Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Uvedba obveznega pojasnila razlogov za zavrnitev kandidatov za delovna mesta

486 OGLEDOV 32 KOMENTARJEV

Trg dela je poln anomalij in ta hip povsem neuporabnih zakonskih členov, ki jih je zelo težko ali praktično nemogoče smiselno uporabiti v iskanju pravice. Zakone imamo zato, da družbo delajo bolj pravično in bolj enakopravno. Ta predlog bi moral biti obravnavan brez zahtevanih glasov, ker podjetja seveda združeno napadejo tovrstne predloge, in potem imate navidezno negativno ocenjen predlog, ki pa v resnici omogoča DEJANSKO in KONKRETNO zaščito prebivalstva. Nenazadnji tudi tistih, ki bi zakonu nasprotovali.

Prijave na delovna mesta so področje, kjer zeva ogromna luknja, polna nekorektnih praks, diskriminacije, nekorektne obravnave in drugih oblik nestrokovnega ravnanja, česar si sicer kot družba nočemo priznati, a je to neizpodbitno dejstvo. K temu doprinesejo predvsem kadrovnice, ki vodijo selekcijske postopke. Imamo ZDR, ki sicer konkretno opredeljuje kršitve, a le-te je praktično nemogoče uporabiti pri iskanju pravice, saj vse člene, ki se spopadajo z diskriminacijo (nacionalno, versko, rasno, osebne okoliščine ipd.) povsem razvrednoti del, v katerem je navedeno, da pri kadrovanju delodajalcem ni treba pojasnjevati razlogov za zavrnitev. Tako je lahko oseba zavrnjena, ker je recimo predebela, kadrovnici neprivlačna, se narobe piše ipd., žrtev pa tega ne more smiselno dokazovati, saj se nima na podlagi česa sklicevati na 6. člen ZDR.

Tako ni redkost, da oseba, ki ima izjemno, strokovno znanje, ne pride skozi sito subjektivnih ocen in pričakovanj kadrovnic, ki vodijo postopke. Predsodki, negativna selekcija itd. močno škodijo trgu dela, hkrati pa pomanjkljiva zakonodaja onemogoča iskalcem zaposlitve, da se pri svojem boju za pravice konkretno sklicujejo na sprejete dele zakonodaje, ki so bojda tam zato, da v družbo vnašajo pravičnost in enako obravnavo.

 

PREDLOG SPREJEMA DVEH ZAKONSKIH DOPOLNITEV:

1. Sprejem zakona, ki zakonsko določi, da je pojasnilo razlogov za zavrnitev obvezno in mora biti smiselno. Torej mora konkretizirati razloge za zavrnitev! Če tega ni, se uvede sankcija, ki mora biti v zakonu opredeljena, ker če ni opredeljena globa, se inšpektorat ne more niti spopadati s kršitvami. Ugotovljene kršitve se kaznujejo z denarno kaznijo in avtomatično se določi odškodnina osebi, ki je žrtev nekorektne prakse, pri čemer od žrtev ne zahteva zatekanja k dragi in časovno potratni civilni tožbi, temveč se ob ugotovljeni kršitvi osebi dodeli odškodnina v znesku 5000 EUR, ki je hkrati ukrep zoper kršitelje. Tako bi trg dela postal resen in normalen.

2. Zakonsko se določi, da mora biti kontaktna telefonska številka in oseba, ki je odgovorna za kadrovske zadeve, javno objavljena in dostopna na spletu. Kršitev se kaznuje z denarno kaznijo 3500 EUR. Nadlegovanje kadrovnikov se seveda tudi kaznuje. Žal smo postali družba, ki ne zna drugače, kot skozi sankcije, ker moralno sami pogosto ne znamo nastopiti pravilno.

 

Prednosti ob sprejemu teh zakonskih dopolnitev:

Povečanje transparentnosti: Obveznost delodajalcev, da navedejo konkretne razloge za zavrnitev, bi zmanjšala možnosti diskriminacije in prisilila podjetja k bolj premišljenim in objektivnim odločitvam.

Ukrepi proti diskriminaciji: Predlog natančno naslavlja problem subjektivnih in predsodkovnih odločitev, ki lahko oškodujejo kandidate.

