Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Mehanizem preverjanja uporabnikov neprofitnih najemnih stanovanj

605 OGLEDOV 14 KOMENTARJEV

V Sloveniji se neprofitna najemna stanovanja dodeljujejo tistim, ki izpolnjujejo določene socialno-ekonomske pogoje. Kljub temu pa praksa kaže, da se ta stanovanja v nekaterih primerih uporabljajo v nasprotju z namenom, kar lahko povzroči nepravično razdelitev in onemogoča dostop tistim, ki ta stanovanja resnično potrebujejo.

Cilj predloga je zagotoviti, da neprofitna najemna stanovanja ostanejo dostopna tistim, ki jih resnično potrebujejo, in da se prepreči zloraba teh stanovanj, zlasti v primerih, kjer so le-ta nelegalno oddana podnajemnikom ali jih uporabljajo osebe, ki ne izpolnjujejo več pogojev za njihovo dodelitev.

-Uvedba rednih revizij uporabnikov stanovanj

Ministrstvo v svojem odgovoru poudarja, da se materialno in premoženjsko stanje najemnikov že preverja vsako leto ob ponovnem zaprosilu za subvencijo k neprofitni najemnini. Vendar je pomembno razširiti te revizije na vse uporabnike neprofitnih najemnih stanovanj in ne le na tiste, ki zaprosijo za subvencijo.

Uvedba obveznih letnih revizij za vse uporabnike neprofitnih najemnih stanovanj, ki bi preverjale ne samo premoženjsko stanje, ampak tudi dejansko uporabo stanovanj. Ta mehanizem bi deloval kot dodatek k petletnim preverjanjem, ki jih zahteva 90. člen Stanovanjskega zakona.

-Inšpekcijsko preverjanje dejanske uporabe stanovanj

Ministrstvo v svojem odgovoru 28.3.2023 ni podalo stališča glede inšpekcijskih pregledov, vendar je ta vidik ključen za zagotavljanje pravičnosti in preprečevanje zlorab.

Uvedba nepričakovanih inšpekcijskih pregledov neprofitnih najemnih stanovanj je nujno potrebna, s poudarkom na ugotavljanju, ali stanovanje dejansko uporablja upravičenec ali pa je morda nezakonito oddano v podnajem. S tem bi se preprečilo zlorabe sistema in nelegalno oddajanje neprofitnih najemnih stanovanj podnajemnikom.

-Centraliziran sistem za sodelovanje in poročanje

Vzpostavitev centraliziranega sistema, kjer bi občine, socialne službe, in drugi relevantni organi lahko izmenjevali informacije o uporabnikih neprofitnih najemnih stanovanj, bi omogočila hitrejše zaznavanje nepravilnosti in učinkovitejše ukrepanje.

Nujno je potrebno narediti izpostavitev centraliziranega sistema za poročanje in sodelovanje, ki bi omogočal, da se informacije o premoženjskem stanju in dejanski uporabi stanovanj sproti beležijo in analizirajo, kar bi prispevalo k hitrejšemu zaznavanju in odpravljanju zlorab.

-Prostovoljno prijavljanje izboljšanja finančnega stanja

Za večjo fleksibilnost pri upravljanju neprofitnih najemnih stanovanj predlagamo uvedbo možnosti prostovoljne prijave izboljšanja finančnega stanja, kar bi omogočilo, da se stanovanje prerazporedi k tistim, ki so v večji stiski.

Spodbujanje prostovoljne prijave izboljšanega finančnega stanja s pomočjo informativnih kampanj in določenih ugodnosti za tiste, ki svoje izboljšano stanje prijavijo prostovoljno. To bi omogočilo, da se stanovanja prerazporedijo tistim, ki so v večji potrebi.

-Učinkovitejša uporaba obstoječih mehanizmov

Ker zakonodaja že predvideva določene mehanizme za preverjanje uporabnikov neprofitnih najemnih stanovanj, bi predlagali učinkovitejšo uporabo obstoječih orodij in povečanje transparentnosti ter ozaveščenosti javnosti.

Povečanje transparentnosti obstoječih postopkov, vključno z javnimi poročili o rezultatih revizij in inšpekcijskih pregledov. S tem bi se povečalo zaupanje v sistem in zmanjšala možnost zlorab.

