2. 12. 2025
Odziv Ministrstva za finance
Pojasnjujemo, da je sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z davkom na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV) v Republiki Sloveniji določen z Zakonom o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 18/11, 78/11, 38/12, 83/12, 86/14, 90/15, 77/18, 59/19, 72/19, 196/21 – ZDOsk, 3/22, 29/22 – ZUOPDCE, 40/23 – ZDavPR-B, 122/23 in 104/24; v nadaljevanju: ZDDV-1), ki je urejen in uveden skladno z Direktivo Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL L št. 347, z dne 11. 12. 2006 s spremembami; v nadaljevanju: Direktiva o DDV). Podrobneje je sistem urejen s Pravilnikom o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 141/06, 52/07, 120/07, 21/08, 123/08, 105/09, 27/10, 104/10, 110/10, 82/11, 106/11, 108/11, 102/12, 54/13, 85/14, 95/14, 39/16, 45/16, 86/16, 50/17, 84/18, 77/19, 58/21, 205/21, 16/22, 82/22, 17/23, 133/23, 112/24 in 15/25; v nadaljevanju: Pravilnik o DDV), ki med drugim podrobneje opredeljuje obdavčitev blaga in storitev.
Direktiva o DDV določa, da lahko države članice uporabljajo največ dve nižji stopnji, ki ne smeta biti nižji od 5 %, in se lahko uporabljata za dobave blaga in opravljanje storitev iz kategorij, določenih v Prilogi III k Direktivi o DDV ter eno stopnjo, ki je lahko nižja od 5 %, in oprostitev s pravico do odbitka DDV, ki se lahko uporablja za dobave blaga in opravljanje storitev iz posebej navedenih točk Priloge III k Direktivi o DDV. Priloga III določa seznam blaga in storitev, na osnovi katerega lahko države članice opravijo izbor blaga in storitev, za katerega se v posamezni državi uporabljajo nižje stopnje DDV. Dobave blaga in storitev, ki jih ni na seznamu Priloge III Direktive o DDV, za katere je dovoljena možnost uvedbe nižje stopnje DDV, morajo biti v vseh državah članicah obdavčene po splošni stopnji DDV.
V Sloveniji za obdavčitev dobav blaga in storitev uporabljamo tri stopnje DDV, in sicer splošno stopnjo 22 %, nižjo stopnjo 9,5 % za dobave blaga in storitev iz Priloge I k ZDDV-1 in posebno nižjo stopnjo 5 % za dobave blaga iz Priloge IV k ZDDV-1.
V Prilogi I k ZDDV-1 je v seznamu dobav blaga in storitev, za katere se uporablja nižja stopnja DDV, pod točko 4. določena medicinska oprema, naprave, pripomočki, material, izdelki in zaščitna oprema, vključno z maskami za varovanje zdravja, ki so običajno namenjeni uporabi v zdravstvu ali invalidnim osebam; izdelki, nujno potrebni za lajšanje in premagovanje invalidnosti, vključno z njihovo prilagoditvijo, vzdrževanjem, najemom ali zakupom. Podrobneje je v 50. členu Pravilnika o DDV določena medicinska oprema in pripomočki, ki sodijo pod 4. točko Priloge I k ZDDV-1. V tem členu naprava avtomatski eksterni defibrilator (v nadaljnjem besedilu: AED), ki sodi pod tarifno oznako 9018 90 84, ni določena in se tako zanjo uporablja splošna stopnja 22 %.
Direktiva o DDV dovoljuje državam članicam, da uvedejo stopnje DDV, nižje od 5 % in oprostitev s pravico do odbitka DDV, plačanega v predhodni fazi za medicinsko opremo iz 4. točke Priloge III, kamor spada tudi AED, vendar ta možnost v ZDDV-1 ni urejena. Sprememba veljavne ureditve na način, da bi omogočila tudi oprostitev plačila DDV s pravico do odbitka DDV, plačanega v predhodni fazi, kar je v skladu z Direktivo o DDV mogoče za določene kategorije izdelkov, bi lahko povzročila večji negativni učinek na prihodke državnega proračuna Slovenije.
Takšna sprememba ureditve na področju stopenj DDV bi pomenila dodatno administrativno obremenitev in prispevala h kompleksnosti davčnega sistema, saj bi predstavlja odstopanje od uveljavljenega sistema obdavčitve z DDV v Sloveniji. Glede na navedeno Ministrstvo za finance predlaganega ukrepa ne podpira.