25. 2. 2025
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Področje prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ureja Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih (Uradni list RS, št. 35/08 in 19/15; v nadaljevanju: ZEPI), ki pirotehnične izdelke glede na vrsto uporabe, namen, raven nevarnosti in raven hrupa, ki ga pirotehnični izdelek povzroča, razvršča v kategorije F1, F2, F3, F4 (ognjemetni izdelki, ki so namenjeni zabavi), T1 in T2 (pirotehnični izdelki za odrska prizorišča) ter P1 in P2 (drugi pirotehnični izdelki). Pirotehničnih izdelkov ni dovoljeno prodajati fizičnim osebam, ki so mlajše od 14 let za kategorijo F1, 16 let za kategorijo F2 in 18 let za kategorijo P1 in T1 ter baterije in fontane iz kategorije F3. Vse ostale kategorije pirotehničnih izdelkov lahko kupujejo in uporabljajo le strokovno usposobljene osebe, ki imajo dovoljenje za promet s pirotehničnimi izdelki. Obstoječa ureditev sicer sledi določbam Direktive 2013/29/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. 6. 2013 o harmonizaciji zakonodaj držav članic v zvezi z dostopnostjo pirotehničnih izdelkov na trgu (prenovitev), vendar je bila pri prenosu navedene direktive v naš pravni red zaradi zagotavljanja varovanja življenja in zdravja ljudi, premoženja ter zagotavljanja varstva okolja in javnega reda za kategorijo F1 (kamor sicer sodijo izdelki, ki predstavljajo zelo majhno nevarnost, povzročajo zanemarljivo raven hrupa, so namenjeni uporabi v strnjenih naseljih kot tudi uporabi v stanovanjskih zgradbah in drugih zaprtih prostorih) določena višja dovoljena starost za prodajo (direktiva za pirotehnične izdelke kategorije F1 določa najnižjo starost 12 let).
ZEPI omejuje prodajo in uporabo motečih pirotehničnih izdelkov, katerih glavni učinek je pok oziroma jo celo prepoveduje. Prodaja ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok (sem sodijo pasje bombice, pokajoči trakovi in podobni izdelki, ki vsebujejo manjšo količino neto mase eksplozivnih snovi v posameznem izdelku, kar pomeni manjšo jakost poka oziroma hrupa in manjšo nevarnost za uporabnika), je dovoljena fizičnim osebam od 19. do 31. decembra, njihova uporaba pa je dovoljena od 26. decembra do vključno 1. januarja. Prodaja, posest in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok, kamor sodijo petarde, bliskovne petarde, dvojne petarde in poskakujoče petarde, ki vsebujejo večjo količino neto mase eksplozivnih snovi v posameznem izdelku vsled česar povzročajo večjo jakost poka oziroma hrupa in lahko pomenijo večjo nevarnost za zdravje uporabnika, ljudi ter varnost premoženja, pa je že od leta 2008 prepovedana. Prav tako je fizičnim osebam prepovedana preprodaja pirotehničnih izdelkov, njihova predelava zaradi povečanja učinkov, uporaba pirotehničnih izdelkov v drugih predmetih ter lastna izdelava pirotehničnih izdelkov ali zmesi, ki so, kot kažejo analize, bistven razlog za nesreče in poškodbe.
Že od uvedbe prepovedi prodaje, posesti in uporabe izdelkov kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok, torej vseh vrst petard, policija z v okviru projekta »Bodi zvezda, ne meči petard« izvaja preventivne akcije zlasti v osnovnih šolah, kjer policisti osveščajo učence o nevarnostih uporabe pirotehničnih izdelkov. Prav tako policija osveščanje izvaja tudi preko zdravstvenih ustanov, z razdeljevanjem plakatov ter tudi preko medijev, kjer javnost opozarja na prepoved nakupa, posesti in uporabe vseh vrst petard ter nevarnosti pri njihovi nepravilni uporabi kot tudi o ukrepih policije v primeru kršitev.
Pomembno pa je tudi dejstvo, da se je z vstopom naše države v Evropsko unijo odprtost naših meja povečala in s tem posledično povečala tudi dostopnost pirotehničnih izdelkov v sosednjih državah, ki takšne prepovedi, kot je določena v Sloveniji, ne poznajo, zato se naši državljani poslužujejo prodaje pirotehničnih izdelkov v tujini, v zadnjem času pa tudi zelo aktualne prodaje preko spleta v tujini, ki je ni mogoče v celoti nadzorovati in preprečiti. Omejitev prodaje pirotehničnih izdelkov preko spleta na osebe starejše od 18 let v slovenskih predpisih, kot jo predlaga predlagatelj, bi torej pomenila omejitev zgolj za slovenske ponudnike pirotehničnih izdelkov, ne pa tudi za tuje ponudnike, pri katerih naši državljani že sedaj kupujejo pirotehnične izdelke, zato menimo, da takšna omejitev ne bi prinesla željenih rezultatov.
Čeprav so izdelki kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok in doma izdelani pirotehnični izdelki po veljavni zakonodaji že več kot šestnajst let prepovedani, pa se kljub vsem ukrepom in negativnim posledicam še vedno uporabljajo. Kljub intenzivnim medijskim kampanjam in okrepljenemu nadzoru, zlasti v času božično novoletnih praznikov, še vedno namreč prihaja do prevelikega števila nesreč in hujših poškodb, še zlasti pri mladoletnikih, zato je bil v mesecu januarju 2025 na Ministrstvu za notranje zadeve izveden strokovni posvet o uporabi in prodaji pirotehničnih izdelkov, ki so se ga udeležili relevantni deležniki na tem področju. Glede na prejete pobude po drugačni ureditvi prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov je bila posledično sprejeta odločitev, da se pristopi k spremembi zakona, ki ureja to področje. V postopku priprave sprememb tega zakona bo Ministrstvo za notranje zadeve preučilo tudi predlog predlagatelja za zvišanje starostne meje za nakup pirotehničnih izdelkov.
