25. 4. 2024
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
V skladu z Zakonom o motornih vozilih (ZMV-1) (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 – ZPrCP-E) morajo biti vozila, ki so v cestnem prometu pred dajanjem v uporabo oziroma na trg odobrena, to je homologirana ali posamično odobrena.
To pomeni, da morajo biti homologirani ali posamično odobreni tudi sistemi, sestavni deli in samostojne tehnične enote. Med temi deli so tudi posamezni elementi svetlobne opreme vozila, pri katerih morajo biti homologirani svetlobni viri, sama svetilka ali žaromet in tudi njegova namestitev na vozilu. Navedeni homologacijski predpisi torej določajo tudi kakšna je minimalna in kakšna je maksimalna vrednost svetlobnega toka svetilk in sistemov za osvetlitev cestišča. V kolikor so nameščene svetilke in sistemi za osvetlitev cestišča ustrezni, proizvajalec za njih pridobi homologacijo in na podlagi tega dokumenta se lahko vgrajujejo v vozila in dajejo na trg v vseh državah članicah EU in tudi v drugih državah, ki priznavajo tako podeljene homologacije.
Gre torej za harmonizirano zakonodajo, zato Republika Slovenija ne more uvesti dodatnih zahtev, saj gre za enotni trg EU, kjer take tehnične ovire niso dovoljene.
Pri sami uporabi vozil v cestnem prometu se vozila preverjajo na tehničnih pregledih za vozila, kjer tudi obstaja harmonizirana zakonodaja EU. Pravilnik o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 43/19, 52/22, 125/22, 4/24 in 22/24) je prenesel v nacionalno zakonodajo zahteve Direktive 2014/45/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 3. aprila 2014 o rednih tehničnih pregledih motornih vozil in njihovih priklopnih vozil ter razveljavitvi Direktive 2009/40/ES (UL L št. 127 z dne 29. 4. 2014, str. 51), zadnjič spremenjena z Delegirano direktivo Komisije (EU) 2021/1717 z dne 9. julija 2021 o spremembi Direktive 2014/45/EU Evropskega parlamenta in Sveta glede posodobitve nekaterih oznak kategorij vozil in dodajanja sistema eCall na seznam postavk in metod pregledovanja, razlogov za neustreznost ter ocene pomanjkljivosti iz Priloge I in Priloge III k navedeni direktivi (UL L 342 z dne 27. 9. 2021, str. 48).
Med postavkami tehničnega pregleda je tudi pregled delovanja in usmeritve sistemov za osvetlitev cestišča.
Poleg teh ukrepov pa seveda tehnično ustreznost vozil v cestnem prometu nadzirata tudi Policija in Inšpektorat Republike Slovenije za infrastrukturo.
Na podlagi navedenega je torej Republika Slovenija uredila vse potrebno, da so v cestnem prometu ustrezna in varna cestna vozila, opremljena z ustreznimi sistemi za osvetlitev cestišča, oziroma da se neustrezna vozila čim prej popravijo.
Luči so homologirane in avtomobili v Sloveniji z neustreznimi (jakostmi) luči ne morejo biti registrirani.
Glavna težava so "vozniki", ki luči ne znajo pravilno uporabljati (npr., luči sploh niso prižgane, čez dan vozijo z meglenkami, ob zmanjšani vidljivosti se ne prižge zadnjih luči - katere bo iz naslova večje prometne varnosti morale biti vedno prižgane. prižgana zadnja meglenka ob jasnem vremenu,....)
Kaj mi kot Slovenija še sami sploh lahko kakšen zakon sprejmemo? Ne vem zakaj še imamo vlado, če je že vse določeno z EU direktivami in ni mogoče spreminjati zakonov zaradi enotnega EU trga.
To je sicer že po zakonodaji in sicer v homologaciji. So pa precej veliki faktorji med min in max.
Kdaj so pa to ukinili? Saj je že bilo. Nekoč sem dobil žarnice, ki so bile premočne in je na njih pisalo, da jih je v Evropi prepovedano nameščati.
Še moč v povezavi s svetilnostjo:
Halogen - 55w svetilnost 16-24lum/w 880-1320 lumnov trajnost: 2.000h
xenon - 25w svetilnost 60lum/w cca. 1500 lumnov cca. trajnost: 10.000h
led - 25w svetilnost 120lum/w 3000 lumnov trajnost 50.000h - nadomestna vgradnja večinoma *
* Legalno opozorilo: Izdelek nima odobritve ECE, kar pomeni, da se jih ne sme uporabljati na javnih cestah.
Koliko žarometi morajo in smejo svetiti v posameznih conah že zelo dolgo določa UN ECE 1. Pa tudi ne more se vsaka država posebej izmišljevati kriterijev.
Na lastnih površinah pa seveda lahko delate (skoraj) kar želite.
To je že urejeno z homologacijo in v primeru prmočnih oz nehomologiranih svetil policija vozilo odstrani iz prometa, ter pobere tablice.
Ni opaziti, da bi policija opravljala svoje delo, ker velikokrat srečam avto, ali pa se mi pripelje od zadaj, za katerega ne vem, ali ima kratke ali dolge luči.
Kakšen predlog imate? Če vozil ne izloči policija ali na tehničnem pregledu, kdo bi to storil in kako?
Policija in na tehničnem pregledu. Ampak tega očitno ne počno ne eni in ne drugi. Prve bolj zanima, če sem v avtu privezan, kot če me nasproti vozeči avto domala oslepi.
Podlago imajo oboji:
- na tehničnem mi vsakič preverijo snop žarometov
- policija me iz tega razloga še ni ustavila (verjetno je snop vredu)
In moč svetila nima dosti opraviti s oslepitvijo v kolikor je snop pravilno nastavljen. V kolikor so luči visoko nastavljene oz. razpršene pa ima tudi manjša moč že učinek dolgih luči.
Pravilen odgovor. Se strinjam.
Tukaj bi lahko še kakšno rekli, ampak brezveze.
Hm. Ne znate zasenčit vzvratnega ogledala?
Znam, vendar fajn blešči tudi v stranskih ogledalih.
Vili,
Ali s tem odgovorom podpirate slabo nastavljene luči?
Takoj za zaradi tega sem imel že nesrečo !
Nesrečo si imel zaradi nepravilno nastavljenega snopa in ne zaradi svetilnosti.