Mehanizem preverjanja uporabnikov neprofitnih najemnih stanovanj
V Sloveniji se neprofitna najemna stanovanja dodeljujejo tistim, ki izpolnjujejo določene socialno-ekonomske pogoje. Kljub temu pa praksa kaže, da se ta stanovanja v nekaterih primerih uporabljajo v nasprotju z namenom, kar lahko povzroči nepravično razdelitev in onemogoča dostop tistim, ki ta stanovanja resnično potrebujejo.
Cilj predloga je zagotoviti, da neprofitna najemna stanovanja ostanejo dostopna tistim, ki jih resnično potrebujejo, in da se prepreči zloraba teh stanovanj, zlasti v primerih, kjer so le-ta nelegalno oddana podnajemnikom ali jih uporabljajo osebe, ki ne izpolnjujejo več pogojev za njihovo dodelitev.
-Uvedba rednih revizij uporabnikov stanovanj
Ministrstvo v svojem odgovoru poudarja, da se materialno in premoženjsko stanje najemnikov že preverja vsako leto ob ponovnem zaprosilu za subvencijo k neprofitni najemnini. Vendar je pomembno razširiti te revizije na vse uporabnike neprofitnih najemnih stanovanj in ne le na tiste, ki zaprosijo za subvencijo.
Uvedba obveznih letnih revizij za vse uporabnike neprofitnih najemnih stanovanj, ki bi preverjale ne samo premoženjsko stanje, ampak tudi dejansko uporabo stanovanj. Ta mehanizem bi deloval kot dodatek k petletnim preverjanjem, ki jih zahteva 90. člen Stanovanjskega zakona.
-Inšpekcijsko preverjanje dejanske uporabe stanovanj
Ministrstvo v svojem odgovoru 28.3.2023 ni podalo stališča glede inšpekcijskih pregledov, vendar je ta vidik ključen za zagotavljanje pravičnosti in preprečevanje zlorab.
Uvedba nepričakovanih inšpekcijskih pregledov neprofitnih najemnih stanovanj je nujno potrebna, s poudarkom na ugotavljanju, ali stanovanje dejansko uporablja upravičenec ali pa je morda nezakonito oddano v podnajem. S tem bi se preprečilo zlorabe sistema in nelegalno oddajanje neprofitnih najemnih stanovanj podnajemnikom.
-Centraliziran sistem za sodelovanje in poročanje
Vzpostavitev centraliziranega sistema, kjer bi občine, socialne službe, in drugi relevantni organi lahko izmenjevali informacije o uporabnikih neprofitnih najemnih stanovanj, bi omogočila hitrejše zaznavanje nepravilnosti in učinkovitejše ukrepanje.
Nujno je potrebno narediti izpostavitev centraliziranega sistema za poročanje in sodelovanje, ki bi omogočal, da se informacije o premoženjskem stanju in dejanski uporabi stanovanj sproti beležijo in analizirajo, kar bi prispevalo k hitrejšemu zaznavanju in odpravljanju zlorab.
-Prostovoljno prijavljanje izboljšanja finančnega stanja
Za večjo fleksibilnost pri upravljanju neprofitnih najemnih stanovanj predlagamo uvedbo možnosti prostovoljne prijave izboljšanja finančnega stanja, kar bi omogočilo, da se stanovanje prerazporedi k tistim, ki so v večji stiski.
Spodbujanje prostovoljne prijave izboljšanega finančnega stanja s pomočjo informativnih kampanj in določenih ugodnosti za tiste, ki svoje izboljšano stanje prijavijo prostovoljno. To bi omogočilo, da se stanovanja prerazporedijo tistim, ki so v večji potrebi.
-Učinkovitejša uporaba obstoječih mehanizmov
Ker zakonodaja že predvideva določene mehanizme za preverjanje uporabnikov neprofitnih najemnih stanovanj, bi predlagali učinkovitejšo uporabo obstoječih orodij in povečanje transparentnosti ter ozaveščenosti javnosti.
Povečanje transparentnosti obstoječih postopkov, vključno z javnimi poročili o rezultatih revizij in inšpekcijskih pregledov. S tem bi se povečalo zaupanje v sistem in zmanjšala možnost zlorab.
Uvedba teh dodatnih mehanizmov bi zagotovila pravičnejšo razdelitev neprofitnih najemnih stanovanj, preprečila zlorabe in izboljšala učinkovitost sistema. S tem bi tudi povečali zaupanje javnosti v socialno stanovanjsko politiko in zagotovili, da ta stanovanja dosežejo tiste, ki jih resnično potrebujejo.