1. 10. 2025
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji, d. d. (v nadaljevanju: DARS) vzdržuje in upravlja z avtocestami (AC) in hitrimi cestami (HC), kar vključuje tudi upravljanje s prometom in prometno varnostjo.
Avtocestno omrežje v Republiki Sloveniji je vse starejše, zato je potrebno za ohranjanje njegovega stanja izvajati vse več obnovitvenih del. K temu sodijo zaradi dosežene življenjske dobe posameznih elementov cest tudi vse zahtevnejše rekonstrukcije odsekov, s čimer se zagotovi daljšo trajnost izvedenih ukrepov in ustrezna posodobitev avtocestne infrastrukture. K temu DARS vodijo usmeritve in pričakovanja Slovenskega državnega holdinaga, d. d., ki s spremljanjem kazalnika o vsakoletni dolžini obnovljenih smernih vozišč želi, da je ohranjen ustrezen nivo stanja avtocest in hitrih cest.
Pri načrtovanju obnovitvenih del mora DARS upoštevati možnosti zagotavljanja ustrezne pretočnosti prometa v času gradnje. DARS je že pred leti sprejel interna navodila, kjer so opredeljeni ukrepi za večjo pretočnost in prometno varnost. Na podlagi teh navodil se pri rekonstrukcijah projektirajo ukrepi razširitev, s katerimi se zagotavlja dovolj asfaltnih površin na enem smernem vozišču, da je omogočeno promet voditi po dveh zoženih pasovih v vsako smer. S tem ukrepom na DARS-u zagotovijo, da se število prometnih pasov v sami zapori ceste ne zmanjša glede na število prometnih pasov pred zaporo. To je ključen ukrep za zagotavljanje pretočnosti v času izvajanja del. Ker tega kljub vsemu ni možno zagotoviti na vseh odsekih, ima DARS vzpostavljen sistem načrtovanja obnovitvenih del, kjer se upoštevajo različni vidiki. Glede na vrsto načrtovanih del (obnova vozišča, viadukta, geotehničnega objekta, itd.) in s tem povezano predvideno dolžino izvajanja del ter potrebno zaporo posameznih prometnih pasov na območju del, upoštevaje prostorske možnosti (odsek AC, odsek brez odstavnih pasov, območje razcepov, itd.) in prometnih obremenitev, se določi najbolj optimalen termin izvajanja del v posameznem obdobju leta na posameznem odseku AC oz. HC. Nadalje se v fazi priprave na pričetek del detajlno uskladi elaborat zapor cest, kjer se upošteva tudi organizacija gradbišča izvajalca in tehnologija izvajanja del. Pred samim pričetkom del, kakor tudi v fazi izvajanja del, so skrbno načrtovani konkretni datumi in tudi časovna obdobja znotraj dneva, v katerem se zapora ceste postavi, ali med izvajanjem del prestavi na drugo smerno vozišče. Pri postavitvi, prestavitvi in odstranitvi začasne prometne signalizacije je potrebna dodatna omejitev prometa, zato je skrbno načrtovanje ključno, da se ne povzroči več zastojev, kot je neizogibno.
Zaradi zgoraj navedenega in povečanega obsega obnovitvenih del vsebinsko zahtevnih rekonstrukcij ni mogoče izvesti le v terminih izven turistične sezone. Na nekaterih odsekih (npr. nekatere smeri ljubljanskega avtocestnega obroča) pa je obdobje v času turistične sezone, glede na prometne obremenitve, celo najprimernejše za izvedbo obnovitvenih del.
Prometne obremenitve na AC omrežju so v različnih obdobjih na posameznih odsekih različne, zato splošna ugotovitev, da v nekem obdobju leta del ne bi izvajali, ni smiselna. Pri izvajanju obnov na DARS-u zasledujejo cilj, da z izvajanjem del na AC omrežju povzročajo čim manjše motnje prometa, kar lahko dosežejo le na način, da čas del prilagajajo specifičnim značilnostim določenega AC odseka. Zato se v vseh primerih, ko je to le mogoče, izogibajo izvajati dela v času večjih prometnih obremenitev. Bodisi je to obdobje poletne turistične sezone, čas praznikov ali obdobja, ko je na posameznem odseku pričakovan nadpovprečni promet. To je še posebej pomembno na odsekih, kjer ni odstavnih pasov in na območju razcepov, kjer ni možno zagotoviti zadostno število zoženih prometnih pasov v času gradnje. Kljub vsej skrbnosti pri načrtovanju časovnih okvirov izvajanja obnovitvenih del pa je treba upoštevati tudi dejstvo, da so prometne obremenitve na AC omrežju zelo visoke, zato vsaka motnja v prometnem toku povzroči zastoje. Še posebej je to značilno za odseke, kjer so dnevne prometne obremenitve v času jutranjih, popoldanskih ali turističnih konic presežene. Kot predhodno opisano, pa se z vsemi ostalimi ukrepi pri načrtovanju na DARS-u trudijo, da bi bili v teh primerih zastoji minimalni.