ki to pomoč potrebujejo, ker nimajo drugih ustreznih sredstev za življenje.

V 213. členu Zakona o splošnem upravnem postopku je določeno, da organ v izreku odločbe odloči o predmetu postopka in o vseh zahtevkih strank. Obrazložitev odločbe vsebuje obrazložitev posamezne odločitve - izreka. Stranka vloži vlogo za denarno socialno pomoč, kar pomeni, da je predmet postopka v primeru vloge za denarno socialno pomoč odločitev o pravici do denarne socialne pomoči, zato izrek odločbe o denarni socialni pomoči vsebuje odločitev o upravičenosti do denarne socialne pomoči (ali se pomoč dodeli, v kakšni višini, za kakšno obdobje, za koga...), obrazložitev pa izrek pojasnjuje. O vračilu sredstev iz naslova denarne socialne pomoči, ki jo je prejemnik upravičeno prejel za čas življenja, odloča sodišče v zapuščinskih postopkih, kar pomeni, da to ni stvar upravnega postopka temveč sodnega postopka, zato CSD tega v odločbah o denarni socialni pomoči ni dolžan navajati, niti za to ne obstaja pravna podlaga. Zapuščinsko sodišče v sklepu o dedovanju odloči o vseh zahtevkih strank v zapuščinskem postopku, kar predstavlja pravni temelj – oziroma izvršilni naslov za pridobitev lastninske pravice dedičev ali RS.

Hkrati tudi pojasnjujemo, da se na podlagi 154. člena Ustave RS predpisi RS objavljajo v državnem uradnem listu in morajo biti objavljeni, preden začno veljati. Posamezen predpis začne veljati petnajsti dan po objavi, če ni v njem drugače določeno. S tem Ustava RS prebivalcem omogoča seznanitev z vsemi veljavnimi predpisi na območju države, zaradi česar tudi velja domneva, da so objavljeni splošni akti znani vsem ne glede na izobrazbo in tudi za vse veljajo enako. Skladno s tem je za socialno ogrožene prebivalce in državljane tudi predvidena brezplačna pravna pomoč, ki jo država omogoča vsem pod enakimi pogoji. Samo dejstvo, ali se je posameznik seznanil s pravnimi predpisi ali ne, v posameznem konkretnem primeru na uporabo pravnih pravil ne vpliva, saj se posameznik v pravnih postopkih na nepoznavanje prava uspešno ne more sklicevati (obrazložitev iz sodne prakse www.sodisce.si/znanje/sodna_praksa/http://www.sodisce.si/znanje/sodna_praksa/visje_del_in_soc_sodisce/ opr. št. VDS sklep Pdp 411/2007 ).

Glede na stališče Ustavnega sodišča, menimo, da je sedanja ureditev primerna. Vprašanje povrnitve vrednosti dane pomoči bi bilo lahko urejeno tudi v predpisih o socialnih pomočeh. Vendar so se pravni strokovnjaki pri umestitvi teh določb odločili, da je bolj primerna ureditev, ki vprašanje povrnitve vrednosti socialne pomoči ureja generalno na enem mestu (v Zakonu o dedovanju), v enem predpisu in na enoten način, namesto parcialne normiranosti, po kateri bi lahko obstajala različna ureditev tega vprašanja glede na vrsto predpisa, ki bi urejal določene pravice. Hkrati omogoča sedanja ureditev realizacijo poplačila takoj ob uvedbi dedovanja, kar nedvomno prispeva k učinkovitejšem varstvu socialnih pravic drugih.

Pojasnjujemo tudi, da Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve in centri za socialno delo v praksi nismo zaznali, da javnost z določbami Zakona o dedovanju ne bi bila seznanjena. Takoj, ko se je izkazalo, da je treba javnosti posredovati dodatne informacije, je ministrstvo posredovalo informacije, povezane z izvajanjem 128. člena Zakona o dedovanju, centrom za socialno delo in medijem ter jih na primeren način objavilo na svoji spletni strani. Prav tako pa bo tudi nova vloga po Zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev, ki se bo začel uporabljati 1. 6. 2011, vsebovala obvestilo, da RS lahko v skladu s 128. členom Zakona o dedovanju v zapuščinskem postopku uveljavlja omejitev dedovanja premoženja oseb, ki je prejemala pomoč po predpisih o socialnem varstvu.

