16. 8. 2023
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Ministrstvo za infrastrukturo (v nadaljevanju: MZI) se s predlogom ne strinja.
MZI uvodoma pojasnjuje da obliko prometnega dovoljenja določa Direktiva Sveta 1999/37/ES z dne 29. aprila 1999 o dokumentih za registracijo vozila (UL L št. 138 z dne 1. 6. 1999, str. 57), zadnjič spremenjene z Direktivo (EU) 2022/362 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 24. februarja 2022 o spremembi direktiv 1999/62/ES, 1999/37/ES in (EU) 2019/520 glede zaračunavanja pristojbin vozilom za uporabo določene infrastrukture (UL L št. 69 z dne 4. 3. 2022, str. 1); povezava: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/?uri=CELEX%3A01999L0037-20220324) (v nadaljevanju: Direktiva 1999/37/ES).
Navedena direktiva v prvem odstavku 3. člena in v Prilogi I določa, da se za vsako registrirano vozilo izda registracijski dokument, in sicer v eni izmed dveh oblik: kot papirni dokument ali kot pametna kartica. Za papirno obliko so nadalje podrobno določene skupne dimenzije papirnega dokumenta, varnostne zahteve pred ponarejanjem, obvezni in neobvezni podatki (minimalna vsebina) ter usklajene kode podatkov, za obliko pametne kartice pa format kartice, natiske, hranjenje in zaščito podatkov, verifikacijo avtentičnosti podatkov itd.
Iz dokumenta »The Vehicle and Driver Chain in Europe« (link: https://www.ereg-association.eu/media/2718/2022-the-vehicle-and-driver-chain.pdf), ki ga pripravlja in na svoji spletni strani objavlja EReg (The Association of European Vehicle and Driver Registration Authorities) je na 17. strani objavljena tabela, iz katere je razvidno, da imajo prometno dovoljenje v obliki pametne kartice uvedene le tri države članice Evropske unije - Avstrija, Nizozemska in Slovaška, vse ostale države članice EU pa imajo papirni dokument.
MZI podpira digitalizacijo v čim večji meri in kjerkoli je to mogoče izvesti, vendar ocenjuje, da gre za nepotreben strošek dokler se EU načelno ne odloči za prehod na popolno digitalizacijo pri prometnih dovoljenjih in izrecno določi pravila za taka prometna dovoljenja. Prometna dovoljenja namreč niso domena vsake posamezne države članice EU, ampak so prav zaradi prostega pretoka znotraj EU predmet urejanja evropskega prava.
Zato uvedba prometnega dovoljenja v obliki pametne kartice v času, ko se pričakuje prehod na digitalno prometno dovoljenja ni racionalna.
MZI sledi in spremlja aktivnosti Evropske komisije, ki vplivajo na omenjeno področje. V zvezi s tem je MZI seznanjeno, da je v začetku oktobra 2021 Evropska komisija v okviru revizije svežnja EU o tehničnih pregledih (tri direktive, med katerimi je tudi Direktiva 2014/46/EU, ki spreminja Direktivo Sveta 1999/37/ES o dokumentih za registracijo vozil) predstavila okvirne ideje sprememb direktiv iz svežnja, med katere so dodali tudi digitalizacijo dokumentov, kar bi lahko vodilo tudi v morebitno digitalizacijo prometnega dovoljenja za vozilo. Evropska komisija bo preverila ideje in izvedla študijo ocen učinkov ter na njeni podlagi pripravila predloge sprememb evropskih predpisov. MZI bo še naprej sodelovalo v aktivnostih delovne skupine Evropske komisije, ki obravnava navedeno področje.
Pogoje za udeležbo vozila v cestnem prometu določa 25. člen Zakona o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 – ZPrCP-E), ki med navedenimi navaja tudi veljavno prometno dovoljenje. Navedeni obveznosti sledijo globe. Prisotnost prometnega dovoljenja v vozilu Policiji in drugim nadzornim organom omogoča lažji nadzor vozila v cestnem prometu, vsekakor pa Policija za vsako kontrolirano vozilo ne preverja podatkov o vozilu na elektronski način iz evidence registriranih vozil. Seveda se navedeno nanaša na slovensko Policijo, zagotovo pa tuja Policija in tuji nadzorni organi, v namen nadzora vozila na njihovem območju, nimajo neposrednega dostopa do slovenske evidence registriranih vozil, zato je njim omogočen nadzor nad vozilom samo preko prometnega dovoljenja.
Republika Slovenija bo nadaljevala z aktivnim spremljanjem in sledenjem dejavnosti Evropske komisije ter si prizadevala v okviru svojih zmožnosti, da se prehod na digitalizacijo čim prej uvede.