Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Skrajšan delavnik za vse ,ki so dopolnili 40 let delavne dobe, fizični delavci- ali pustiti obstoječo zakonodajo

401 OGLEDOV 22 KOMENTARJEV

Pozdravljeni-glede na novo pokojninsko zakonodajo, ki se pripravlja in naj bi stopila v veljavo 2025,se omenja postopno podaljševanje delovne dobe ,od leta 2028 ,za 3 mesece vsako leto do leta 2035....nekateri bomo imeli že 2028 - 41 let polne delovne dobe in starost 56 let(začetek dela s 15 letom ) ,vendar bomo morali zaradi postopnega podaljševanja delati še 4 leta(zdaj 2 leti).Tako bi imeli skupaj 44 let delovne dobe in starost 60 let,oba pogoja za upokojitev. 44 let fizičnega dela ,verjetno se vsi strinjate ,je absolutno preveč-pustimo denar,dodatne odmerne odstotke,možnost lažjega dela(ta možnost velja le na papirju)..Zato predlagam ,da tisti ki imajo že 40 let del.dobe ,vendar so premladi(55 let)da bi se redno upokojili ,da se za te zaposlene takoj ko izpolnijo polnih 40 let del.dobe uvede skrajšan delovni teden-namesto 5 del. dni bi imeli ti zaposleni le 4 delovne dni na teden,seveda ob enaki odmeri dopusta in vseh ostalih pravic iz delovnega razmerja.To bi veljalo le za za delavce v proizvodnji,fizične delavce,gozdarje...ki imajo 40 let napornega dela več kot dovolj.Seveda bi bilo potrebno dodeliti ustrezno subvencijo podjetjem in zaposlenim da ne bi bili oškodovani ne delavec ne podjetje.Zelo verjetno bi to pomenilo olajšanje za delavca,po drugi strani pa bi zelo zmanjšali bolniško odsotnost, tudi daljšo od 30 dni,preutrujenost in različne poklicne bolezni ,zdravljenje le teh in tudi razbremenili podjetja ki so zaradi bolniške primorani zaposliti več ljudi.Ko pa bil zaposleni dovolj star za upokojitev-npr 60 let,pa bi lahko izbiral -nadaljevanje dela ali pa upokojitev.Drugi predlog pa je da se za zaposlene z 42 let polne del.dobe in starostjo 58 let pusti obstoječa zakonodaja. Želim ,da se ta predlog preuči-res naj bi bilo takšnih manj kot 2%,kar je torej majhen vpliv na blagajno SPIZa vendar to ni pomembno.Pomembno je da gremo v pokoj relativno zdravi -s 44 leti dela bo to zelo težko .

26 glasov

5 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR J jaki 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


21. 8. 2024

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Z vidika veljavne delovnopravne ureditve pojasnjujemo, da Zakon o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16, 15/17 – odl. US, 22/19 – ZPosS, 81/19, 203/20 – ZIUPOPDVE, 119/21 – ZČmIS-A, 202/21 – odl. US, 15/22, 54/22 – ZUPŠ-1, 114/23 in 136/23 – ZIUZDS; v nadaljnjem besedilu: ZDR-1) ureja polni delovni čas v 143. členu, kjer v prvem odstavku določa, da polni delovni čas ne sme biti daljši od 40 ur na teden. Nadalje ZDR-1 v drugem in tretjem odstavku 143. člena ureja primere, ko je mogoče določiti kot polni delovni čas tudi delovni čas, ki je krajši od 40 ur na teden. Če polni delovni čas ni določen z zakonom ali kolektivno pogodbo, pa ZDR-1 v četrtem odstavku 143. člena določa, da se šteje kot polni delovni čas delovni čas 40 ur na teden.

V skladu s 65. členom ZDR-1 pa se lahko pogodba o zaposlitvi sklene tudi za delovni čas, ki je krajši od polnega delovnega časa, pri čemer gre za zaposlitev s krajšim delovnim časom kot izraz pogodbene volje delavca in delodajalca. ZDR-1 v takšnih primerih določa, da ima delavec, ki je sklenil pogodbo o zaposlitvi za krajši delovni čas, pogodbene in druge pravice ter obveznosti iz delovnega razmerja kot delavec, ki dela polni delovni čas in jih uveljavlja sorazmerno času, za katerega je sklenil delovno razmerje, razen tistih, za katere zakon določa drugače.