Menimo, da bo način seznanitve državljanov z določbami 128. člena Zakona o dedovanju že na vlogi, s katero bo posameznik uveljavljal pravico po predpisih o socialnem varstvu, bolj učinkovit, saj v primeru nestrinjanja s pravnimi posledicami, ki jih določa 128. člen Zakona o dedovanju, posameznik pravice morda ne bo uveljavljal. V primeru, da bi šele obrazložitev odločbe vsebovala pojasnilo – opozorilo o vsebini 128. člena Zakona o dedovanju, bi bila torej stranka z navedenim seznanjena šele po izvedbi upravnega postopka. V skladu s 134. členom Zakona o splošnem upravnem postopku, pa lahko stranka svojo zahtevo (vlogo za uveljavljanje pravice po predpisih o socialnem varstvu) umakne vsak čas med postopkom na prvi stopnji, do vročitve odločbe, v času ko teče pritožbeni rok, in med postopkom na drugi stopnji do vročitev odločbe. V primerih, ko bi seznanitev z določbami 128. člena Zakona o dedovanju vplivala na posameznika, da posamezne pravice ne bo uveljavljal, bi se upravni postopek o upravičenosti do pravice vodil zaman. Organ bi imel torej z vodenjem postopka samo stroške (materialni stroški organa, stroški za delo uradnih oseb), povrnitev katerih, kljub umiku zahtevka, od strank v skladu z določbami Zakona o splošnem upravnem postopku organ ne more uveljavljati.

Odziv Ministrstva za pravosodje

Glede vračanja socialnih pomoči po smrti prejemnika pojasnjujemo, da Zakon o dedovanju (v nadaljevanju ZD) v 128. in 129. členu ureja omejitev dedovanja premoženja osebe, ki je uživala pomoč v skladu s predpisi o socialnem varstvu. Prvi odstavek 128. člena določa, da se dedovanje premoženja osebe, ki je uživala pomoč v skladu s predpisi o socialnem varstvu, omeji do višine vrednosti prejete pomoči. Ta omejitev se izvede tako, da postane del zapustnikovega premoženja, ki ustreza vrednosti prejete pomoči, lastnina Republike Slovenije, če se je pomoč financirala iz proračuna Republike Slovenije, oziroma lastnina občine, če se je pomoč financirala iz proračuna občine. Vendar pa zakon v tretjem odstavku istega člena pušča dedičem možnost, da lahko dedujejo vse zapustnikovo premoženje, če se obvežejo, da bodo povrnili vrednost dane pomoči Republiki Sloveniji oziroma občini. Za ta primer četrti odstavek istega člena določa, da ima Republika Slovenija ali občina, iz proračuna katere se je pomoč financirala, v zavarovanje svoje terjatve do celotnega poplačila zakonito zastavno pravico na stvareh, ki sodijo v zapuščino. Če se dediči ne odločijo za možnost, da povrnejo vrednost dane pomoči, se njihovo dedovanje omeji do višine vrednosti pomoči, ki jo je prejel zapustnik in s tem omogoči dajalcu pomoči, da postane solastnik na stvareh zapustnikovega premoženja.

Peti odstavek 128. člena zaradi jasnosti določa, da se za pomoč v skladu s predpisi o socialnem varstvu šteje vse, kar je zapustnik zaradi slabega premoženjskega stanja prejel na podlagi zakona ali splošnega akta občine v denarju ali v obliki oprostitve plačila. Za podrobnejšo razlago predpisov o socialnem varstvu je pristojno Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, pri čemer poudarjamo, da v konkretnih primerih zakon razlaga sodišče.

