Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Kod plačuje sodne stroške strank

392 OGLEDOV 11 KOMENTARJEV

Po poročanju N1 je tožilstvo zavrglo kazensko ovadbo poslancev SDS in NSi zoper predsednico državnega zbora Urško Klakočar Zupančič zaradi domnevnega onemogočanja preiskovalne komisije o energetiki. Predsednica je ovadbo označila za pravno skropucalo in podpisnike za pravne analfabete ter zahtevala javno opravičilo državljanom. Podporo sta ji izrazili podpredsednici državnega zbora Meira Hot in Nataša Sukič, ki sta ovadbo opisali kot politično orožje. Na desni strani odgovora ni bilo. Janez Cigler Kralj je sporočil, da ni razloga za opravičilo, Žan Mahnič pa je dodal obvezni folklorni vložek o komunistih.

Tu se konča dejstvena plat in začne rutina. Ko dejstva odpadejo, ne sledi popravek, temveč preusmeritev. Namesto preprostega priznanja napake gledamo vedro gnojnice, ob katerem se krivda odločno premeče na imaginarne komuniste, ki po potrebi stanujejo v sodstvu, medijih in če je res huda stiska kar znotraj desnice same. Pravo ni več okvir pravil, temveč rekvizit. Če odločitev koristi, je sistem zdrav. Če ne koristi, je ugrabljen.

Zato je opravičilo v tem svetu nevarna snov. Razkrinka, da je bila ovadba pravno prazna in politično motivirana. Ruši pripoved o nezmotljivi žrtvi, ki se bori proti temnim silam. Bolje je zagnati amnezijo in meglo kot priznati, da si državljanom prodajal zgodbo brez temeljev.

Izhodišče je jasno. Ovadba je padla. Opravičilo bi moralo slediti. Namesto tega spet gledamo staro igro. Kdor zlorablja pravne postopke za politični teater, naj se opraviči ljudem, ki ta teater plačujejo.

Ali še bolje, predlagam vladi, da naj takšne sodne postopke plačujejo stranke same iz "svojega žepa" in ne iz žepa davkoplačevalcev.

22 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 22 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR m max 208 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


21. 10. 2025

Odziv Ministrstva za pravosodje

Uvodno je v predlogu »Kdo plačuje sodne stroške strank« navedeno, da je v določeni zadevi prišlo do zavrženja kazenske ovadbe s strani državnega tožilstva. Nato je opozorjeno, da ovaditelji niso podali opravičila ovadeni osebi. 

V zvezi z navedenim je v predlogu predlagano dvoje: 

  1. Kadar kazenska ovadba »pade« (je zavržena s strani državnega tožilstva), bi moralo slediti opravičilo s strani ovaditeljev, ali pa da naj

  2. takšne sodne postopke plačujejo stranke same iz "svojega žepa" in ne iz žepa davkoplačevalcev.

Glede prvega predloga v zvezi z opravičili ovadeni osebi sporočamo, da gre za vprašanje osebne kulture ali osebnega odnosa, kar je očitno neprimerno regulirati z zakonom.

Glede drugega predloga v zvezi s plačevanjem sodnih stroškov sporočamo, da v zadevi, katera je v predlogu opisana, ni šlo za sodni postopek, ampak za samostojno delovanje (presojo) s strani državnega tožilstva, ali ovadba kaže na izpolnjevanje znakov kaznivega dejanja – torej ni videti, da bi nastali sodni stroški. V zvezi s sistemskim vidikom zakonskega urejanja, izhajajoč iz navedenega primera ter ob upoštevanju načela ultima ratio[1], menimo, da bi bilo urejanje tega vprašanja v razmerju do državnega tožilstva neustrezen ukrep, saj bi destimulirali podajanje kazenskih ovadb vsem ljudem in pravnim osebam, ki morda dobronamerno, pa četudi pravno napačno, menijo, da je nekdo storil kaznivo dejanje in to osebo ovadijo. Še posebej destimulativno bi tak ukrep deloval na področju pregona kaznivih dejanj korupcije in organiziranega kriminala, saj včasih ovaditelji zelo veliko tvegajo v postopkih podajanja kazenske ovadbe in bi ukrep kritja stroškov lahko celo izpadel kot neutemeljeno kaznovanje za dobronamerne (pa četudi pravno zgrešene) ovadbe.

Za primere podanih zlonamernih kazenskih ovadb pa je z zakonom določeno kaznivo dejanje v 283. členu Kazenskega zakonika[2], namreč kaznivo dejanje »Krive ovadbe«, ki ga stori (prvi odstavek) oseba, ki koga naznani, da je storil/a kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti, pa ve, da ga ni storil/a – in se kaznuje z zaporom do dveh let. Po četrtem odstavku navedenega člena pa se z denarno kaznijo kaznuje tista oseba, ki naznani, da je bilo storjeno kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti (torej ne navede katera konkretna oseba naj bi bila storilec/storilka kaznivega dejanja, navede samo, da je bilo storjeno določeno uradno pregonljivo kaznivo dejanje), čeprav ve, da tako dejanje ni bilo storjeno, in s tem povzroči, da so državni organi (zlasti policija in državno tožilstvo) začeli ukrepati v skladu s svojimi zakonskimi pristojnostmi. Seveda pa mora samostojno državno tožilstvo oceniti kazensko ovadbo kot tako (kot krivo ovadbo) in vložiti obtožnico na sodišče s splošno pristojnostjo. 

Glede na navedeno ocenjujemo, da niso potrebni zakonodajni posegi, ki bi urejali opravičila za kazenske ovadbe ali plačevanje stroškov v zvezi z njimi.
 


[1] Za sistemsko opredelitev glede razlage ali uporabe načela ultima ratio na področju kazenskega ali kaznovalnega prava glejte zlasti: Simester, Andrew, von Hirsch, Andreas, Crimes, Harms, and Wrongs: On the Principles of Criminalisation, Hart Publishing, Oxford, 2011, str. 35-88, Legitimacy and Trust in Criminal Law, Policy and Justice : Norms, Procedures, Outcomes, Ed. by Nina Peršak, Ashgate Publishing Company, Burlington, 2014, str. 14-18 (poglavje Norms, Harms and Disorder at the Border: The Legitimacy of Criminal Law Intervention through the Lens of Criminalisation Theory, Peršak, Nina) in Zalaznik, Anže, Kazniva dejanja brez žrtve po KZ-1 (magistrsko diplomsko delo), Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani, 2025, Ljubljana, str. 20-21 ter opombe št. 111, 113 in 115. 

[2] Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 54/15, 6/16 – popr., 38/16, 27/17, 23/20, 91/20, 95/21, 186/21, 105/22 – ZZNŠPP, 16/23 in 107/24 – odl. US.

Komentarji