V tem primeru gre za »klasično« pogodbo o zaposlitvi s krajšim delovnim časom. Razlog za sklenitev pogodbe o zaposlitvi za krajši delovni čas od polnega je lahko bodisi na strani delodajalca bodisi na strani delavca. Takšna atipična oblika zaposlitve na eni strani omogoča fleksibilnost zaposlovanja delodajalcem, v skladu s potrebami delovnega ali proizvodnega procesa, na drugi strani pa lahko delavcem zagotavlja uresničitev osebnih interesov, boljše in lažje usklajevanje osebnega, družinskega in poklicnega življenja.

Določilo o tem, ali gre za pogodbo o zaposlitvi s polnim ali krajšim delovnim časom, je v skladu s šesto alinejo prvega odstavka 31. člena ZDR-1 obvezna sestavina pogodbe o zaposlitvi. Upoštevaje pogodbeni koncept delovnega razmerja, delavec in delodajalec, razen v primerih z zakonom določenih izjem, ne moreta enostransko posegati v pogodbo o zaposlitvi in spreminjati dogovorjenih sestavin. Če se spremeni določilo o tem, ali gre za pogodbo o zaposlitvi s polnim ali krajšim delovnim časom, morata pogodbeni stranki v skladu z drugim odstavkom 49. člena ZDR-1 skleniti novo pogodbo o zaposlitvi. Predlog sklenitve pogodbe o zaposlitvi lahko v skladu s prvim odstavkom 49. člena ZDR-1 poda katerakoli stranka, pri čemer nova pogodba velja, če na to pristane tudi nasprotna stranka, kar ima podlago v tretjem odstavku 49. člena ZDR-1.

Odstop od načela soglasja obeh strank pri sklepanju pogodbe o zaposlitvi s krajšim delovnim časom predstavlja določba 67. člena ZDR-1, ki se nanaša na delavce, ki delajo krajši delovni čas od polnega v skladu s predpisi o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, zdravstvenem zavarovanju, starševskem varstvu ali drugimi predpisi, ki tako določajo. V teh primerih gre za pravico delavca, da trajno ali začasno začne delati s krajšim delovnim časom na podlagi posebnih predpisov, delodajalec pa je delavcu dolžan omogočiti takšno obliko dela. Gre torej za primere zaposlitve s krajšim delovnim časom, ki temeljijo na upravičenjih, ki jih dajejo delavcem predpisi s področja socialnih zavarovanj. V skladu s 67. členom ZDR-1 ima delavec, ki dela krajši delovni čas v skladu s posebnimi predpisi, pravice iz socialnega zavarovanja, kot če bi delal polni delovni čas. Takšen delavec ima pravico do plačila za delo po dejanski delovni obveznosti, druge pravice in obveznosti iz delovnega razmerja pa mu pripadajo tako kot delavcu, ki dela polni delovni čas, če ni z zakonom drugače določeno.

Od obsega (polnega) delovnega časa pa je treba ločiti razporeditev delovnega časa, ki predstavlja enega od elementov organiziranja delovnega procesa pri delodajalcu. Določbe v zvezi z razporejanjem delovnega časa vsebuje prvenstveno 148. člen ZDR-1. Kot bistveno pa velja izpostaviti, da je delovni čas pri določenem delodajalcu lahko razporejen enakomerno, zaradi narave ali organizacije dela ali potreb uporabnikov pa tudi neenakomerno. Delavci, ki imajo polni delovni čas določen v dolžini oz. obsegu 40 ur na teden (četrti odstavek 143. člena ZDR-1), imajo že sedaj lahko tudi pri enakomerni razporeditvi delovni čas določen na zgolj 4 dni v tednu (tj. 4 dni po 10 ur).

