17. 6. 2024
Odziv Ministrstva za solidarno prihodnost
Po ZDOsk-1 upokojenci ne morejo pridobiti statusa ODČ. ZDOsk-1 namreč določa, da mora ODČ pred začetkom opravljanja nalog zapustiti trg dela, kar pa za upokojence ni možno. Nadalje 116. člen Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo, 40/23 – ZČmIS-1, 78/23 – ZORR, 84/23 – ZDOsk-1, 125/23 – odl. US in 133/23v nadaljnjem besedilu: ZPIZ-2) določa, da lahko uživalec starostne, predčasne, vdovske in družinske pokojnine, ki na območju Republike Slovenije začne ponovno delati oziroma opravljati dejavnost, znova pridobi lastnost zavarovanca, če sklene delovno razmerje, se samozaposli, postane družbenik ali kmet, ne pa tudi, če bi opravljal delo na podlagi drugih predpisov.
Gre torej za vsebino, ki ne spada izključno pod naše ministrstvo, ampak tudi pod ministrstvo, pristojno za pokojninsko zavarovanje in pravice iz dela.
Na Ministrstvu za solidarno prihodnost (v nadaljevanju: MSP) smo prejeli pobude, da se upokojencem omogoči pridobivanje statusa ODČ. Nikoli do zdaj pa ni bila ta pobuda izpostavljena v taki meri, čeprav je že leta prej obstajal pravni predhodnik ODČ, to je institut družinskega pomočnika po Zakonu o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 54/92, 56/92, 42/94 - odl. US, 1/99 - ZNIDC, 41/99, 36/00 - ZPDZC, 54/00 - ZUOPP, 26/01, 110/02 - ZIRD, 2/04, 7/04, 69/05 - odl. US, 21/06 - odl. US, 105/06, 114/06 - ZUTPG, 23/07, 41/07, 61/10, 62/10 - ZUPJS, 40/11, 40/11 - ZUPJS-A, 57/12, 39/16, 52/16 - ZPPreb-1, 15/17 - DZ, 29/17, 54/17, 21/18 - ZNOrg, 31/18 - ZOA-A, 28/19, 189/20 - ZFRO, 196/21 - ZDOsk, 163/22 - ZDOsk-A, 82/23, 84/23 - ZDOsk-1; v nadaljevanju: ZDSV), ki prav tako upokojencem ni omogočal pridobivanja statusa družinskega pomočnika.
Poudarjamo, da lahko pravico do ODČ uveljavljajo osebe v 4. in 5. kategoriji dolgotrajne oskrbe, kar pomeni, da gre za osebe, ki so odvisne od pomoči drugih oseb pri opravljanju večine, če ne vseh, osnovnih in podpornih dnevnih opravil. To pomeni, da morajo biti ODČ v dobrem psihofizičnem stanju, da lahko zagotavljajo takšno oskrbo.
MSP se zaveda neprecenljive vloge upokojenk in upokojencev pri oskrbi ljudi, ki sami zase več ne morejo skrbeti povsem samostojno. Vendar pa MSP stremi k zagotovitvi razbremenitve neformalnih oskrbovalcev s tem, ko krepi javno mrežo izvajalcev dolgotrajne oskrbe na način, da bo dolgotrajna oskrba na domu kot tudi dolgotrajna oskrba v instituciji za ljudi dostopnejša in bolj dosegljiva, ne glede na finančni status in kraj bivanja posameznika.
V iskanju izboljšav sistema je MSP v rednih pogovorih s predstavništvom deležnikov iz strokovne javnosti in civilne družbe, tudi glede vloge upokojenk in upokojencev, ki nudijo oskrbo družinskim članom na domu na prijazen in vključujoč način. V luči izraženega interesa slednjih na MSP preučujemo tudi možnost vključitve upokojenk in upokojencev v institut ODČ, kar pa bi terjalo določene spremembe ob naslednji novelaciji ZDOsk-1.
Strokovni argumenti za in proti razširitvi določb ZDOsk-1, ki se nanašajo na pridobivanje statusa ODČ s strani upokojencev, obstajajo, bi pa bilo potrebno v primeru dopolnitev ZDOsk-1 zakonsko materijo uskladiti z zakonodajo s področja pokojninskega zavarovanja in pravic iz dela ter poenotiti načrtovane spremembe tudi z zakonodajo s področja osebne asistence.