29. 7. 2025
Odziv Ministrstva za javno upravo
I.
Ministrstvo za javno upravo v okviru svojih pristojnosti pojasnjuje, da delovni čas javnih uslužbencev v organih državne uprave, med njimi tudi na upravnih enotah, ureja Uredba o delovnem času v organih državne uprave.[1] K navedenemu dodajamo, da je delovni čas delovnopravni institut, ki ureja razmerje med javnim uslužbencem in delodajalcem. Iz vsebine podanega predloga smiselno izhaja pobuda za uvedbo poslovnega časa in uradnih ur na upravnih enotah tudi ob sobotah do 15. ure, saj uradne ure predstavljajo tisti čas, ko organ posluje s strankami, praviloma pa se določijo v okviru poslovnega časa. Poslovni čas in uradne ure so predmet urejanja v Uredbi o upravnem poslovanju[2] (v nadaljevanju: UUP), ki jo je sprejela Vlada Republike Slovenije.
Skladno z 21. členom UUP organ sicer sprejema vloge ves poslovni čas, stranke pa sprejema v času uradnih ur.
Tako UUP v 27. členu določa, da se uradne ure praviloma določijo v okviru poslovnega časa organa, in sicer v skladu z naravo nalog delovnega področja organa in načinom njihovega izvajanja ter v skladu s krajevnimi običaji in potrebami strank. Razpored uradnih ur mora organ javno objaviti. Poslovni čas določa UUP v 26. členu, kjer v drugem odstavku določa, da se v upravnih enotah poslovni čas začne v ponedeljek, torek in četrtek ob 8.00 in konča ob 15.00, v sredo se začne ob 8.00 in konča ob 18.00, v petek pa se začne ob 8.00 in konča ob 13.00. Pri tem v četrtem odstavku dodatno določa, da lahko v izjemnih okoliščinah organ začasno posluje v soboto, nedeljo, na državni praznik ali na drug z zakonom določen dela prost dan. Izjemne okoliščine v smislu UUP so primeri višje sile, ki je že nastopila (epidemija, potres, požar, poplava in druge naravne nesreče) ali se neposredno pričakuje, in drugi primeri, ko so ogrožena človeška življenja in zdravje ljudi ali je treba preprečiti materialno škodo, ki grozi organu (11. točka 6. člena UUP). Nadalje lahko organ začasno posluje v soboto zaradi izvajanja uradnih ur s strankami, če zaradi povečanega zanimanja za neko upravno storitev strankam ne more zagotoviti obravnave sproti ali je to nujno potrebno za opravljanje dela, ki mora biti opravljeno brez prekinitve ali v določenem roku (peti odstavek 26. člena UUP). Okoliščine, ki zahtevajo poslovanje po četrtem in petem odstavku tega člena, ugotovi predstojnik, ki odredi drugačen poslovni čas (šesti odstavek 26. člena UUP).
Posebej za upravne enote UUP določa uradne ure in njihovo razporeditev v okviru poslovnega časa v prvem odstavku 29. člena. Pri tem določa, da imajo upravne enote in območne enote organov uradne ure v ponedeljek, torek, sredo in petek. V ponedeljek in torek se začnejo ob 8.00 in končajo ob 15.00, v sredo se začnejo ob 8.00 in končajo ob 18.00, v petek se začnejo ob 8.00 in končajo ob 13.00. Uradne ure se v ponedeljek, torek in sredo izvajajo neprekinjeno, razen če z organizacijo dela ni mogoče vsem zagotoviti odmora za malico. V tem primeru od 12.00 do 13.00 ni uradnih ur.
K navedenemu dodajamo, da je zgoraj predpisan minimum uradnih ur, ki ne velja za dislocirano opravljanje nalog krajevnih uradov kot načina dela v upravni enoti. Hkrati lahko na podlagi pravil, določenih v 29. členu UUP, predstojnik upravne enote zaradi izjemnih okoliščin ali če je to nujno zaradi obsega nalog, posebnosti obdobja v koledarskem letu ali dela, ki mora biti opravljeno brez prekinitve ali v določenem času, začasno odredi razpored uradnih ur nad minimumom, izjemoma in le za krajši čas lahko s soglasjem ministra, pristojnega za javno upravo, odredi opravljanje uradnih ur pod minimumom, zaradi lokalnih potreb ali krajevnih običajev lahko predstojnik s soglasjem ministra, pristojnega za upravo, odredi tudi drugačno razporeditev uradnih ur, če pa ugotovi okoliščine, ki terjajo poslovanje organa ob sobotah, nedeljah ali praznikih (četrti in peti odstavek 26. člena UUP), odredi predstojnik upravne enote skladno s tem tudi uradne ure.
