25. 3. 2025
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Predlagatelj v svojem predlogu predlaga, da se cene tedenskih in mesečnih elektronskih vinjet v visoki sezoni v poletnih mesecih zvišajo, saj je dejstvo, da so slovenske avtoceste preobremenjene. Z ukrepom se sicer ne bi zmanjšalo zastojev v visoki sezoni, bi pa se nekoliko napolnil proračun in morda odvrnilo kakšnega potnika od uporabe slovenskih avtocest v tem obdobju. V primeru podražitve zgolj tedenskih elektronskih vinjet, bi se lahko bolj natančno definiralo nekaj »kritičnih« tednov z bolj drastično podražitvijo (20–30%). Dvig cen kratkoročnih elektronskih vinjet bi sorazmerno bolj prizadel tuje voznike kot pa domače, ki večinoma kupujejo letne oziroma polletne elektronske vinjete.
Uvodoma pojasnjujemo, da so prodajne cene elektronskih vinjet določene z Uredbo o cestninskih cestah in cestnini (Uradni list RS, št. 178/21 in 58/23), pri čemer se le-te razlikujejo glede na cestninski razred, v katerega se vozilo uvršča ter določeno časovno obdobje uporabe cestninske ceste. Pri določitvi višine cestnine je treba upoštevati tudi njeno uskladitev z indeksom rasti cen življenjskih potrebščin v Republiki Sloveniji (t. i. indeksacija), ki ga ugotovi in uradno objavi Statistični urad Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: SURS). Po podatkih SURS-a je bil indeks 100 v preteklih letih večkrat presežen, kar je bil tudi glavni razlog zadnjih sprejetih sprememb prodajnih cen elektronskih vinjet v letu 2023.
Pri vsakršni spremembi cen elektronskih vinjet je treba paziti, da ukrep ne povzroči diskriminacije voznikov oziroma uporabnikov cestninskih cest. Enako obravnavanje oziroma nediskriminacija uporabnikov (potrošnikov) namreč predstavlja eno temeljnih evropskih vrednot. Gre za vprašanje skladnosti takšne ureditve s predpisi EU, saj morajo države članice EU, ki uporabljajo vinjetni sistem cestninjenja, zagotoviti, da so cenovna razmerja sorazmerna z razmerji ročnosti elektronskih vinjet. To v praksi pomeni, da tedenske ali mesečne elektronske vinjete (vzemši za primerjavo cestninski razred 2A – dvosledna motorna in bivalna vozila) ne smejo biti nesorazmerno dražje v primerjavi z letno elektronsko vinjeto. Države, ki uporabljajo vinjetni sistem cestninjenja, torej ne smejo določati takšnih cen elektronskih vinjet, ki bi posredno ali neposredno diskriminirale tujce ali občasne uporabnike cestninskih cest, ki bi zaradi dopustovanj ali prehajanja skozi našo državo plačevali nesorazmerno visoko ceno elektronskih vinjet s krajšo ročnostjo v primerjavi z domačimi uporabniki, ki v veliki večini koristijo elektronske vinjete z daljšo ročnostjo.
Podražitev elektronskih vinjet za nekaj odstotkov prav tako ne bi bistveno vplivalo na zmanjšanje števila uporabnikov cestninskih cest, saj dvig cene ne predstavlja takšne dodatne finančne obremenitve, ki bi odločilno vplivala na uporabnike za izbiro alternativne poti. Bi se pa lahko takšna podražitev negativno odrazila tam, kjer uporabniki že sedaj uporabljajo alternativne poti, višje cene elektronskih vinjet pa bi povzročile še večji pritisk na že tako prometno obremenjene lokalne ceste. Navedeno bi imelo negativne posledice tudi za gospodarstvo, predvsem za lokalna transportno – logistična podjetja, kot tudi za turizem.
Glede na vse navedeno zato ocenjujemo, da nadaljnja obravnava predloga ni potrebna.