24. 9. 2024
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
V zvezi z urejanjem hrupa vseh cestnih vozil (kar vključuje tudi osebne avtomobile) Ministrstvo za infrastrukturo v okviru svojih pristojnosti izvaja vse naloge za to, da je hrup vozil enak, kot je bil izmerjen ob postopku odobritve teh vozil.
Ministrstvo za infrastrukturo pripravlja in vzdržuje potrebno zakonodajo za cestna vozila, in sicer za postopke dajanja na trg (odobritev vozil), registracijo vozil, tehnične preglede vozil in nadzor.
Za odobritve vozil so v Republiki Sloveniji v veljavi predpisi, ki so povsem usklajeni s predpisi Evropske unije, kar pomeni, da se lahko v naši državi dajejo na trg taka vozila, ki se lahko dajejo na trg v drugih državah članicah Evropske unije. Med omenjenimi predpisi so tudi predpisi glede mejnih vrednosti hrupa osebnih avtomobilov, ki veljajo enako v vseh državah članicah Evropske unije in državah Evropskega gospodarskega prostora (EGP).
Za postopke odobritev vozil v Republiki Sloveniji je v skladu z Zakonom o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 – ZPrCP-E) pristojna Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, ki skupaj z njenimi pooblaščenimi strokovnimi organizacijami in tehničnimi službami skrbi, da so na trgu na voljo samo ustrezno odobrena vozila. Tehnične službe pa so pristojne tudi za odobritve predelanih vozil. Ustrezna odobritev vozila in posledično izdaja potrdila o skladnosti vozila je tudi eden od ključnih pogojev za registracijo teh vozil v naši državi.
Tudi na področju tehničnih pregledov vozil je nacionalna zakonodaja povsem usklajena z zakonodajo Evropske unije. Tehnični pregledi vozil in njihova periodika so določeni z Zakonom o motornih vozilih, sam postopek tehničnega pregleda vozila pa s Pravilnikom o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 43/19, 52/22, 125/22 in 22/24) in Tehnično specifikacijo za vozila TSV 605 (izdaja 06) o postopkih za izvedbo tehničnih pregledov motornih in priklopnih vozil. Navedena TSV 605 je dosegljiva v elektronski obliki na spletni strani Ministrstva za infrastrukturo, uveljavljena pa je bila z Odredbo o spremembi Odredbe o določitvi seznama tehničnih specifikacij o postopkih s področja motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 63/23).
Zakon o motornih vozilih, navedeni pravilnik in TSV 605 prenašajo v slovenski pravni red Direktivo 2014/45/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 3. aprila 2014 o rednih tehničnih pregledih motornih vozil in njihovih priklopnih vozil ter razveljavitvi Direktive 2009/40/ES (UL L št. 127 z dne 29. 4. 2014, str. 51) zadnjič spremenjeno z Delegirano direktivo Komisije (EU) 2021/1717 z dne 9. julija 2021 o spremembi Direktive 2014/45/EU Evropskega parlamenta in Sveta glede posodobitve nekaterih oznak kategorij vozil in dodajanja sistema eCall na seznam postavk in metod pregledovanja, razlogov za neustreznost ter ocene pomanjkljivosti iz Priloge I in Priloge III k navedeni direktivi (UL L št. 342 z dne 27. 9. 2021, str. 48). Kot vsaka država članica Evropske unije, tudi Republika Slovenija sledi predpisom Evropske Unije s področja vozil.
TSV 605 ima glede hrupa vozil kategorije M1, kamor spadajo osebni avtomobili, postavko 8.1 »Hrup« oziroma postavko 8.1.1 »Sistem ta zmanjševanje hrupa«, ki določa metodo pregleda, razlog za neustreznost in oceno nepravilnosti. Za metodo je določeno: »Subjektivna ocena (če kontrolor meni, da gre lahko za mejno raven hrupa, se lahko opravi preizkus hrupa z merilnikom hrupa).«, kot razlog za neustreznost pa so določeni trije razlogi na podlagi katerih je določena oceno nepravilnosti, ki je v dveh primerih »Napaka« v enem pa celo »Kritična napaka«. Pravilnik za oceno nepravilnosti za napako določa: »napaka« je nepravilnost, ki lahko vpliva na varnost vozila ali na okolje ali ogrozi druge udeležence na cesti, in druge večje neskladnosti. Vozilo ni tehnično brezhibno, vendar je v času veljavnosti prometnega dovoljenja lahko udeleženo v cestnem prometu zaradi prevoza na popravilo;« za kritično napako pa »kritična napaka« je nepravilnost, ki pomeni neposredno in takojšnje tveganje za varnost v cestnem prometu ali vpliv na okolje. Vozilo ni tehnično brezhibno in do njene odprave ne sme biti udeleženo v cestnem prometu.«
V zvezi z nadzorom vozil je z Zakonom o motornih vozilih predpisan nadzor vseh subjektov, ki so v povezavi z motornimi vozili. To pomeni tako nadzor pri prodajalcih vozil in delov za vozila, nadzor strokovnih organizacij, tehničnih služb, registracijskih organizacij, izvajalcev tehničnih pregledov vozil kot tudi nadzor v cestnem prometu. Ob nadzoru cestnega prometa lahko nadzorni organ (inšpektor ali policist) odredi izredni tehnični pregled vozila, ki se izvede po istem postopku kot velja za redni tehnični pregled, kar pomeni, da se preveri tudi postavka glede emisije hrupa iz vozil.
Na podlagi navedenega menimo, da je Ministrstvo za infrastrukturo v okviru svojih pristojnosti uvedlo sistem, ki vsebuje vse potrebne elemente za varno uporabo ustreznih vozil v cestnem prometu ter omogoča izključitev neustreznih vozil iz prometa.