Uvedba teh dodatnih mehanizmov bi zagotovila pravičnejšo razdelitev neprofitnih najemnih stanovanj, preprečila zlorabe in izboljšala učinkovitost sistema. S tem bi tudi povečali zaupanje javnosti v socialno stanovanjsko politiko in zagotovili, da ta stanovanja dosežejo tiste, ki jih resnično potrebujejo.

110 glasov

0 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR D Dobrapraksa 14 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


18. 11. 2024

Odziv Ministrstva za solidarno prihodnost

Stanovanjski zakon[1] (v nadaljevanju: SZ-1) že sedaj določa postopek preverjanja izpolnjevanja splošnih pogojev za pridobitev neprofitnega stanovanja tekom trajanja najemnega razmerja.

Skladno z drugim odstavkom 90. člena SZ-1 je najemodajalec dolžan vsakih pet let od najemnika, razen najemnika – bivšega imetnika stanovanjske pravice in najemnika – prejšnjega imetnika stanovanjske pravice oziroma najemnika, ki je nadaljeval najemno razmerje za nedoločen čas z neprofitno najemnino (najemnik denacionaliziranega stanovanja) in je na podlagi 167.c člena SZ-1 pridobil v najem neprofitno stanovanje v lasti občine, dražve, javnega stanovanjskega sklada ali neprofitne stanovanjske organizacije, zahtevati, da predloži dokazila o izpolnjevanju splošnih pogojev za pridobitev neprofitnega stanovanja v skladu s Pravilnikom o dodeljevanju neprofitnih stanovanj v najem[2] (v nadaljevanju: Pravilnik).

Skladno s tretjim odstavkom 90. člena SZ-1 se v primeru, da najemnik ni več upravičen do neprofitnega stanovanja, določila najemne pogodbe, ki urejajo višino najemnine, spremenijo po postopku, ki ga določa Pravilnik in se najemnina določi v višini tržne najemnine.

Skladno z drugim odstavkom 30. člena Pravilnika podatke o denarnih prejemkih za preteklo koledarsko leto pred preverjanjem izpolnjevanja pogojev za uporabo neprofitnega stanovanja pridobivajo najemodajalci iz uradnih evidenc in drugih zbirk osebnih podatkov upravljavcev zbirk podatkov, v skladu z določbami 19. člena Pravilnika. Najemniki morajo na zahtevo najemodajalca predložiti vse zahtevane izjave in dokazila zase, za uporabnike in za vse povezane osebe z najemnikom, kot to določa zakon, ki ureja pravice iz javnih sredstev, ne glede na to, ali so osebe navedene v pogodbi ali ne, v roku 30 dni od prejema zahteve.

Pri tem dodajamo, da neizpolnjevanje pogojev ob ponovnem preverjanju ne predstavlja razloga za odpoved najemne pogodbe, temveč samo neupravičenost do neprofitne najemnine.

Dodajamo pa tudi, da je obstoječi zakonski okvir, ki določa, da tudi v primeru, da najemnik neprofitnega stanovanja ne izpolnjuje več pogojev, kot jih določa Pravilnik (izjema je lastništvo primernega stanovanja), ta lahko nadaljuje z bivanjem v neprofitnem stanovanju, smiseln. Povečanje premoženja oziroma prihodkov namreč še ne pomeni, da si najemnik lahko drugače zagotovi stanovanje in bi se v primer odpovedi najemne pogodbe njegove socialne razmere lahko ponovno poslabšale. Prednost neprofitnih stanovanj namreč ni le v neprofitni najemnini, ki je občutno dostopnejša, kot trenutne tržne najemnine, pač pa tudi stabilno in varno najemno razmerje za nedoločen čas.

Ne glede na to pa obstajajo tudi krivdni odpovedni razlogi, na podlagi katerih sme lastnik odpovedati najemno pogodbo. Skladno s petim odstavkom 103. člena SZ-1 lahko tako lastnik najemno pogodbo odpove v primer, da ima najemnik neprofitnega stanovanja ali njegov zakonec oziroma oseba, s katero živi najemnik v dalj časa trajajoči zunajzakonski skupnosti, v lasti primerno stanovanje ali stanovanjsko stavbo.

Ob napovedani spremembi SZ-1, ki je predvidena v prvi polovici leta 2025, bo napravljen tudi razmislek o tem, ali je smiselno povečati pogostost preverjanja splošnih pogojev za pridobitev neprofitnega stanovanja v najem, kot je to določeno v drugem odstavku 90. člena SZ-1.

