5. 9. 2025
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Prometno ureditev na državnih cestah ali njeno spremembo, skladno z Zakonom o cestah (Uradni list RS, št. 132/22, 140/22 – ZSDH-1A, 29/23 in 78/23 – ZUNPEOVE), odredi upravljavec državne ceste, pomeni pa način odvijanja in vodenja prometa, ki ga za cesto ali njen del oziroma naselje ali njegov del določi upravljavec ter ga označi s predpisano prometno signalizacijo in prometno opremo, ki jo določa Pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah (Uradni list RS, št. 26/24, 30/24 – popr. in 22/25).
Prometni znak, ki je določal t.i. »zadrgo«, tako, da so se pri zoženjih vozniki iz dveh pasov razvrstili v enega, je bil s sprejemom Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah v letu 2015 ukinjen, vendar samo pravilo še vedno velja, saj je sistem »zadrge« opredeljen v 38. členu Zakona o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 156/21 – uradno prečiščeno besedilo, 161/21 – popr. in 22/25), kar pomeni, da ga morajo vozniki poznati in tudi upoštevati v praksi. Za kršitev navedenega pravila je predpisana globa 120 eur.
Ne glede na navedeno je upravljavec avtocest in hitrih cest v okviru Načrta začasne prometne ureditve, pred zaporo v Slovenskih Konjicah in Dramljah, postavil prometno signalizacija s podobno vsebino, in sicer v obliki spremenljive signalizacije z animacijo ter stalne prometne signalizacije.
Postavitev takšne signalizacije je smiselna le pri dolgotrajnejših zaporah, kjer je za promet na voljo le en prometni pas in kjer se praviloma pričakujejo zastoji. Trenutno je omenjena prometna signalizacija in prometna oprema postavljena skladno z 18. členom Pravilnika o zaporah na cestah (Uradni list RS, št. 4/16).
Glede na veljavno zakonodajo, Zakon o cestah in Zakon o pravilih cestnega prometa ter pripadajoče podzakonske akte, je način izmeničnega vključevanja vozil na prometni pas, jasno določen in reguliran. Nadaljnja obravnava predloga ni potrebna.
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
V zvezi s predlogom pojasnjujemo, da je določanje prometne ureditve oziroma postavitev prometne signalizacije na avtocesti v izključni pristojnosti upravljavca avtocestnega omrežja DARS d. d. (v nadaljevanju DARS). Hkrati sporočamo, da je prometni znak »izmenično vključevanje vozil«, s katerimi se je voznike obveščalo, da morajo ravnati po sistemu zadrge, predpisoval Pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na javnih cestah, ki ni več veljaven. Trenutno veljaven Pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah tovrstnih prometnih znakov ne določa več, zato bi bila postavitev takšne prometne signalizacije z njim v nasprotju.
Pred načrtovanjem večjih del na avtocestnem omrežju po pravilu potekajo številni koordinacijski sestanki med policijo, predstavniki DARS-a in lokalnih skupnosti – župani, ki so v času avtocestnih del na svojem območju deležni pogostih zgostitev in zastojev. Na navedenih sestankih se dogovorijo ukrepi, ki jih posamezni deležniki nato izvajajo na območju zapor.
Policija območja zastojev na avtocesti v dnevnem času stalno pokriva s policijskimi patruljami, ki skrbijo za spoštovanje prometnih pravil na avtocesti (vožnjo tovornih vozil po desnem prometnem pasu, skrbi za prevoznost izvozov iz avtocest in da tovorna vozila v tranzitu ne zapuščajo avtoceste ter ugotavlja ostale prekrške, ki vplivajo na varno udeležbo v cestnem prometu…). Prometne tokove na območjih zastojev policija spremlja tudi s policistom v Nacionalnem centru za nadzor prometa, ki skrbi za hiter prenos informacij med nadzornim centrom in policisti, ki delujejo na terenu. Prav tako policija v sodelovanju z DARS-om vseskozi išče rešitve za čim bolj učinkovito upravljanje prometa na območju cestnih odsekov, kjer potekajo dela. Aktivnosti policijskih patrulj na teh območjih vključujejo tudi nadzor in urejanje prometa na vzporednih cestah, kjer so vključene območne policijske postaje in občinske redarske službe.
Izvajanje meritev hitrosti temelji na analizah oz. ugotovitvah in so nujno potrebne za umirjanje prometa ter višjo stopnjo varnosti v cestnem prometu. Dela na avtocestah pogosto vplivajo na odločitve voznikov, ki namesto avtocest za pot uporabljajo vzporedne ceste, kar vpliva na pretočnost in varnost prometa, tudi v strnjenih naseljih. Nadzor in urejanje prometa sta zato nujna tudi na vzporednih cestah. Eden od ključnih ukrepov za umirjanje hitrosti je tudi izvajanje meritev hitrosti, zato bo policija s temi aktivnostmi nadaljevala.
Pobude občanov so v Policiji odgovorno obravnavane. Intenzivno urejanje prometa na območju preusmeritve iz dveh prometnih pasov v prometni pas v delovni zapori, se je pokazalo kot delno učinkovito. Pospeševanje prometa rezultira dodatne oziroma pogoste zastoje v delovni zapori ob dejstvu, da vozniki reagirajo zelo različno in vozijo po svojih zmožnostih. Eni bolj drugi manj dinamično. Prav tako so v delovni zapori gradbiščni uvozi/izvozi, ki vplivajo na prometni tok. Policija bo tudi v prihodnje zagotavljala prisotnost in v dogovoru z upravljavcem avtocestnega omrežja urejala promet po prioritetah in obsegu zgostitev.