30. 6. 2023
Odziv Ministrstva za naravne vire in prostor
V Zakonu o ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 96/04 – uradno prečiščeno besedilo, 61/06 – ZDru-1, 8/10 – ZSKZ-B, 46/14, 21/18 – ZNOrg, 31/18, 82/20, 3/22 – ZDeb, 105/22 – ZZNŠPP in 18/23 – ZDU-1O, v nadaljnjem besedilu: ZON) je od novele zakona leta 2014 v 28. č členu predvidena evidenca vozil, ki niso registrirana po predpisih o motornih vozilih. ZON namreč določa, da morajo biti vozila na motorni pogon, ki niso registrirana v skladu s predpisi, ki urejajo motorna vozila, ker niso namenjena vožnji po cestah (motorne sani, štirikolesniki, motorna kolesa in druga vozila) z namenom omogočanja opravljanja učinkovitega nadzora nad vožnjo z vozili na motorni pogon v naravnem okolju vpisana v evidenco vozil na motorni pogon in označena na način, ki omogoča identifikacijo vozila na motorni pogon.
Osmi odstavek 28.č člena Zakona o ohranjanju narave določa, da minister, pristojen za promet, predpiše podrobnejši način vpisa v evidenco vozil na motorni pogon, vsebino vloge za vpis v evidenco vozil na motorni pogon, vključno z načini dokazovanja lastništva vozila na motorni pogon, način upravljanja evidence, obrazec potrdila o vpisu v evidenco vozil na motorni pogon in podrobnejši način označitve vozil na motorni pogon. Evidenco vozil na motorni pogon kot upravljavec vzpostavi, upravlja, vzdržuje in nadzoruje ministrstvo, pristojno za promet.
Podrobno regulacijo je torej ZON prepustil ministrstvu, pristojnemu za promet in predpisom o motornih vozilih. Ta evidenca do danes zaradi neizvedljivosti predvidenega normativnega urejanja na področju motornih vozil ni bila vzpostavljena. Kakršnekoli alternativne možnosti za vzpostavitev evidence in označevanja vozil terjajo drugačen koncept evidentiranja vozil za vožnjo v naravi in spremembo ZON, ta pa bo imela tudi finančne in organizacijske posledice, ki pri izvirnem konceptu evidence vozil niso bile predvidene.
Ob tem poudarjamo, da je evidenca oziroma označevanje vozil za vožnjo v naravi samo del sistema nadzora nad vožnjo v naravi, ki olajša nadzor nad nezakonito vožnjo v naravi, vendar je ne prepreči.
Najpomembnejši ukrep je izvajanje učinkovitega nadzora nad vožnjo v naravi. Na Ministrstvu za naravne vire in prostor pojasnjujemo, da je za namen krepitve neposrednega nadzora v naravi znotraj projekta LIFE-IP NATURA.SI, namenjena celotna akcija C.6- Krepitev neposrednega nadzora v naravi. Ena izmed nalog te akcije je tudi vzpostavitev koordinacijske enota za neposredni nadzor v naravi v sklopu Sektorja za naravne vrednote in zavarovana območja.
Trenutno poteka priprava Akcijskega načrta za izboljšanje in širitev neposrednega nadzora v naravi do leta 2027, ki bo objavljen v aprilu 2023, priprava Programa dela za naravovarstvene nadzornike, priprava predloga spremembe Pravilnika o službenem znaku, izkaznici in uniformi naravovarstvenih nadzornikov, priprava skupnega javnega naročila za opremo naravovarstvenih nadzornikov, priprava javnega naročila za usposabljanje naravovarstvenih nadzornikov in izpite, ter priprava odzivov glede večjih kršitev in posegov v naravo. Poteka tudi usposabljanje zaposlenih za izvajanje neposrednega nadzora v naravi zunaj zavarovanih območij na podlagi 156. člena ZON. Prav tako tečejo aktivnosti za vzpostavitev prekrškovnega organa znotraj Ministrstva za naravne vire in prostor.