Hkrati UUP v 29.a členu daje tudi pooblastilu ministru, pristojnemu za javno upravo, da v izjemnih okoliščinah začasno odredi drugačen razpored uradnih ur posameznih ali vseh upravnih enot, kot je določen v 29. členu, in odredi poslovanje po četrtem odstavku 26. člena UUP ter določi razpored uradnih ur.
Nadalje pojasnjujemo tudi, da morajo skladno s 30. členom UUP uradne ure po telefonu organi zagotavljati ves poslovni čas, pri čemer dajejo javni uslužbenci informacije z vseh področij dela. Dostopnost do storitev in hitrejša obravnava strank se zagotavlja tudi preko naročanja na podlagi 21.a člena UUP, po katerem se stranke lahko vnaprej naročijo na storitev neposredno pri organu ali po telefonu v poslovnem času, po elektronski poti pa ves čas. Organi stranko, če je le mogoče, naročijo na dan in uro, ki jo predlaga stranka.
Naj na tem mestu omenimo tudi državni portal eUprava, ki med drugim omogoča tudi vložitev nekaterih vlog v elektronski obliki preko informacijskega sistema za oddajo vlog, ki jih državni portal eUprava nato pošlje organom za izvajanje njihovih upravnih nalog.
II.
Po pojasnjenem UUP zagotavlja, da lahko posamezniki opravijo upravne storitve tudi v popoldanskem času, in sicer ob sredah na upravnih enotah, kjer se uradne ure na ta dan začnejo ob 8.00 in končajo ob 18.00 uri. Predstojnik organa pa mora spremljati potrebe prebivalstva in delovnega procesa ter sproti prilagajati poslovni čas in uradne ure posamezne upravne enote, če se za to izkažejo realne potrebe, na način, da poslovni čas ter uradne ure prilagodi z večjim obsegom poslovanja za stranke. Upravna enota tako npr. lahko že v skladu z veljavno ureditvijo začasno posluje v soboto zaradi izvajanja uradnih ur s strankami, če se zaradi povečanega zanimanja za neko upravno storitev strankam ne more zagotoviti obravnave sproti ali je to nujno potrebno za opravljanje dela, ki mora biti opravljeno brez prekinitve ali v določenem roku (sedmi odstavek 29. člena v zvezi s petim odstavkom 26. člena UUP). UUP poleg tega določa le minimum uradnih ur, vendar pa predstojnikom omogoča fleksibilnost, da lahko poslovanje organa prilagodijo realnim potrebam.
Zagotavljanje dostopa strank in drugih udeležencev do organa je omogočeno tudi na način, da organ sprejema vloge ves poslovni čas (21. člen UUP), vloge pa se lahko vložijo ustno ali v pisni obliki, to je v fizični obliki ali v elektronski obliki (63. člen Zakona o splošnem upravnem postopku[3]). Vloga se tako lahko vloži vsak delavnik med poslovnim časom, po elektronski poti pa ves čas (64. člen ZUP). Lažja dostopnost strank do upravnih storitev se omogoča tudi z naročanjem na upravne storitve na točno določen dan in uro, s čimer lahko stranke obisk upravne enote prilagodijo svojim dnevnim obveznostim, ter z izvajanjem uradnih ur po telefonu ves poslovni čas.
Trenutno po pojasnjenem menimo, da je veljavna ureditev v zvezi s poslovanjem in razporejanjem uradnih ur na upravnih enotah ustrezna in primerna. UUP zagotavlja minimum uradnih ur za poslovanje s strankami, pri čemer pa imajo predstojniki obveznost spremljanja realnih potreb prebivalstva in posledično možnost prilagajanja tem potrebam in odrejanja uradnih ur tudi ob sobotah, kot je bilo pojasnjeno zgoraj.
[1]Uredba o delovnem času v organih državne uprave, Uradni list RS, št. 115/07, 122/07 – popr., 28/16, 40/17, 44/19 in 43/24
[2]Uredba o upravnem poslovanju, Uradni list RS, št. 9/18, 14/20, 167/20, 172/21, 68/22, 89/22, 135/22, 77/23 in 24/24
[3] Zakon o splošnem upravnem postopku – ZUP, Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 105/06 – ZUS- 1, 126/07, 65/08, 8/10, 82/13, 175/20 – ZIUOPDVE in 3/22 – ZDeb