Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Omejitev rasti cen prehrambnih izdelkov

317 OGLEDOV 8 KOMENTARJEV

Spoštovani predstavniki Vlade Republike Slovenije,

Glede na stalno rast cen prehrambnih izdelkov in pijač v trgovinah predlagam uvedbo omejitve, po kateri bi se cene teh izdelkov lahko zvišale največ enkrat letno, in sicer za največ 1 %. To zvišanje bi bilo povezano z letnim zvišanjem bruto plače v Sloveniji, vsako povišanje cen pa bi moralo biti jasno obrazloženo s strani trgovcev.

Namen tega predloga je zaščititi prebivalstvo pred pretirano inflacijo in nenadnim podražitvami osnovnih življenjskih potrebščin, ki neposredno vplivajo na življenjski standard državljanov. Trenutna situacija kaže, da cene prehrambnih izdelkov naraščajo nepredvidljivo in pogosto brez utemeljitve, kar močno obremenjuje gospodinjstva in ogroža ekonomski položaj najbolj ranljivih skupin družbe.

Z uvedbo te omejitve bi dosegli:

Stabilnost in predvidljivost cen hrane in pijače za prebivalce.

Preprečevanje neupravičenih in nesorazmernih podražitev s strani trgovcev.

Večjo preglednost pri oblikovanju cen prehrambnih izdelkov.

Povezavo rasti cen z rastjo prihodkov državljanov, s čimer bi ohranili kupno moč prebivalstva.

Predlagam, da Vlada preuči ta predlog in poišče zakonske možnosti za njegovo izvedbo, da bi zagotovila ekonomsko stabilnost in pravičnejši sistem oblikovanja cen prehrambnih izdelkov v Sloveniji.

S spoštovanjem,

29 glasov

11 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR 7 7620 35 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


30. 7. 2025

Odziv Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport

V skladu s 30. členom Zakona o državni upravi (Uradni list RS, št. 113/05 — uradno prečiščeno besedilo, 89/07 — odl. US, 126/07 — ZUP-E, 48/09, 8/10 — ZUP-G, 8/12 — ZVRS-F, 21/12, 47/13, 12/14, 90/14, 51/16, 36/21, 82/21, 189/21, 153/22 in 18/23) med drugimi nalogami ministrstvo opravlja tudi naloge na področju notranjega trga in trgovine, ter je pristojno za izvajanje Zakona o kontroli cen (Uradni list RS, št. 51/06 — uradno prečiščeno besedilo; v nadaljnjem besedilu: ZKC), ki ureja kontrolo nad cenami blaga in storitev. ZKC v 3. členu določa, da udeleženci na trgu svobodno oblikujejo cene na podlagi ponudbe in povpraševanja in drugih konkurenčnih dejavnikov, kar morajo državni organi upoštevati pri določanju ukrepov kontrole cen. Za cene smejo državni organi uporabljati le z zakonom določene ukrepe kontrole cen in le zaradi razlogov, ki so določeni z zakonom. Državni organi smejo v posameznem primeru uporabiti le take ukrepe kontrole cen, ki so nujni glede na razlog ukrepa, v najmanjši meri omejujejo konkurenco in so najbližji normalnim tržnim razmeram ter najhitreje pripeljejo do odprave razlogov za ukrepe kontrole cen.

Na podlagi 8. člena ZKC sme vlada z uredbo določiti ustrezne ukrepe kontrole cen, le kadar:

  • je to nujno zaradi doseganja ciljev in ukrepov gospodarske politike, ki so določeni z akti državnega zbora,
  • gre za dejavnosti, v katerih ima posamezno podjetje ali enota, ki samostojno opravlja dejavnost ali nekaj podjetij monopolni ali obvladujoč položaj, pa so te dejavnosti nujne za zadovoljevanje potreb ljudi in organizacij,
  • nastanejo ali se utemeljeno pričakujejo hude motnje na trgu pri gibanju cen, pa pri tem ne gre za redna sezonska nihanja,
  • bi prišlo na trgu do cen, ki bi ogrozile redno preskrbo potrošnikov, in bi bile te cene posledica elementarnih in drugih množičnih nesreč,
  • gre za prodajo blaga iz državnih blagovnih rezerv,
  • gre za državni odkup na podlagi zakona,
  • gre za uskladitev cen z obveznostmi, ki jih je Republika Slovenija sprejela z mednarodnimi pogodbami,
  • gre za dovoljene oblike državne pomoči ali so za uvoz predpisane posebne dajatve.

ZKC v 9. členu določa tudi dopustne vrste ukrepov kontrole cen:

  • določitev najvišje cene, pri čemer podjetja ne smejo prodajati blago nad to ceno, lahko pa pod njo;
  • določitev trdne (fiksne) cene, pri čemer podjetja ne smejo prodajati blaga ne po višji in ne po nižji ceni;
  • določitev najnižje cene, pri čemer podjetja ne smejo določiti ali sprejeti nižje cene;
  • določitev elementov cene, pri čemer se določijo najvišja, trdna ali najnižja cena za posamezne sestavine ali več sestavin;
  • določitev mehanizma cen, pri čemer se določi način oblikovanja cen, sestavine, ki jih podjetje sme ali mora ali ne sme upoštevati, in merila, po katerih se cene ali njihove sestavine morajo ali smejo oblikovati (na primer borzne cene);
  • pridobitev predhodnega soglasja k cenam, pri čemer se cena ne more določiti ali spremeniti brez predhodnega soglasja;
  • vračanje cen na določeno raven, pri čemer je podjetje dolžno določiti cene, ki so veljale pred zvišanje ali znižanjem, kakor so bile te cene ugotovljene v aktu vlade;
  • predhodna prijava cen, pri čemer so podjetja dolžna ministrstvu prijaviti veljavne cene in vsako njihovo spremembo;
  • obvezno redno ali občasno pošiljanje podatkov o cenah za posamezno blago ali več vrst blaga na temelju odredbe ministra.

ZKC (v drugem odstavku 8. člena in v drugem odstavku 13. člena) še določa, da ukrep kontrole cen traja, dokler obstaja zanj razlog, vendar ne dalj kot šest mesecev oziroma eno leto (odvisno od razloga za ukrep). Vlada lahko v utemeljenih primerih po tem času na podlagi predhodne analize stanja ukrep obnovi. Na podlagi 15. člena ZKC deluje pri ministrstvu, pristojnem za cene, Svet za cene kot strokovno posvetovalno telo za vprašanja kontrole cen oziroma za predhodno usklajevanje stališč glede predpisovanja ukrepov kontrole cen.

Ugotavljamo, da razlogi, ki so navedeni v predlogu državljana za omejitev rasti cen prehrambnih izdelkov, niso razlogi, ki jih 8. člen ZKC določa kot razloge za ukrep kontrole cen.

Glede na vse navedeno ocenjujemo, da podan predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

Komentarji