Prednostna gradnja medmestnih kolesarskih stez
Gneča na cestah je iz leta v leto večja. Kar naprej se ceste popravlja in gradi nove, dodatne pasove na AC in podobno. Za to gre ogromno denarja, a učinka ni. Avtomobilov je enostavno preveč, da bi z gradnjo cest lahko to rešili v nekem realnem času.
Predvsem Ljubljana in ostala večja mesta se dnevno dušijo v prometu, ki ga predstavljajo predvsem dnevni migranti, ki za prevoz v večini uporabljajo avtomobile. Glede na slab javni prevoz je to razumljivo. Znotraj, na primer, Ljubljane, je uporaba koles (in drugih enoslednih prevoznih sredstev) relativno množična, uporaba koles med dnevnimi migranti iz okoliških krajev pa je praktično nična.
Električno kolo je v zadnjih letih postalo uporabno prevozno sredstvo, tudi za vožnjo v službo in iz nje. Uporabno je skoraj preko celega leta, morda je izjema zima. Klanci za e-kolesa niso več ovira. Postala so tudi relativno cenovno dostopna.
Moje mnenje je, da je glavno razlog, zakaj niso e-kolesa bolj v uporabi za dnevne migracije, je neobstoječa kolesarska infrastruktura, torej primerne kolesarke steze. Vožnja po cestah, sploh v jutranji in popoldnaski gneči, pa je za človeka s samoohranitvenim nagonom realno nemogoča.
Zato predlagam, da se v prednost nacionalni program postavi izgradnjo samostojnih, od motornega prometa ločenih, kolesarskih stez. In sicer v prvi fazi med večjimi mesti in okoliškimi kraji, od koder poteka največ dnevnih migracij, v drugi fazi pa tudi med večjimi mesti.
Primeri za Ljubljano:
- Medvode - Ljubljana
- Kamnik, Domžale, Mengeš - Ljubljana
- Vrhnika - Ljubljana
- Grosuplje - Ljubljana
- Ig - Ljubljana
- Polhov gradec - Ljubljana
...
Glavni problem so poleg denarja še razdrobljenost zemljišč. Če se na primer 99 lastnikov strinja z izgradnjo, 1 pa ne, zadeva lahko pade v vodo. Če pa bi bila izgradnja uvrščena v prednostni program državnega pomena, je v takem primeru možna hitra razlastitev. Razlastitev se sliši drastično, a večina takih stez bi lahko potekala preko degradiranih zemljišč, recimo ob vodah ali obstoječih cestah ali preko kmečkih zemljišč.
Denar bi lahko pridobili iz evropskih skladov za ekologijo in iz denarja, ki ga motorni promet pri registraciji plačuje za ceste.
Sedaj so kolesarske steze prepuščene posameznih občinam, kjer pa primanjkuje denarja in vizije. Zato je nujno, da planiranje, financiranje in izgradnjo prevzame ustrezna vladna služba.
Predlagam vladi, da organizira delovni obisk recimo na Danskem, Nizozemskem ali Finskem, kjer si ogledajo, kaj se da narediti, če se hoče in kako se to naredi.
Dodatni efekt, predvsem druge faze, bi bil tudi turistični, ker bi lahko privabili ekološke kolesarke turiste iz cele Evrope in tudi širše.