16. 4. 2024
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Za uporabo cestninskih cest v Republiki Sloveniji je zakonsko obvezna elektronska vinjeta za vozila, katerih največja dovoljena masa ne presega 3.500 kg, ne glede na največjo maso priklopnega vozila. Veljavna elektronska vinjeta za ustrezen cestninski razred ne pomeni zgolj pogoja za uporabo katere koli cestninske ceste v Republiki Sloveniji, pač pa pomeni na registrsko označbo in državo registracije vozila vezano časovno omejeno pravico do uporabe cestninske ceste, ki uporabniku cestninskega omrežja (cestninskemu zavezancu) v času veljavnosti elektronske vinjete dovoljuje neomejeno uporabo vseh cestninskih cest in njihovih odsekov.
Nakup elektronske vinjete pomeni pravni posel med upravljavcem cestninskih cest, družbo DARS, d. d., in kupcem oziroma cestninskim zavezancem, ki je zaradi uporabe cestninske ceste ali cestninskega cestnega objekta opravil nakup elektronske vinjete za določeno registrsko številko. V primeru, da cestninski zavezanec pred vstopom na cestninsko cesto nima veljavne elektronske vinjete (na primer, da sploh ni opravil nakupa, ali pa je veljavnost prejšnji elektronski vinjeti že potekla, datum začetka veljavnosti nove pa še ni nastopil), z vstopom na cestninsko cesto krši obveznost iz naslova obveznosti plačila cestnine pri cestninjenju glede na določen čas uporabe cestninskih cest. Gre za obligacijskopravno obveznost, ki jo je cestninski zavezanec do upravljavca cestninskih cest dolžan izpolniti, hkrati pa kršitev pomeni tudi prekršek[1] za katerega je v skladu s prvim odstavkom 50.a člena Zakona o cestninjenju[2] (v nadaljnjem besedilu: ZCestn) predpisana sankcija (globa) v znesku 300 evrov. Pri kršitvi cestninske obveznosti cestninskega zavezanca gre torej tako za obligacijskopravno obveznost cestninskega zavezanca na eni strani, kot hkrati za prekršek na drugi, kar za kršitelja posledično pomeni dolžnost izpolnitve svojega dela obveznosti iz razmerja, ki je nastal z vstopom vozila cestninskega zavezanca na cestninsko cesto brez veljavne elektronske vinjete, hkrati pa tudi odgovornost za prekršek in plačilo globe. Iz navedenega izhaja, da predlagateljev predlog, da naj bo v znesek kazni vključena (všteta) tudi cena letne vinjete ne more biti upoštevan, saj gre za dve ločeni pravni razmerji z različnima učinkoma. V zvezi z navedenim velja opozoriti tudi na to, da obveznost cestninskega zavezanca nastopi vsakič z vstopom na cestninsko cesto, kar v primeru, da cestninski zavezanec nima veljavne elektronske vinjete pomeni, da z vsakim vstopom na cestninsko cesto krši obveznost plačila cestnine, hkrati pa stori tudi prekršek, ki ga ZCestn za storitev tega dejanja določa.
V zvezi z nakupom elektronske vinjete Družba DARS, d. d., omogoča nakup tako preko spletne trgovine, ki jo upravlja na svoji spletni strani, kot tudi na prodajnih mestih DARS (v t. i. DarsGo servisih) ali pri pooblaščenih prodajalcih elektronskih vinjet. Vsaka elektronska vinjeta se šteje za posamezen artikel, ki ima določen datum začetka in konca veljavnosti, kar pomeni, da ko elektronski vinjeti poteče veljavnost, mora uporabnik kupiti novo elektronsko vinjeto, za katero znova določi začetek njene veljavnosti. Uporabniki lahko informacijo o veljavnosti elektronske vinjete najde na potrdilu o nakupu, ki ga je prejeli ob nakupu. Ker je elektronska vinjeta vezana na registrsko označbo in državo registracije vozila mora biti uporabnik pri nakupu pozoren, da poleg izbranega obdobja veljavnosti preveri tudi, ali se registrska označba na potrdilu o nakupu elektronske vinjete sklada z registrsko označbo vozila, za katerega je elektronsko vinjeto kupil. Glede na navedeno se od uporabnika torej pričakuje določena stopnja skrbnosti, kot tudi sicer velja za potrošnike ob nakupu drugih podobnih artiklov.
Razumljivo je, da lahko prihaja s strani uporabnikov tudi do nepravilnosti, katerih se zavedo šele ob prejemu obvestila s strani upravljavca. Slednji iz podatkov nadzora nima informacij in ne more vedeti za vse okoliščine, ki so prispevale k nastanku kršitve cestninske obveznosti, zato imajo uporabniki na voljo tudi možnost, da na upravljavca naslovijo pojasnilo vseh okoliščin konkretnega primera za kar najboljšo rešitev nastale situacije. Ker gre v tem primeru za reševanje konkretnega, posamičnega primera, navedeno ne more imeti nikakršne zveze s predlagano spremembo določitve sankcije za kršitev cestninske obveznosti. Sankcija za kršitev se namreč nanaša na vse cestninske zavezance (splošnost), določena je vnaprej (kot tudi pogoji, ki morajo biti za nastanek kršitve izpolnjeni), kar pomeni, da je izpolnjeno načelo pravne predvidljivosti predpisa, deluje odvračalno (prevencija) ter izpolnjuje kriterij sorazmernosti.
Skladno z vsem navedenim na Ministrstvu za infrastrukturo ocenjujemo, da nadaljnja obravnava predloga ni potrebna.