V nadaljevanju pojasnjujemo, da določene kategorije delavcev v skladu z ZDR-1 uživajo posebno varstvo v povezavi z delovnim časom, in sicer ZDR-1 v 197. členu določa, da delavci, starejši od 55 let, uživajo posebno varstvo. Nadalje ZDR-1 v 199. členu določa, da delodajalec starejšemu delavcu ne sme brez delavčevega pisnega soglasja odrediti nadurnega dela ali nočnega dela. V skladu z osmim odstavkom 148. člena ZDR-1 velja prepoved tudi v primeru neenakomerne razporeditve ali začasne prerazporeditve delovnega časa. Ker se starost pri starejših delavcih v posameznih primerih kaže različno, v ZDR-1 ni določena absolutna prepoved opravljanja nadurnega oziroma nočnega dela, temveč relativna, kar pomeni, da sta obe obliki dela dopustni z delavčevim pisnim soglasjem.1

Vsebinsko posebno varstvo starejših delavcev v ZDR-1 je posredno ali neposredno urejeno še v naslednjih členih:

  • 6. člen – prepoved diskriminacije;
  • 90. člen – neutemeljeni odpovedni razlogi;
  • 159. člen – dodatni dnevi letnega dopusta.

Ob tem velja izpostaviti tudi 5. člen Zakona o varnosti in zdravju pri delu (Uradni list RS, št. 43/11; v nadaljnjem besedilu: ZVZD-1), ki v okviru temeljnih načel poudarja tudi posebno skrb, ki jo mora delodajalec nameniti zagotavljanju varnosti in zdravja starejših delavcev. 

V zvezi s krajšim delovnim časom nadalje pojasnjujemo, da lahko starejši delavec v skladu s 198. členom ZDR-1 sklene pogodbo o zaposlitvi oz. ima pravico, da začne delati s krajšim delovnim časom od polnega na istem ali drugem ustreznem delovnem mestu, če se delno upokoji. Poudarjamo, da je določba 198. člena ZDR-1 izjema od pravila, da se lahko delovni čas, ki je eden od bistvenih pogojev dela in kot tak ena od obveznih sestavin pogodbe o zaposlitvi, spremeni samo s soglasjem volj obeh pogodbenih strank, saj ima v skladu s tem členom starejši delavec pravico, da enostransko spremeni ta pogoj.

V skladu s 198. členom ZDR-1 ima torej starejši delavec pravico:

  • da po polni starostni upokojitvi sklene z delodajalcem, če je takšna tudi volja delodajalca, pogodbo o zaposlitvi za delovni čas, krajši od polnega delovnega časa, ki velja pri delodajalcu, v skladu s 65. členom ZDR-1;
  • da v času trajanja delovnega razmerja pri delodajalcu uveljavi pravico do dela s krajšim delovnim časom po tem členu ter sklene novo pogodbo o zaposlitvi za isto delovno mesto v skladu s 65. členom ZDR-1, hkrati pa uveljavi pravico do delne pokojnine pod pogoji, ki jih določa Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo, 40/23 – ZČmIS-1, 78/23 – ZORR, 84/23 – ZDOsk-1, 125/23 – odl. US in 133/23; v nadaljnjem besedilu: ZPIZ-2) v 40. členu;
  • da v času trajanja delovnega razmerja pri delodajalcu uveljavi pravico do dela s krajšim delovnim časom po tem členu, sklene novo pogodbo o zaposlitvi za drugo delovno mesto v skladu s 65. členom ZDR-1 ter uveljavi pravico do delne pokojnine pod pogoji, kot jih določa 40. člen ZPIZ-2.

Glede na izpostavljeno delovnopravno ureditev menimo, da takšen predlog določitve dela s krajšim delovnim časom delavca, ko le-ta dopolni 40 let pokojninske dobe, kot je naveden v predlogu, ni utemeljen in mu ni mogoče slediti. Izpostavljena problematika in možne rešitve na tem področju pa bodo del razprave v okviru sprememb zakonske ureditve pokojninskega in invalidskega zavarovanja.

1 Belopavlovič, N. v: Bečan, et al., Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1): s komentarjem, GV Založba, 2016, str. 1050

Komentarji