Vezano na predlog o preverjanju dejanske rabe stanovanja pojasnjujemo, da obstoječa zakonodaja določa tudi obveznosti najemnika stanovanja, in sicer mora ta, skladno s tretjo alinejo 94. člena SZ-1, dopustiti vstop lastniku oziroma njegovemu pooblaščencu v stanovanje za preveritev pravilne uporabe stanovanja, vendar največ dvakrat letno. V primeru, da najemnik lastniku ne dopusti vstopa v stanovanje, lahko lastnik v skladu z deveto točko prvega odstavka 103. člena SZ-1 odpove najemno pogodbo.

Ocenjujemo, da zgornji ukrep zadošča za primere, ko lastnik upravičeno sumi nepravilno rabo stanovanja oziroma uporabo, ki ni v skladu z najemno pogodbo. V primeru nepravilne rabe stanovanja pa najemnik tvega odpoved najemne pogodbe.

Skladno s sedmo točko prvega odstavka 103. člena SZ-1 lahko lastnik odpove najemno pogodbo v primeru, da stanovanje več kot 60 dni v obdobju treh mesecev uporablja poleg najemnika  oseba ali več oseb, ki niso navedene v najemni pogodbi in če najemnik za to ni pridobil soglasja lastnika. Prav tako lahko lastnik skladno z osmo točko prvega odstavka 103. člena SZ-1 najemno pogodbo odpove v primeru, da najemnik odda najeto stanovanje v podnajem brez soglasja lastnika, kot to določa 84. člen SZ-1.

Postopki vezani na dodeljevanje neprofitnih najemnih stanovanj ter sama neprofitna najemna razmerja je potrebno voditi ob upoštevanju celotne veljavne zakonodaje. SZ-1 tako opredeljuje dopustne posege v najemno razmerje, pri čemer pa so vsi postopki podvrženi spoštovanju zakonodaje, ki ureja varstvo osebnih podatkov.

Na ministrstvu se zavedamo obsežnosti stanovanjske problematike v Sloveniji. Zato želimo vzpostaviti stabilne, predvidljive in razvojno naravnane stanovanjske politike s poudarkom na krepitvi gradnje javnih najemnih stanovanj po celotni državi, da bodo ta na voljo vsem, ki bi jih potrebovali.

Vlada Republike Slovenije je v letih 2023 in 2024 sprejela dva sklepa o povečanju namenskega premoženja Stanovanjskega sklada Republike Slovenije (v nadaljevanju: SSRS) v višini 25,5 milijona evrov (skupaj 50 milijonov evrov), kar predstavlja največje povečanje namenskega premoženja sklada v zadnjih 20 letih. SSRS je oziroma bo sredstva uporabil za dokončanje lastnih projektov, za razvoj dodatnih projektov v lastni izvedbi ter za programe za zagotavljanje javnih najemnih stanovanj s strani občin, lokalnih stanovanjskih skladov oz. neprofitnih stanovanjskih organizacij.

Vlada je letos sprejela tudi Izhodišča za pripravo Zakona o financiranju gradnje javnih najemnih stanovanj. Ta predvidevajo zagotovitev do 100 milijonov evrov letno za naslednjih 10 let za gradnjo in obnovo javnih najemnih stanovanj, ureditev položaja neprofitnih stanovanjskih organizacij in zadrug, preoblikovanje sistema najemnin in subvencij ter oblikovanje ustreznih ukrepov zemljiške politike. Jedro zakonskega okvira predstavlja stabilen in predvidljiv sistem financiranja, ki je načrtovan že za leto 2025 ter se upošteva tudi pri pripravi proračuna za leti 2025 in 2026. Seveda pa se zavedamo, da bo na konkretne učinke treba še počakati.

 


[1] Uradni list RS, št. 69/03, 18/04 – ZVKSES, 47/06 – ZEN, 45/08 – ZVEtL, 57/08, 62/10 – ZUPJS, 56/11 – odl. US, 87/11, 40/12 – ZUJF, 14/17 – odl. US, 27/17, 59/19, 189/20 – ZFRO, 90/21, 18/23 – ZDU-1O, 77/23 – odl. US in 61/24

[2] Uradni list RS, št. 14/04, 34/04, 62/06, 11/09, 81/11, 47/14, 153/21, 62/23 in 61/24 – SZ-1F

Komentarji