9. 6. 2023
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
V zvezi s predlogom pojasnjujemo, da je letni dodatek specifična pravica iz obveznega pokojninskega zavarovanja, katere namen je predvsem zagotavljanje boljšega materialnega položaja prejemnikov nizkih pokojnin in nadomestil iz invalidskega zavarovanja ter s tem njihove večje socialne varnosti.
Pravica do letnega dodatka je bila v pokojninsko in invalidsko zavarovanje prvič zakonsko vpeljana s sprejemom zakona iz leta 1992 (ZPIZ-92), ko je bila na novo določena zakonska pravica do dodatka za rekreacijo upokojencev, pri čemer te pravice zakon ni dodatno opredelil. Pristojnost za določitev meril in kriterijev za obliko in višino dodatka za rekreacijo upokojencev je bila zakonsko podeljena takratni skupščini Zavoda. Nekateri so namesto izraz enkratni znesek za rekreacijo uporabljali tudi izraz regres za letni dopust, čeprav ta dodatek z regresom delavcev ni imel ničesar skupnega. Z zakonom iz leta 1999 se je pravica do dodatka za rekreacijo upokojencev preimenovala v pravico do enkratnega letnega dodatka, vendar pa zakon te pravice ni niti širše opredelil niti kvantificiral. Ob poznavanju začetkov vpeljevanja letnega dodatka v zakonodajo in njegove sedanje vloge, se postavlja vprašanje, ali omenjena pravica sploh še služi svojemu prvotnemu namenu. Če je bil omenjeni dodatek v začetku namenjen rekreaciji upokojencev, ne glede na višino zneska, praksa kaže, da ta sredstva že dolgo časa v večini primerov niso namenjena rekreaciji, temveč ostalim potrebam upokojencev.
Nadalje pojasnjujemo, da se letni dodatek za upokojence ne glede na določbe sistemskega Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo in 40/23 – ZČmIS-1; v nadaljevanju ZPIZ-2) izplačuje v petih razredih. Z razdelitvijo na pet razredov se v večji meri upošteva solidarnostna nota in socialni položaj prejemnikov pokojnin, pri čemer pa je razkorak med posameznimi razredi manjši kot bi bil v primeru, da bi se letni dodatek izplačal v skladu s sistemskim ZPIZ-2, ki predvideva dve višini letnega dodatka. MDDSZ si ves čas prizadeva, da se zneski višine za izplačilo letnega dodatka po posameznih letih ne zmanjšujejo v primerjavi s preteklim letom. Vsakokratni na novo določeni razredi so določeni na način, da se le-ti prilagodijo izvedenim in predvidenim uskladitvam pokojnin, zaradi česar upokojenci zaradi uskladitve pokojnin ne padejo v drug, višji razred, kar bi posledično pomenilo, da bi bili upravičeni do nižjega letnega dodatka zaradi uskladitve pokojnine.
Glede na to, da gre za pravico, ki ima v zadnjih letih socialno varstveni značaj, menimo, da je ureditev, na podlagi katere se letni dodatek izplačuje v petih različnih višinah ustreznejša, ker omogoča večje sorazmerje med prejetimi pokojninami in drugimi prejemki ter višino letnega dodatka, lahko pa bi seveda enako okvir sredstev prerazporedili tudi drugače, vendar pa bi v tem primeru prišlo do večjih razlik med prejemniki pokojnine oziroma bi bilo mogoče v tem primeru v manjši meri upoštevati socialno stanje oziroma višine pokojnin.
Omeniti je potrebno, da je višina letnega dodatka v veliki meri vezana na stanje gospodarskih razmer v državi in posledično javnih financ. Osnovni namen letnega dodatka je bil ob uveljaviti te pravice namenjen rekreaciji upokojencev in ni bil vezan na višino pokojnine, ki jo je upokojenec prejemal. Glede na dejstvo, da so bile višine zneskov priznanih pokojnin v preteklosti vedno nižje, je letni dodatek vedno bolj namenjen zagotavljanju drugih potreb upokojencev in predstavlja socialni korektiv nizkim pokojninam.
Letni dodatek za leto 2023 bo izplačan skupaj z junijskimi pokojninami, dne 30. 6. 2023, in sicer v naslednjih zneskih:
Uživalcem pokojnin v naslednjih zneskih:
višina pokojnine | znesek letnega dodatka |
do 600,00 EUR | 455,00 EUR |
od 600,01 EUR do 720,00 EUR | 315,00 EUR |
od 720,01 EUR do 850,00 EUR | 255,00 EUR |
od 850,01 EUR do 1.020,00 EUR | 205,00 EUR |
od 1.020,01 EUR | 145,00 EUR |
Letni dodatek bodo prejeli tudi uživalci nadomestil iz invalidskega zavarovanja iz drugega in tretjega odstavka 95. člena ZPIZ-2, in sicer v naslednjih zneskih:
višina nadomestila iz invalidskega zavarovanja | znesek letnega dodatka |
do 850,00 EUR | 255,00 EUR |
od 850,01 EUR do 1.020,00 EUR | 205,00 EUR |
od 1.020,01 EUR | 145,00 EUR |
V zvezi z letnim dodatkom nadalje pojasnjujemo, da se je do ustreznosti opredelila tudi strokovna delovna skupina, ki je pripravila Belo knjigo o pokojninah. Slednja je predlagala ukinitev letnega dodatka, saj je narava tega dodatka bolj socialno varstvena kot pa zavarovalna, pri tem pa je predlagala prerazporeditev zneskov, ki se na letni ravni zagotavljajo za izplačilo letnega dodatka, v višje pokojnine, torej določitev višjih osnovnih pravic ob ukinitvi letnega dodatka.
MDDSZ želi dodatno pojasniti še, da se zavedamo stiske upokojencev, ki jih je vsesplošna draginja dodatno prizadela, ter se zavzema za izboljšanje gmotnega položaja vseh upokojencev, zato so sprejeti dodatni ukrepi. Tako bodo upokojenci ter uživalci nadomestil iz invalidskega zavarovanja novembra in decembra letos ter predvidoma tudi januarja 2024 prejeli za 1,8 odstotka višje pokojnine oziroma nadomestila; upokojenci ter uživalci nadomestil iz invalidskega zavarovanja pa bodo poleg letnega dodatka decembra 2023 prejeli tudi enkratni dodatek v obliki zimskega letnega dodatka, ki bo znašal 40 odstotkov letnega dodatka.