Spoštovani,
kaj pa sistematičen celovit, pravilen in učinkovit nadzor trga ?
Že več kot eno leto z vsemi dokazi opozarjam na to, da tega v Sloveniji ni, in usmerjam pozornost na aktivnosti v drugih državah članicah EU. Ker je jasno, da so lobiji za kakršenkoli zakonodajni ukrep premočni, se marsikje lotevajo problema tudi drugače. Množično se objavlja rezultate nadzora trga s pirotehničnimi izdelki in je iz teh objav na Safety Gate (nekdanj RAPEX) razvidno, kakšna vsa varnostna, zdravstvena in okoljska tveganja so prisotna in zaradi tega so proizvodi, ki so neskjadni s predpisom za pirotehnične izdelke, umaknjeni iz trga. Slovenski organi se na vse to (učinkovito !!!) ne odzivajo ....
Dodajam mlajšim od 16. let.
pRepoved prodaje in uporabe pirotehnike v celoti!
V leti bi morali pirotehniko prepovedati !
Ma kaj 18, sploh bi že zdavnaj morali prepovedati kakršnokoli obliko pirotehnike za namen "zabave".
V neki državi imajo pirotehniko brez zvoka. Vsaj nekaj. Pirotehnika sicer vsebuje ogromno škodljivih in strupenih snovi, ki padajo povsod po zemlji, njivah in vrtovih, potem pa ljudje uživajo hrano polno težkih kovin.
predlagam.vladi.si/predlog/8863
SUpe, da smo že poskusili. Lepo pa se je ministrstvo za notranje zadeve izognilo igovorom zakaj policija ne izvaja zakona.
Jaz bi predlog spremenil tako, da bi vseboval samo prve tri besede.
Prepoved prodaje pirotehnike
Prepoved pirotehnike in večji nadzor policije ob uporabi le te z povečanjem kazno proti kršiteljem.
Če ima nekdo 400 € za petarde ima toliko tudi za kazen.
Cel svet uporablja pirotehniko, samo v Sloveniji bi pa morali vse prepovedati.
Zakon določa katera pirotehnična sredstva lahko kdo uporablja in kupi. Po rezultatih letošnjega leta, lahko trdim, da večino ne ve kako je to določeno. Noben prepoved ne deluje kot je zamišljena.
Kaj dela cel svet je čisto vseeno in lahko trdim, da vaša tditev ne drži, ker superlativi kot je "cel svet" je vedno mogoče negirati.
BI bilo OK, da se starše poškodovanih otrok takoj kaznuje z maksimalno kaznijo, ker je dokazano, da so uporabljali pirotehnično sredstvo v nasprotju z zakonom, ker se je poškodoval otrok..... ? Poleg tega dre zapis na socialno službo zaradi malomarnosti do otrok. Hočete to doseči.
Moramo res živeti, v "policijski državi", da ne pride to takih tragedij in da lahko sobivamo v naseljih.
Uporaba pirotehničnih sredstev je prepovedana v strnjenih naseljih z zakonom, tako, da katerokoli pokanje v mestu je protizakonito....
pa ravno v mestih najbolj poka in pirotehnika je dosegljiva mladoletnikom pred prazniki v skoraj vseh trgovinah.
Policija zakona ne izvaja glede na velikost problema. (Na prosteste so lahko šli z vsem mogočim, ampak tu pa ....)
Pa mogoče bi lahko staršem povedali, da dobijo poleg poškodovanega otroka še položnico in prijavo socialni za malomarno skrb do otroka.
Danes otrok, ne more v trgovini kupiti petarde, kot jih tudi odrasel ne more. Ker imamo v Sloveniji neumen zakon, ki prepoveduje prodajo. Zato pa se potem kupuje na črnem trgu, kjer je vprašljiva kakovost. Namesto, da bi imeli dovoljeno prodajo, kot jo imajo normalne države in bi država še služila z davki. Vsekakor pa nebi smeli prodajati otrokom, to se pa strinjam.
Zakon ni neumen, ker ureja uporabo in vse poškodbe otrok in predmetov kažejo, da je premalo strikten. Predvsem pa ni striktno nadzorovanje razumevanja zakona s strani policije.
Pirotehnična sredstva so škodljiva na različne načine. In to velja tudi za kakšne druge stvari, ki so regulirane. Zato je pisanje o odraslih glede na posledice oximoron. Odrasel ve, da so pirotehnična sredstva problematična in izpostaljanje otrok je neprimerno.
Če se dovoli prodajo vsega vsem, mora biti tudi določena odgovornost za uporabo in napake. Napake, ki poškodujejo otroke mora nekdo poskusiti povrniti na prejšnje stanje. Velikokrat ni mogoče. Ko se bo pokazalo odgovorno ravnanje, lahko govorimo rahlanju zakona.
Dokler poka v strnjenih naseljih, ne moremo govoriti o odgovornem ravnanju. Dokler je poškodovani koši kjerkoli, dokler so poškodovani otroci, je razumevanje zakona in njegovo izvajanje pomanjkljivo.
Starš je že po sedanji zakonodaji odgovoren tudi za dejanja otroka.