Zakonodajalec je poskrbel tudi za socialni korektiv 128. členu ZD, ki je vgrajen v 129. člen ZD. Ta državi omogoča, da svoje terjatve ne uveljavlja zoper socialno šibke zavezance, saj določa, da se lahko Republika Slovenija ali občina, iz proračuna katere se je financirala pomoč zapustniku v skladu s predpisi o socialnem varstvu, do konca zapuščinske obravnave odpove pravici do povračila te pomoči, če so zapustnikovi dediči njegov zakonec ali otroci, ki so sami potrebni pomoči. Določena je torej izjema načela, da postane premoženje, ki ustreza vrednosti pomoči, lastnina države ali občine. Breme vračanja socialne pomoči se v okviru veljavne zakonske ureditve torej ne prenaša na dediče. V zvezi s predlagano spremembo ZD, za katerega pravite, da posega v človekove pravice, vam pojasnjujemo, da je Ustavno sodišče Republike Slovenije 30. novembra 2000 z odločbo U-I-330/97-28 deloma razveljavilo takrat veljavni 128. člen ZD, hkrati pa ugotovilo pojmovno ustreznost zakonske ureditve glede omejitve dedovanja premoženja osebe, ki je uživala pomoč v skladu s predpisi o socialnem varstvu ter v 11. točki svoje odločbe obrazložilo: »11. V tem primeru je zakonodajalec posegel v pravico do zasebne lastnine in dedovanja (33. člen ustave) zaradi varstva pravice do socialne varnosti drugih državljanov (prvi odstavek 50. člena ustave). Za dosego tega cilja je bil poseg v pravico iz 33. člena ustave nujen. Po določbi prvega odstavka 50. člena ustave imajo državljani pod pogoji, določenimi z zakonom, pravico do socialne varnosti. Socialna država (2. člen ustave) je na temelju pravice do socialne varnosti ogroženemu posamezniku dolžna zagotoviti ustrezno pomoč in te pravice posameznika ne sme ogroziti z neupravičenim siromašenjem skladov za zagotavljanje te pomoči. Varstvo pravice do socialne varnosti posameznika v konkretnem primeru zahteva, da država dobi vrnjena sredstva pomoči, ki so jo dobile osebe, ki so v času prejemanja pomoči sicer imele premoženje, vendar so ga potrebovale zase in samo po sebi to premoženje ni prinašalo dohodka. V takšnem primeru je ustavno dopustno, da se država potem, ko oseba pomoči ne potrebuje več, poplača iz njenega premoženja, ki bi ga sicer dobili dediči. V nasprotnem primeru bi država neupravičeno zmanjševala sredstva za zagotavljanje pomoči drugim, ki to pomoč potrebujejo, ker nimajo drugih ustreznih sredstev za življenje.«

Ob ponovni presoji ustavnosti 128. člena ZD leta 2010 je Ustavno sodišče Republike Slovenije v sklepu št. U-I-223/08 z dne 8. 4. 2010, s katerim je zavrnilo pobudo, navedlo, da je ratio legis omejitve po 128. členu ZD v tem, da se onemogoči dedovanje tistega dela (ali celega) premoženja zapustnika, ki je nastalo oziroma je ostalo ohranjeno zaradi pomoči, ki jo je zapustniku dajala družba, ne da bi obstajali razlogi, iz katerih bi bila dolžna dajati pomoč. Če je namreč oseba, ki je prejemala pomoč, zapustila premoženje, iz katerega bi predhodno lahko krila svoje eksistenčne potrebe, je mogoče utemeljeno sklepati, da ni bila v socialni stiski. Omejitev po 128. členu ZD temelji primarno na zahtevi, naj se premoženj, ki obstaja zaradi družbene pomoči, vrne družbi, ne pa, da ga dobijo dediči. V zvezi z navedbami, da so socialni transferji namenjeni zagotavljanju socialne varnosti državljanov, pojasnjujemo, da se proračunska, tj. državna sredstva dajejo tistim, ki takšno pomoč v resnici potrebujejo, ki torej nimajo ustreznih dohodkov niti premoženja (npr. nepremičnin). Tudi novi Zakon o socialno varstvenih prejemkih (ZSVarPre) , ki se je začel uporabljati s 1. januarjem 2012, določa, da če je upravičenec do trajne denarne socialne pomoči ali upravičenec, ki je v zadnjih treh letih pred vložitvijo vloge prejel denarno socialno pomoč najmanj štiriindvajsetkrat, lastnik nepremičnine, se mu z odločbo o upravičenosti do denarne socialne pomoči prepove odtujiti ali obremeniti nepremičnino, katere lastnik je, v korist Republike Slovenije. O prepovedi odtujitve in obremenitve nepremičnine v korist Republike Slovenije center za socialno delo odloči v izreku odločbe o upravičenosti do denarne socialne pomoči (36. člen). Tudi 53. člen istega zakona določa, da če je upravičenec do varstvenega dodatka lastnik nepremičnine, se mu z odločbo o upravičenosti do varstvenega dodatka prepove odtujiti in obremeniti nepremičnino, katere lastnik je, v korist Republike Slovenije. Ob tem bi želeli izrecno poudariti, da ZD v nobenem primeru ne nalaga dedičem prejemnika socialnih pomoči nikakršnih dodatnih bremen glede vračila teh pomoči, ki bi prisilila dediče k jemanju kredita za vračilo le-teh, saj se lahko država oziroma občina, četudi bi bilo ugotovljeno, da je umrli prejel več pomoči, kot znaša vrednost zapuščine, v okviru omejitve dedovanja po umrlem prejemniku socialnih pomoči, poplačata največ do višine vrednosti celotne zapuščine prejemnika te pomoči.

