22. 10. 2024
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Ministrstvo za infrastrukturo uvodoma pojasnjuje, da je uvedba digitalnega oziroma mobilnega vozniškega dovoljenja v Sloveniji vezana na predlog nove direktive Evropskega parlamenta in Sveta o vozniških dovoljenjih, spremembi Direktive (EU) 2022/2561 Evropskega parlamenta in Sveta in Uredbe (EU) 2018/1724 Evropskega parlamenta in Sveta ter razveljavitvi Direktive 2006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta in Uredbe Komisije (EU) št. 383/2012, s katerim se med drugim določajo tudi enotna pravila za izdajo mobilnih vozniških dovoljenj.
Glede mobilnih vozniških dovoljenj predlog direktive določa naslednje:
- vse države članice Evropske unije morajo 4 leta po sprejetju direktive zagotoviti izdajo mobilnih vozniških dovoljenj in priznavanje mobilnih vozniških dovoljenj,
- države članice Evropske unije morajo na zahtevo kandidata za voznika zagotoviti možnost, da se namesto mobilnega vozniškega dovoljenja ali skupaj z njim izda fizično vozniško dovoljenje (fizično vozniško dovoljenje bo še vedno pogoj za dokazovanje pravice do vožnje motornega vozila določene kategorije v tretjih državah),
- države članice Evropske unije zagotovijo, da so fizična in mobilna vozniška dovoljenja, izdana isti osebi, popolnoma enakovredna in navajajo popolnoma enake pravice in pogoje, pod katerimi ima oseba pravico do vožnje motornega vozila določene kategorije,
- države članice Evropske unije vzajemno priznavajo le mobilna vozniška dovoljenja, ki so bila izdana več kot 3 leta po sprejetju direktive. Mobilna vozniška dovoljenja, ki so bila izdana pred navedenim obdobjem se vzajemno priznajo le, če izpolnjujejo vse pogoje za izdajo mobilnih vozniških dovoljenj, določenih v novi direktivi,
- države članice Evropske unije morajo zagotoviti, da so elektronske aplikacije za mobilna vozniška dovoljenja brezplačno na voljo osebam, ki imajo običajno prebivališče na njihovem ozemlju ali so drugače upravičene do mobilnih vozniških dovoljenj, ki so jih izdale,
- aplikacije za mobilna vozniška dovoljenja morajo temeljiti na evropskih denarnicah za digitalno identiteto, izdanih v skladu z uredbo, ki ureja elektronsko identifikacijo in storitve zaupanja za elektronske transakcije na notranjem trgu, pri čemer države članice Evropske unije objavijo in redno posodabljajo seznam razpoložljivih elektronskih aplikacij, ki se vzpostavijo in vzdržujejo za namen, določen v novi direktivi. Države članice Evropske unije zagotovijo, da elektronske aplikacije ne vsebujejo ali, v primeru uporabe kazalca, ne dajejo na voljo več podatkov, kot je navedeno v delu D Priloge I nove direktive (podatki, ki jih je treba vključiti v vozniško dovoljenje EU),
- države članice Evropske unije objavijo informacije, potrebne za dostop do nacionalnih sistemov iz dela C Priloge I nove direktive (specifikacije za mobilno vozniško dovoljenje), ki se uporabljajo za preverjanje mobilnih vozniških dovoljenj, in se o tem med seboj redno obveščajo,
- države članice Evropske unije zagotovijo, da preveritelj ne shranjuje osebnih podatkov, potrebnih za preverjanje vozniških pravic imetnika mobilnega vozniškega dovoljenja, in da organ izdajatelj vozniškega dovoljenja informacije, prejete v obvestilu, obdeluje le za namen odziva na zahtevo preverjanja.
Mobilno vozniško dovoljenje bo veljalo le v državah članicah Evropske unije, za tretje države bodo imetniki morali imeti veljavno vozniško dovoljenje v fizični obliki.
V predlogu nove direktive je določena tudi obveznost Evropske komisije, da najpozneje v 18 mesecih od sprejema direktive sprejme izvedbene akte, s katerimi se podrobneje uredijo določbe v zvezi z interoperabilnostjo, varnostjo in preizkušanjem mobilnih vozniških dovoljenj, vključno z elementi preverjanja in vmesnikom z nacionalnimi sistemi.
Ker morajo aplikacije za mobilna vozniška dovoljenja temeljiti na evropskih denarnicah za digitalno identiteto, je implementacija nove direktive o vozniških dovoljenjih vezana na predhodno implementacijo evropske denarnice za digitalno identiteto.
Ministrstvo za digitalno preobrazbo je, vezano na implementacijo evropske denarnice za digitalno identiteto, Ministrstvu za infrastrukturo pojasnilo, da poteka revizija EU Uredbe za e-identifikacijo in storitve zaupanja, ki med drugim uvaja evropsko denarnico za digitalno identiteto. Njen sprejem se predvideva v drugi polovici leta 2024, rok za implementacijo evropske denarnice pa bo predvidoma 2 leti od sprejema zakonodaje. Predlog uredbe ne zahteva vključitve posameznih dokumentov (npr. vozniškega dovoljenja) v evropsko denarnico za digitalno identiteto, bo pa to gotovo eden izmed pomembnih dejavnikov za njeno uspešnost. Ministrstvo za digitalno preobrazbo bo zadolženo za pravno, organizacijsko, semantično in tehnično vzpostavitev evropske denarnice za slovenske državljane in podjetja ter bo kot nosilec projekta moralo poskrbeti tudi za vse druge integracije, ki bodo omogočale njeno uporabo na različnih področjih. Z namenom čim lažje vzpostavitve evropske denarnice se je Ministrstvo za digitalno preobrazbo vključilo v pilotni projekt, v katerem je 148 partnerjev iz skupno 19 držav združilo prizadevanja za čim hitrejšo in učinkovitejšo uvedbo evropske denarnice. Ob tem se bodo pilotno izvajali različni primeri uporabe, med katerimi je predvideno tudi pilotiranje integracije mobilnega vozniškega dovoljenja, v katerega se Slovenija zaenkrat ni vključila. Ministrstvo za infrastrukturo v tem trenutku nima razpoložljivih resursov za sodelovanje v izvedbi pilotnega projekta, zato se bo poskušalo kot opazovalec povezati s katero od držav članic Evropske unije, ki v pilotnem projektu sodeluje.
V zvezi z izdajo mobilnih vozniških dovoljenj Ministrstvo za infrastrukturo še pojasnjuje, da je storitev vključena v Akcijski načrt Strategije digitalnih javnih storitev 2030, vendar s časovnico, vezano na implementacijo nove direktive o vozniških dovoljenjih. Vzporedna priprava samostojne slovenske rešitve bi bila po mnenju Ministrstva za infrastrukturo neracionalna – tako z vidika stroškov in resursov, kot tudi tveganja nepriznavanja oziroma pogojnega priznavanja slovenskega mobilnega vozniškega dovoljenja v drugih državah članicah Evropske unije, saj predlogi izvedbenih aktov Evropske komisije, ki bodo podrobneje uredili določbe v zvezi z interoperabilnostjo, varnostjo in preizkušanjem mobilnih vozniških dovoljenj (vključno z elementi preverjanja in vmesnikom z nacionalnimi sistemi), še niso pripravljeni.