Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

pred izdajo odločbe o denarni socialni pomoči preveriti ali je prosilec izčrpal pravice po Družinskem zakoniku

482 OGLEDOV 37 KOMENTARJEV

Vladi predlagam ,da se da navodilo CSD, da preden izdajo odločbo o denarni socialni pomoči preveri ali je oseba izkoristila pravice in možnosti iz Družinskega zakonika in sicer, da je zahtevala od bivšega zakonca preživljanje oz dokazala z odločbo sodišča, da je vložila tožbo za preživljanje in če oseba, ki ima polnoletne otroke le-te zaprosila za preživljanje, ker nimajo dovolj sredstev za življenje in to se isto dokazuje z odločbo pristojnega sodišča iz katere je razvidno, da je oseba tožila polnoletne otroke za pomoč pri preživljanju. Šele, ko prosilci denarne socialne pomoči izčrpajo to možnost in pravice po Družinskem zakoniku je prižgana zelena luč za nadaljevanje postopka za pridobitev denarne socialne pomoči.

DZ določa:

62 Zakonec, ki nima sredstev za življenje in brez svoje krivde ni zaposlen, lahko zahteva, da ga drugi zakonec preživlja, kolikor je v njegovi moči.

100 Nepreskrbljeni zakonec, ki nima sredstev za preživljanje in brez svoje krivde ni zaposlen, lahko od drugega zakonca zahteva preživnino v postopku za razvezo zakonske zveze, lahko pa tudi s posebno tožbo, ki jo mora vložiti v enem letu od pravnomočno razvezane zakonske zveze.

108 Pravica do preživnine preneha, če razvezani zakonec, ki jo je prejemal, pridobi premoženje ali svoje dohodke, s katerimi se lahko preživlja, če sklene novo zakonsko zvezo ali če živi v zunajzakonski skupnosti.

185 - Polnoletni otrok mora po svojih zmožnostih preživljati starše, če ti nimajo dovolj sredstev za življenje in si jih ne morejo pridobiti, vendar najdlje toliko časa, kot so starši dejansko preživljali njega.

27 glasov

5 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR V verso verso 442 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


22. 1. 2024

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Pogoje za upravičenost do denarne socialne pomoči trenutno urejata Zakon o socialno varstvenih prejemkih (Uradni list RS, št. 61/10, 40/11, 14/13, 99/13, 90/15, 88/16, 31/18, 73/18, 196/21 – ZDOsk in 84/23 – ZDOsk-1; v nadaljnjem besedilu ZSVarPre) in Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (Uradni list RS, št. 62/10, 40/11, 40/12 – ZUJF, 57/12 – ZPCP-2D, 14/13, 56/13 – ZŠtip-1, 99/13, 14/15 – ZUUJFO, 57/15, 90/15, 38/16 – odl. US, 51/16 – odl. US, 88/16, 61/17 – ZUPŠ, 75/17, 77/18, 47/19, 189/20 – ZFRO, 54/22 – ZUPŠ-1 in in 76/23 – ZŠolPre-1B; v nadaljnjem besedilu ZUPJS).

V skladu z 2. členom ZSVarPre je denarna socialna pomoč socialno varstveni prejemek, namenjen tistim posameznikom, ki si materialne varnosti ne morejo zagotoviti zaradi okoliščin, na katere sami ne morejo vplivati.

V skladu s 6. členom ZSVarPre so do denarne socialne pomoči upravičene osebe, ki si zase in za svoje družinske člane sredstev v višini minimalnega dohodka ne morejo zagotoviti iz razlogov, na katere niso mogle oziroma ne morejo vplivati, in so uveljavljale pravico do denarnih prejemkov po drugih predpisih (torej tudi pravico do preživnine s strani bivšega zakonca in pravico do preživljanja s strani polnoletnih otrok) in pravico do oprostitev in olajšav po tem zakonu ter izpolnjujejo druge pogoje po tem zakonu.

Okoliščine, na katere bi posameznik lahko vplival (t.i. krivdni razlogi), veljavni zakon (28. člen ZSVarPre) določa:

  • primeroma, med katerimi so tudi:
    • neutemeljena opustitev uveljavljanja pravice, ki bi vplivala na socialni položaj te osebe oziroma njenih družinskih članov;
    • nepripravljenost za poziv k sklenitvi dogovora o preživljanju iz 19. člena tega zakona;
    • izguba sredstev za preživljanje oziroma katerega koli dohodka, ne glede na to, ali se po tem zakonu šteje v lastni dohodek ali ne, iz razlogov, na katere je sama vplivala;
  • splošno pa določa, da do denarne socialne pomoči ni upravičena oseba:
    • ki ne dosega minimalnega dohodka iz razlogov, na katere je mogla vplivati oziroma lahko vpliva, ali
    • ki brez utemeljenih razlogov zavrača, se izogiba ali opušča aktivnosti, ki bi lahko oziroma lahko privedejo do zaposlitve oziroma do drugega načina izboljšanja socialnega položaja zanjo ali njene družinske člane.

Denarna socialna pomoči je torej zadnja v vrsti pomoči, ki se samski osebi oziroma družini zagotovi, če si sama materialne varnosti začasno po merilih ZSVarPre ne more zagotoviti zaradi okoliščin, na katere ne more vplivati. Temeljno načelo ZSVarPre je, da je vsakdo po svojih sposobnostih dolžan skrbeti za dostojno preživetje sebe in svojih družinskih članov. Oseba, ki nima dovolj sredstev za življenje in si jih ne more pridobiti, ali nepreskrbljeni zakonec, ki nima sredstev za preživljanje in brez svoje krivde ni zaposlen, oziroma oseba, ki ima pravno možnost uveljavljati in pridobiti sredstva za preživljanje s strani nekdanjega zakonca ali s strani polnoletnih otrok v skladu z družinsko zakonodajo, mora torej to možnost izkoristiti. Če je na njeni strani podana katera koli od zgoraj navedenih okoliščin, gre za krivdni razlog iz 28. člena ZSVarPre in do denarne socialne pomoči ni upravičena.

Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ugotavlja, da so centri za socialno delo seznanjeni z določbo 28. člena ZSVarPre in jo v praksi tudi izvajajo (ugotavljajo tudi npr. ali je vlagatelj vloge za denarno socialno pomoč od nekdanjega zakonca zahteval preživljanje). Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti bo centre za socialno delo na rednih srečanjih ponovno opozorilo na to dolžnost.

Komentarji