Glede na zgoraj obrazloženo Ministrstvo za pravosodje poudarja, da se breme vračanja socialne pomoči po trenutno veljavni zakonski ureditvi ne prenaša na dediče, in da je veljavna ureditev v 128. členu ZD v skladu z Ustavo Republike Slovenije.

Priloge:

Popravki predloga

Verzija predloga z dne, 23. 11. 2011 | 14:54:40

Predlagam ukinitev možnosti, da se država ali lokalna skupnost po smrti priglasi k dedovanju

Predlagam, da se ukine to, da se lahko država ali lokalna skupnost po smrti prejemnika naslednjih prejemkov (v nadaljevanju: socialni transferi):

- denarna socialna pomoč,

- varstveni dodatek,

- plačilo oskrbe v domovih starejših občanov

priglasi k dedovanju njegovega premoženja. Po mojem mnenju je namreč navedeno v neskladju z ustavo.

Obrazložitev:

Socialni transferi so namenjeni zagotavljanju socialne varnosti državljanov (50. člen Ustave RS).

V skladu s 50. členom Ustave RS je zagotavljanje socialne varnosti državljanov ena izmed nalog države in lokalnih skupnosti. V bistvu gre tukaj za prerazdeljevanje dohodkov od bogatih k revnim (prerazdelitvena funkcija države).

V skladu s 146. členom Ustave RS pa država in lokalne skupnosti pridobivajo sredstva za uresničevanje svojih nalog z davki in drugimi obveznimi dajatvami ter s prihodki od lastnega premoženja. Kar se tiče socialnih skladov, o katerih nepotrebnem siromašenju je govorilo Ustavno sodišče v svoji odločbi v primeru ustavne presoje Zakona o dedovanju, je treba poudariti, da socialnih skladov v pravem pomenu besede sploh ni, ampak se navedeni socialni transferi financirajo neposredno iz državnega proračuna oz. proračunov lokalnih skupnosti. Prerazdelitvena funkcija države in lokalnih skupnosti pa se financira iz:

- visoko progresivnih davkov od dohodka fizičnih oseb (dohodnine) – osebe z visokimi dohodki je plačujejo veliko več kot osebe z nizkimi dohodki, ki se deli tako na državo kot tudi na lokalne skupnosti;

- davkov od premoženja (nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča, davek od stavb (velikih hiš, prostorov za počitek in rekreacijo), davek od vodnih plovil), ki so prav tako progresivni in pripadajo lokalnim skupnostim;

- drugih davkov, ki pa niso progresivni (davek od dohodka pravnih oseb) ali pa niso progresivni v socialnem smislu (davek na motorna vozila).

