Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Preureditev HNMP znotraj obstoječih zmogljivosti

607 OGLEDOV 2 KOMENTARJA

Predlog:

Policija prevzame helikoptersko nujno medicinsko pomoč 24/7 z novimi helikopterji, Slovenska vojska pa prevzame gorsko reševanje 365 dni v letu ter opravlja pripravljenost za gašenje z dodatnim helikopterjem. S tem bodo najnovejši helikopterji opravljali medicinsko dejavnost, starejši pa tehnično dejavnost, hkrati pa dobimo namenski helikopter za nujno medicinsko pomoč.

Obrazložitev:

Polemike glede helikopterske nujne medicinske pomoči (HNMP) so postale že stalnica v medijskem prostoru. Država želi, da reševanje ostane v državni domeni, nekateri državljani pa si želijo privatnega operaterja. Želja po privatnem operaterju izvira predvsem iz splošnega mnenja, da ima Slovenska vojska zastarelo floto ter okornosti sistema . Težave izvirajo tudi iz dejstva, da več služb uporablja isti helikopter.

Policija je z nabavo novih helikopterjev AW169 pridobila najnovejša plovila v Sloveniji, ki so več kot primerna za HNMP, saj po velikosti in stroških neznatno odstopajo od priljubljenega H145 helikopterja. Prejšnja ministrica za notranje zadeve je obljubila, da je poleg tretjega novega helikopterja v nabavi tudi medicinski interier za te helikopterje.

Policija dela 24/7 že sedaj, medtem, ko vojska le izjemoma. Torej je Policija bolj primerna za izvajanje HNMP dejavnosti, kjer je potrebno biti pripravljen 24/7, 365 dni v letu.

HNMP je regulirana z direktivo EU 965/2012, vendar ne zavezuje državnih zrakoplovov. Glede na to, da so policijski helikopterji v civilnem registru, policiji ne bi smelo predstavljati težav pridobiti spričevala letalskega prevoznika za HNMP (AOC for HEMS) in s tem v celoti ustrezati direktivi, čeprav to ni potrebno. Slovenska vojska ima helikopterje v svojem registru, posledično niti ne more pridobiti spričevala letalskega prevoznika.

Slovenska vojska bi s svojimi plovili opravljala tehnične dejavnosti, kot so gorsko reševanje in gašenje požarov, kjer starost helikopterja ne pride do izraza, saj delo, zaradi tehnične zahtevnosti poteka počasneje, spričevalo letalskega prevoznika pa ni potrebno. Gorsko reševanje bi vojska opravljala 365 dni v letu z enim helikopterjem, gašenje pa med sezono z dodatnim helikopterjem. Preostanek leta bi lahko vojska opravljala pripravljenost za gašenje požarov.

S tem predlogom, bi vsaj deloma rešili problem večih služb na enem helikopterju, saj bi ločili HNMP od gorskega reševanja in gašenja. Glede na to, da je intenziteta potrebe pri HNMP večja, se služba osamosvoji pod policijo.

Gorsko reševanje in gašenje spadata pod URSZR, ki je organ v sestavi MORS. Smiselno je, da te naloge izvaja vojska kot organ v sestavi MORS, saj s tem popolno odgovornost dajemo na en resor.

HNMP je v domeni MZ. Z odstranitvijo MORS iz enačbe bi bilo potrebno usklajevanje izključno med MNZ in MZ. Velja pa poudariti, da ima policija krajši posotpek aktiviranja, kar pa je še dodaten razlog za njihovo uporabo v sistemu HNMP, kjer minute odločajo.

40 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR U utilitarizem 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


26. 4. 2023

Odziv Ministrstva za zdravje

Vlada RS je na predlog MORS-a z dne 24. 6. 2021 sprejela sklep št. 16504-1/2021/3, kjer je sprejela odločitev, da se helikopterski prevozi v okviru izvajanja helikopterske nujne medicinske pomoči (v nadaljnjem besedilu: HNMP), medbolnišnični helikopterski prevozi in helikopterski prevozi otrok v inkubatorjih dolgoročno izvajajo kot državna aktivnost z zrakoplovi Slovenske vojske. Slovenska vojska zagotavlja v času delovanja HNMP ustrezno opremljena helikopterja za izvajanje dejavnosti HNMP.

Na nivoju ministrstev sledimo cilju, da se vsem prebivalcem Slovenije omogoči karseda enake možnosti dostopa do nujnih zdravstvenih storitev. Na ministrstvu skupaj s stroko iščemo rešitve, ki bodo dolgoročno urejale področje helikopterskega reševanja.

