6. 5. 2024
Odziv Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport
Opravljanje gostinske dejavnosti je določeno v Zakonu o gostinstvu (Uradni list RS, št. 93/07 – uradno prečiščeno besedilo, 26/14 – ZKme-1B in 52/16; v nadaljnjem besedilu: ZGos), ki v prvem odstavku 13. člena določa, da morajo biti cene gostinskih storitev čitljivo izpisane v obliki cenika na vidnem mestu oziroma navedene na jedilnem listu in ceniku pijač, ki morata biti gostom na razpolago v vseh prostorih in na prostem, kjer se nudijo gostinske storitve. Drugi odstavek istega člena ZGos pa določa, da morajo biti v ceniku pijač označene vrsta, količina in cena pijače (z izjemo napitkov, kjer se količina meri s porcijo), na jedilnem listu pa vrsta in cena jedi, pri nesestavljenih delikatesnih jedeh pa tudi količina.
Pri označevanju cen gostinskih storitev v obliki QR kode (angl. quick response code), preko katere je na pametnih mobilnih telefonih mogoče dostopati do digitalnega cenika, gre za inovativno rešitev, ki se je v gostinstvu, pa tudi v drugih dejavnostih, pojavila predvsem v času epidemije COVID-19. Zaradi zagotavljanja t.i. »Covid« ukrepov, ki so v zvezi s preprečevanjem širjenja okužb med drugim zahtevali tudi omejevanje fizičnih stikov in izogibanje podajanja fizičnih cenikov iz rok v roke, so nastale napredne rešitve, ki niso ogrožale zdravja uporabnikov storitev, temveč so celo prispevale k ohranjanju zdravja. Takšno prakso s QR kodami poznajo tudi v tujini.
QR koda, preko katere je z uporabo tehnologije pametnega telefona mogoče dostopati do cenika storitev v gostinskem obratu, je sicer dobrodošla novost za posameznike, ki so seznanjeni z naprednimi tehnološkimi rešitvami, vendar sama po sebi ni dovolj, saj prvi odstavek 13. člena ZGos določa, da morajo biti cene gostinskih storitev čitljivo izpisane v obliki cenika na vidnem mestu oziroma navedene na jedilnem listu in ceniku pijač, ki morata biti gostom na razpolago v vseh prostorih in na prostem, kjer se nudijo gostinske storitve. Če gostinec nima cen gostinskih storitev označenih v obliki cenika, na način, kot je to določeno v 13. členu ZGos, se mu ob opravljenem inšpekcijskem nadzoru tržnega inšpektorja izreče upravni (18. člen ZGos) in prekrškovni ukrep (21. člen ZGos).
Tudi upoštevaje zakonodajo s področja varstva potrošnikov – Zakona o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 130/22, v nadaljnjem besedilu: ZVPot-1), ki med drugim ureja tudi pravice potrošnikov in potrošnic pri prodajanju blaga in nudenju storitev, ter Pravilnika o načinu označevanja cen blaga, digitalnih vsebin in storitev ter objavi znižanja cene blaga (Uradni list RS, št. 10/23, v nadaljnjem besedilu: Pravilnik), ki podrobno določa način označevanja cen blaga in storitev, so gostinci dolžni cene gostinskih storitev izpisati v obliki cenika, ki mora biti na vidnem mestu gostom na razpolago (v vseh prostorih in na prostem). Pravilnik namreč v prvem odstavku 13. člena določa, da mora biti označitev cen za storitve nedvoumna, lahko prepoznavna, čitljiva in za potrošnika na vidnem in dosegljivem mestu. Navedeno pomeni, da zgolj dostopnost QR kode ne zadostuje. Cena za storitev mora biti v skladu s četrtim odstavkom 13. člena Pravilnika potrošniku lahko dostopna ter mora biti objavljena na vidnem mestu v poslovnem prostoru, kjer je ta storitev potrošniku ponujena.
Na ministrstvu spodbujamo napredne in inovativne rešitve s QR kodami, vendar je v skladu z veljavno zakonodajo gostom treba omogočiti, da se s cenami gostinskih storitev seznanijo na »klasičen način«, preko fizično dostopnega cenika gostinskih storitev, ki omogoča neposredno zaznavo cen (torej z njihovo označitvijo v obliki cenika, ki je dostopen na vidnem mestu oz. z označitvijo cen na jedilnem listu in ceniku pijač, ki morata biti gostom na razpolago v vseh prostorih in na prostem, kjer se nudijo gostinske storitve). Potrebno je namreč upoštevati interese ranljive skupine gostov, ki nimajo, ne morejo oz. ne znajo uporabljati pametnih telefonov, pa tudi interese gostov, ki v času, ko uporabljajo gostinske storitve, ne želijo uporabljati pametnih telefonov.