Nadalje se prerazdelitvena vloga države in lokalnih skupnosti vidi v tem, da je višina mnogih prejemkov odvisna (obratnosorazmerna) od dohodkov upravičenca ali njegove družine. To ne velja le za navedene socialne transfere, pač pa tudi za druge prejemke (npr. znižano plačilo za programe v vrtcu, otroški dodatki, državne štipendije, regresiranje prehrane v OŠ in SŠ,…). To dokazuje, da prerazdelitvena funkcija države in lokalnih skupnosti deluje že brez priglasitve države ali lokalne skupnosti k dedovanju po umrlem zapustniku, ki je za časa življenja prejemal zgoraj navedene socialne transfere.

Nikjer pa v ustavi ni navedeno, da se lahko država ali lokalna skupnost priglasi k dedovanju po zapustniku, ki je v svojem življenju prejemal zgoraj navedene socialne transfere. Še več: 33. člen Ustave RS določa, da je zagotovljena pravica do zasebne lastnine in dedovanja in s tem, ko se država ali lokalna skupnost priglasi k dedovanju, gre za grobo kršitev pravice do zasebne lastnine in dedovanja, pa tudi načela enakosti pred zakonom in načela zagotovljenosti enakih človekovih pravic ne glede na različne osebne okoliščine (14. člen Ustave RS). Navedene socialne transferje namreč prejemajo tri skupine prebivalstva, ki pa so tudi najbolj ranljive:

- stari (varstveni dodatek, plačilo oskrbe v domovih starejših občanov in v manjši meri tudi trajna denarna socialna pomoč);

- invalidi (varstveni dodatek in trajna denarna socialna pomoč) in

- dolgotrajno brezposelni (denarna socialna pomoč).

In namesto, da bi se navedenim skupinam prebivalstva, ki so najbolj ranljive, pomagalo, se jih s tem, ko se lahko država ali lokalna skupnost po njihovi smrti priglasi k dedovanju, še dodatno prizadene in stigmatizira.

Dolgotrajno brezposelni bodo zaradi dejstva, da bo po njihovi smrti premoženje dedovala država, še manj motivirani, da se vrnejo na trg dela. Raje bodo brezposelni do smrti, da ne bo vsega, kar bo v kasnejšem življenju ustvaril, vzela država.

Da ne govorim o tem, da se bodo s tem, ko se bo za delo nezmožnemu invalidu zaradi plombe na nepremičnini, ki ni arhitektonsko primerna, niti je ni mogoče prilagoditi, onemogočilo preseliti se v primernejše stanovanje.

S tem se grobo krši 21. člen Ustave RS, ki določa, da je zagotovljeno je spoštovanje človekove osebnosti in njegovega dostojanstva v kazenskem in v vseh drugih pravnih postopkih. In eden izmed pravnih postopkov je tudi dodeljevanje socialnih transferov. 18. člen Ustave RS v nadaljevanju prepoveduje mučenje, dejstvo, da se invalid zaradi plombe na svoji neprimerni nepremičnini ne more preseliti, pa predstavlja ravno to. 16. člen Ustave RS pa določa, da se 18. in 21. člen Ustave RS ne smeta prekršiti niti v vojnem ali izrednem stanju. Treba ju je spoštovati, ne glede na to, da bi imeli pri nas grški scenarij v najhujši obliki.

Nadalje pa ne glede na zgoraj navedeno obstaja cela vrsta od dohodkov odvisnih prejemkov, ki jih izplačujejo država in lokalne skupnosti, za katere pa si država ali lokalna skupnost (še) nista vzeli pravice, da se po smrti prejemnika priglasijo k dedovanju. To so npr.:

- otroški dodatki

- štipendije

- regresiranje prehrane v OŠ in SŠ

- zmanjšano plačilo za programe v vrtcu

- pravica do neprofitnega stanovanja

Iz navedenega se vidi, da se ljudi razlikuje ne le glede na osebne okoliščine, na katere ne morejo vplivati (starost, invalidnost in dolgotrajna brezposelnost), pač pa tudi glede na vrsto dohodkov, ki jo prejemajo.

Zato prosim, da podprete moj predlog, da se ukine možnost, da se država ali lokalna skupnost po smrti prejemnika socialnih transferov priglasi za dedovanje.

Komentarji