Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

ZIntPK - manjko prekrškovnih sankcij

433 OGLEDOV 10 KOMENTARJEV

Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije v delu, ki ureja področje lobiranja, je treba prenoviti. Veljavna zakonodaja ne omogoča učinkovitega nadzora nad poročanjem o lobističnih stikih.

Med drugim manjkajo prekrškovne sankcije za registrirane lobiste, ki o svojem delu ne poročajo. Zakon za lobista z izrečeno prepovedjo, ki kljub temu lobira, namreč ne predvideva sankcij.

Roki za poročanje lobirancev na eni strani ter interesnih organizacij in registriranih lobistov na drugi strani so v zakonu različni. Poleg tega zakonodaja ne omogoča javne objave vsebine poročil interesnih organizacij in registriranih lobistov, kar ne zagotavlja visoke stopnje transparentnosti.

KPK je zaradi neporočanja o delu šestim lobistom izdal pisni opomin, dvanajstim pa je izrekel prepoved lobiranja za določen čas (3–24 mesecev). Ob izreku upravnih sankcij je upošteval predvsem to, ali je to pri lobistu prva ali ponavljajoča se kršitev, pa tudi težo kršitve in njene posledice. Imena kršiteljev bodo vpisana v javni register lobistov, ko bodo sankcije pravnomočne, so sporočili iz KPK-ja.

Kršitelji predstavljajo 21 odstotkov vseh registriranih lobistov, kar po mnenju KPK-ja kaže na to, da je treba zakon o integriteti in preprečevanju korupcije v delu, ki ureja področje lobiranja, prenoviti. Poudarili so, da veljavna zakonodaja ne omogoča učinkovitega nadzora nad poročanjem o lobističnih stikih.

www.rtvslo.si/slovenija/kpk-je-lobistom-izrekel-opomine-in-zacasne-prepovedi-ker-niso-porocali-o-svojem-delu/694428

25 glasov

0 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR F Ferenc 156 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 3. 2024

Odziv Ministrstva za pravosodje

Ministrstvo za pravosodje uvodoma pojasnjuje, da je bila z zadnjo novelo Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije1 (ZIntPK) iz leta 2020 dodana obveznost poročanja tudi za interesne organizacije, za katere v skladu z ZIntPK lobirajo njihovi zakoniti zastopniki in drugi predstavniki, ki niso registrirani lobisti, s čimer se zasleduje cilj, da bi lobiranci dosledno poročali o vseh lobističnih stikih, ki jih kot takšne tudi ustrezno identificirajo, kar prispeva k transparentnosti vplivov na odločanje državnih organov2. ZIntPK v 73. členu za nekatere kršitve lobistov določa upravne sankcije (pisni opomin, prepoved nadaljnjega lobiranja v določeni zadevi, prepoved lobiranja za določen čas, ki ne sme biti krajši od 3 mesecev in ne daljši od 24 mesecev ter izbris iz registra), v členih 77 – 79 pa so določeni prekrški v zvezi z lobiranjem. 

H konkretnim predlogom podajamo naslednja pojasnila.

Med drugim manjkajo prekrškovne sankcije za registrirane lobiste, ki o svojem delu ne poročajo. Drži, prekrškovna sankcija ni predvidena, a je predvidena upravna sankcija (73. člen ZIntPK). 

Zakon za lobista z izrečeno prepovedjo, ki kljub temu lobira, namreč ne predvideva sankcij.
Drži, a se lahko lobista ob naslednji kršitvi izbriše iz registra. Lobiranec pa mora zavrniti stik v času prepovedi in o tem obvestiti KPK (71. člen ZIntPK).
Roki za poročanje lobirancev na eni strani ter interesnih organizacij in registriranih lobistov na drugi strani so v zakonu različni. 
Drži, predlog bo preučen ob naslednji spremembi ZIntPK, ob upoštevanju različnih vidikov. 

Poleg tega zakonodaja ne omogoča javne objave vsebine poročil interesnih organizacij in registriranih lobistov, kar ne zagotavlja visoke stopnje transparentnosti.

Lobist in interesna organizacija poročilo pošlje KPK, ki ga preuči in lahko zahteva dopolnitev ali preveri navedbe (65. in 66. člen ZIntPK). O lobističnem stiku poročajo tudi lobiranci (68. člen ZIntPK). Evidenca lobističnih stikov, ki jo upravlja KPK, pa je javno dostopna. Ta vsebuje podatke o lobirancu, lobistu in namenu lobiranja (14 alineja 2. odstavka 76. člena ZIntPK), s čimer se zagotavlja transparentnost lobističnih stikov.

Glede navedbe, da veljavna zakonodaja ne omogoča učinkovitega nadzora nad poročanjem o lobističnih stikih, ki sicer ni konkretizirana, pojasnjujemo, da iz letnega poročila KPK za leto 20223 izhaja, da se relativno velik del poročil lobirancev ne nanaša na lobiranje, kot je definirano v ZIntPK (kar 912 od 3639 poročil o lobističnih stikih), poročil o lobističnih stikih na lokalni ravni pa skoraj ni. Prav tako je KPK ugotovila, da je o lobističnih stikih poročalo le 66 interesnih organizacij, 286 pa ne, zato jih je pozvala k podaji poročila. 

Glede na navedeno menimo, da je potrebno nameniti več napora za uveljavljanje (dopolnjenih) določb ZIntPK na področju lobiranja, tudi z izvajanjem preventivnih aktivnosti z namenom osveščanja lobirancev in lobistov oziroma interesnih organizacij o obveznostih po ZIntPK. 

Namen pravil o lobiranju ni le v (nadziranju) poročanju o lobističnih stikih, s čimer se sicer zagotavlja transparentnost (dovoljenega) vplivanja na sprejem predpisov ali odločitev. Lobiranec mora namreč zavrniti stik, če zanj niso izpolnjeni pogoji (npr. če oseba ne izpolnjuje pogojev za lobista: ni vpisana v register ali ima izrečeno prepoved lobiranja). Za razliko od lobiranja, ki pomeni dovoljeno vplivanje, pa so lahko druge oblike vplivanja nedovoljene ali celo kaznive (podkupovanje, zloraba), ki jih morajo funkcionarji in javni uslužbenci zavrniti in o tem obvestiti KPK. 

Nadzor na področju lobiranja torej ne obsega le nadzora nad poročanjem o lobističnih stikih, ampak tudi ali je pri sprejemanju predpisov ali drugih odločitev prišlo do nedovoljenega ali celo kaznivega vplivanja. 

Vaše predloge glede ureditve lobiranja v ZIntPK bomo v sodelovanju s KPK preučili pri pripravi naslednje novele ZIntPK. 
 
 


1Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (Uradni list RS, št. 69/11 – uradno prečiščeno besedilo, 158/20, 3/22 – ZDeb in 16/23 – ZZPri).2Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (Uradni list RS, št. 69/11 – uradno prečiščeno besedilo, 158/20, 3/22 – ZDeb in 16/23 – ZZPri).

2Glej točke 14 – 16 4. člena ZIntPK.

3www.kpk-rs.si/kpk/wp-content/uploads/2023/05/LP2022.pdf (stran 23 in naslednje).

Komentarji