Praktična zaščita žrtev: Predvidene kazni in avtomatične odškodnine bi olajšale uveljavljanje pravic žrtev, saj ne bi potrebovale dolgotrajnih pravnih postopkov.

Javna dostopnost kontaktnih podatkov: To bi izboljšalo komunikacijo med kandidati in odgovornimi za kadrovanje ter povečalo odgovornost podjetij.

 

Pravna skladnost:

Vse spremembe bi morale biti usklajene z obstoječimi zakoni (npr. GDPR), da se preprečijo morebitne kolizije.

Zahteva po obrazložitvi zavrnitev bi lahko posegla v pravico podjetij do svobodne izbire, zato se smiselno določi "razmerje" pravic in dolžnosti. Oseba ima pravico biti enakopravno obravnavana, podjetje ima pravico izbrati kogarkoli - to je evidentna kolizija.

56 glasov

28 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 21 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR V Veritate et Virtute 11 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


12. 3. 2025

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Zakon o delovnih razmerjih[1] (v nadaljnjem besedilu: ZDR-1) izhaja iz pogodbene svobode oziroma prostovoljnosti sklepanja pogodbe o zaposlitvi in v 24. členu določa, da ima delodajalec, ob upoštevanju zakonskih prepovedi, pravico do proste odločitve, s katerim kandidatom, ki izpolnjuje pogoje za opravljanje dela, bo sklenil pogodbo o zaposlitvi. Pravica do proste izbire daje delodajalcu tudi pravico do odločitve, da z nobenim od prijavljenih kandidatov pogodbe o zaposlitvi ne sklene. ZDR-1 v prvem odstavku 30. člena določa, da mora delodajalec v osmih dneh po zaključenem postopku izbire pisno obvestiti neizbranega kandidata o tem, da ni bil izbran, pri čemer obvezne vsebine obvestila o neizbiri zakon ne predpisuje.

Ne glede na zgoraj navedeno pa mora delodajalec kandidatu pri zaposlovanju zagotavljati enako obravnavo ne glede na narodnost, raso ali etnično poreklo, nacionalno in socialno poreklo, spol, barvo kože, zdravstveno stanje, invalidnost, vero ali prepričanje, starost, spolno usmerjenost, družinsko stanje, članstvo v sindikatu, premoženjsko stanje ali drugo osebno okoliščino v skladu s tem zakonom, predpisi o uresničevanju načela enakega obravnavanja in predpisi o enakih možnostih žensk in moških.

Neizbranim kandidatom zakon daje sodno varstvo v petem odstavku 200. člena ZDR-1, kjer določa, da neizbrani kandidat, ki meni, da je bila pri izbiri kršena zakonska prepoved diskriminacije, lahko v roku 30 dni po prejemu obvestila delodajalca zahteva sodno varstvo pred pristojnim delovnim sodiščem. V primeru diskriminacije se oseba lahko obrne tudi na Inšpektorat Republike Slovenije za delo. Če inšpektor za delo na podlagi prijave oziroma inšpekcijskega pregleda ugotovi kršitev prepovedi diskriminacije, lahko delodajalcu izreče ustrezen ukrep oziroma sankcijo za prekršek, enako pa velja tudi v primeru, da delodajalec krši obveznost obveščanja kandidatov skladno s 30. členom ZDR-1.

Glede objave kontaktnih podatkov odgovorne osebe v postopku izbire pa pojasnjujemo, da so podatki o zakonitih zastopnikih javno objavljeni na Agenciji Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve.

Upoštevaje zakonsko ureditev, ki v skladu z načelom pogodbene svobode, prepušča delodajalcu odločitev o tem, s katerim od kandidatov bo sklenil pogodbo o zaposlitvi oziroma ali jo bo sploh sklenil, in dejstvo, da naveden predlog ni bil izpostavljen v okviru usklajevanj med socialnimi partnerji pri pripravi ZDR-1, menimo, da je veljavna zakonska ureditev ustrezna.

 


[1] Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16, 15/17 – odl. US, 22/19 – ZPosS, 81/19, 203/20 – ZIUPOPDVE, 119/21 – ZČmIS-A, 202/21 – odl. US, 15/22, 54/22 – ZUPŠ-1, 114/23 in 136/23 – ZIUZDS

Komentarji




    Nalagam ...