Za HNMP sta v takojšnji pripravljenosti namenjena helikopterja v bazah Brnik in Maribor. Omenjeni helikopter je za potrebe zdravstva namenjen predvsem za sekundarne prevoze med bolnišnicami. Tip helikopterja, ki opravlja naloge HNMP določa prevoznik – Slovenska Vojska.
 

Odziv Ministrstva za obrambo

Odločitev o načinu izvajanja helikopterske nujne medicinske pomoči je v pristojnosti države. Trenutna ureditev dejavnosti helikopterskih medicinskih prevozov je deklarirana kot državna aktivnost. To pomeni, da državna prevoznika, Policija in Slovenska vojska, izvajata helikopterske prevoze v skladu s standardi, s katerimi Policija in Slovenska vojska izvajata policijske in vojaške lete.

Slovenska vojska in Policija izvajata HNMP in GRS v skladu z razpoložljivimi resursi tako, da je helikopter vedno na voljo. Med poletno sezono ter med počitnicami sta na Brniku v vidnem delu dneva v pripravljenosti (15minut) dva helikopterja, eden za reševanje v gorah, drugi za HNMP. Izven sezone je v pripravljenosti na Brniku en helikopter za vse tipe nalog z združeno reševalno ekipo HNMP/GRS. Skozi celo leto je na letališču Maribor v pripravljenosti en helikopter za potrebe HNMP. Poleg tega je na letališču Cerklje ob Krki v 120-minutni pripravljenosti še en helikopter.

Kar se tiče gašenja požarov iz zraka naj povemo, da se je Vlada RS dne 27. 10. 2022 seznanila s Programom vzpostavitve namenske zmogljivosti za podporo gašenju iz zraka. Za preučitev potrebe in priprave programa vzpostavitve zmogljivosti za gašenje iz zraka so bile izvedene analize različnih variant, ki so pokazale, da je najprimernejša rešitev za obvladovanje velikih požarov v naravi v RS nakup novih manjših letal za gašenje. Pogodba o nakupu letal je bila podpisana 17. aprila. Poleg letal pa bodo pri gašenju iz zraka še naprej sodelovali tudi helikopterji in letala (PC-6 in C-27J spartan) Slovenske vojske.
 

Odziv Ministrstva za notranje zadeve

Helikopterska nujna medicinska pomoč (v nadaljevanju: HNMP) je kot letalska operacija opredeljena v Uredbi EU 965/2012, ki določa:

Let helikopterske nujne medicinske pomoči (let HNMP)“ pomeni let s helikopterjem, ki se uporablja na podlagi dovoljenja HNMP, katerega namen je omogočiti nujno medicinsko pomoč, kadar je nujno potreben takojšen in hiter prevoz:

(a) medicinskega osebja;

(b) sanitetnega materiala (opreme, krvi, organov, zdravil), ali

(c) bolnih ali poškodovanih oseb in drugih neposredno vpletenih oseb.

V Sloveniji večkrat slišimo razne druge izraze kot npr. sekundarni prevozi, prevozi inkubatorjev, helikoptersko reševanje v gorah, medtem ko veljavna zakonodaja EU, ki neposredno velja tudi v Sloveniji pozna samo izraz HNMP. Trend je, da je HNMP ena dejavnost, ki se ne deli na gorsko reševanje in ostale medicinske prevoze, saj je tako organizacijsko najbolj smiselno in optimalno.

Vlada RS je dne 24. 6. 2021 sprejela sklep, po katerem HNMP dolgoročno izvaja Slovenska vojska (v nadaljevanju: SV). Letalska policijska enota (v nadaljevanju: LPE) ji pri tem občasno pomaga, med turistično sezono pa si zaradi porasta števila nesreč v gorah SV in LPE delita dežurstvo. LPE trenutno nima kapacitet za izvajanje HNMP 24/7, njeni helikopterji so opremljeni za izvajanje policijskih nalog, trenutno razpolaga samo z enim helikopterjem AW109, ki je opremljen s HNMP opremo. LPE trenutno tudi nima usposobljenega kadra za izvajanje HNMP 24/7.

Skladno z zgoraj navedeno uredbo EU je odločitev o načinu izvajanja HNMP v pristojnosti države. K spremembam pa je potrebno pristopati skrbno, strokovno in sistematično z vključevanjem vseh deležnikov. Dolgoročno uspešen način izvajanja HNMP pomeni seveda pridobitev posebej zato prilagojenih helikopterjev, usposobljenih kadrov in tudi določeno prilagoditev infrastrukture. Sam način izvajanja HNMP je stvar odločitve države, ali bo te naloge izvajala v okviru enega organa ali jih bo morebiti razdelila med posamezne organe. Predlagani način izvajanja je v tem kontekstu tudi lahko ena izmed dolgoročnih rešitev.

Komentarji