8. 8. 2023
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Uvodoma poudarjamo, da policija z ukinitvijo avtocestne policije ni prenehala izvajati nadzora cestnega prometa na avtocestah in hitrih cestah.
Policija je za preveritev organizacijskih rešitev za zagotovitev učinkovitega nadzora cestnega prometa na avtocestah in hitrih cestah ter njihovo sistemsko in organizacijsko umestitev v sistem policije ustanovila delovno skupino, ki je ugotovila, da ni strokovnih razlogov po umestitvi Uprave avtocestne policije na I. organizacijski nivo. Hkrati je ugotovila, da je zaradi ustanavljanja specializiranih enot avtocestne policije prišlo do velikih kadrovskih težav na večini postaj prometne policije, s kadrovskimi težavami pa so se soočale tudi specializirane enote avtocestne policije, ki niso mogle zagotavljati potrebnega števila policijskih patrulj za delo na avtocestah in hitrih cestah. Zaradi navedenega je bila sprejeta odločitev, da se na sistemskem nivoju v Upravi uniformirane policije Generalne policijske uprave ustanovi Oddelek za avtoceste in hitre ceste, specializirane enote avtocestne policije pa se združijo s postajami prometne policije. Na teh so se kot oblika dela oblikovale skupine za nadzor varnosti cestnega prometa na avtocestah in hitrih cestah.
S takšno organizacijo policija danes stalno zagotavlja 11 policijskih patrulj na avtocestah in hitrih cestah. Te patrulje avtocesto lahko zapuščajo ob zelo restriktivnih pogojih. Ob poostrenih nadzorih in interventnih dogodkih se jim pridružijo tudi druge patrulje, svojo prisotnost na avtocestah in hitrih cestah pa krepi tudi Specializirana enota za nadzor prometa.
Učinkovitost trenutne organiziranosti prometne policije za nadzor na avtocestah in hitrih cestah se meri tudi na podlagi statistike. V obdobju od 1. 1. 2023 do 30. 6. 2023 je policija sicer obravnavala več prometnih nesreč kot lani, vendar so bile posledice le teh bistveno manjše.
Za posledicami prometne nesreče je namreč letos umrlo osem udeležencev prometnih nesreč (v lanskem letu 14), hudo telesno poškodovanih je bilo 19 (v lanskem letu 34), lahko telesno poškodovanih pa 218 udeležencev prometnih nesreč (v lanskem letu 255).
Policija je letos ugotovila tudi bistveno več kršitev cestno prometnih predpisov na avtocestah in hitrih cestah. V obdobju od 1. 1. 2023 do 30. 6. 2023 je obravnavala 36 502 kršitev cestnoprometnih predpisov (v enakem obdobju lanskega leta 2022 36 261), kar predstavlja 0, 7- % povečanje. Ugotovljenih je bilo več kršitev Zakona o cestah (preobremenjenost vozil; 2023 – 2 218 kršitev, 2022 – 1 771 in izredni prevozi; 2023 – 253 kršitev, 2022 – 172), Zakona o delovnem času in obveznih počitkih mobilnih delavcev ter o zapisovalni opremi v cestnih prevozih (časa trajanja vožnje, obveznih počitkov in odmorov ter delovanja tahografov (2023 – 1 749, 2022 – 1 396) in Zakona o pravilih cestnega prometa (2023 – 29 312 kršitev, 2022 – 29 139). Po Zakonu o pravilih cestnega prometa je bila policija posebej pozorna na ugotavljanje prekrškov po 30. (AC in HC), 35. (prepoved uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila), 44. (razdalja med vozili), 46. (najvišje dovoljene hitrosti) in 74. členu (tovor na vozilu). Zaznanih oziroma ugotovljenih je bilo:
- 2 788 kršitev 30. člena (leta 2022 – 2 732 kršitev) – 2- odstotno povečanje, od tega 788 prepovedi prehitevanja tovornih vozil (leta 2022 – 670 kršitev) – 17,6- % povečanje;
- 2 531 kršitev 35. člena (leta 2022 – 2 185 kršitev) – 15,8- % povečanje;
- 2 494 kršitev 44. člena (leta 2022 – 2 042 kršitev) – 22,1- % povečanje;
- 9 569 kršitev 46. člena (leta 2022 – 8 215 kršitev) – 16,5- % povečanje in
- 1 302 kršitvi 74. člena (leta 2022 – 1 140 kršitev) – 14,2- % povečanje.
Policija termin avtocestne policije razume kot delo prometne policije na avtocestah in hitrih cestah, zato menimo, da avtocestna policija v drugačni organizacijski strukturi deluje tudi danes.