Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Pospešimo razvoj nizkoogljične energije v Sloveniji

5536 OGLEDOV 96 KOMENTARJEV

Živimo v času energetske krize in države sprejemajo pomembne odločitve, ki bodo dolgoročno zagotovile dovolj čiste in zanesljive električne energije. Evropske države se hitro usmerjajo nazaj k jedrski energiji, saj ta tehnologija dokazano omogoča energetsko neodvisnost, zmanjšuje toplogredne izpuste, gradnja jedrskih objektov pa stimulira gospodarstvo. Hkrati pa je v zadnjem letu Evropski parlament:

· sprejel taksonomijo, po kateri se jedrska uvršča med zelene vire energije;

· sprejel odločitev, da je tudi vodik, proizveden z jedrsko energijo, nizkoogljičen.

· sprejel odločitev o prepovedi prodaje avtomobilov in gospodarskih vozil z bencinskimi in dizelskimi motorji od 2035 naprej, kar pomeni večjo rabo elektrike.

Zaradi velikega povpraševanja evropskih in drugih držav se zna zgoditi, da se bomo znašli v čakalni vrsti za nov reaktor. Pomembno je, da tudi Slovenija naredi korake, pohiti s postopki in pravočasno izbere tehnologijo.

Države, kot so na primer Francija, Švedska in Nizozemska, so v zadnjem letu sprejele tudi različne zakone in ukrepe, ki bodo pospešili birokratske postopke za gradnjo jedrskih objektov. Predlagam, da se zgledujemo po dobrih praksah teh evropskih držav, sprejmemo niz ukrepov in si zadamo bolj optimistično časovnico birokratskih postopkov.

Konkretne spremembe se nanašajo na enakovredno obravnavo vseh čistih oz. nizkoogljičnih virov, kar naj opredeljujeta tudi Energetski zakon (EZ-1) in Strategija prostorskega razvoja Slovenije (SPRS).

1) Cilj (5. člen EZ-1) naj postane »večja proizvodnja in raba čiste energije« namesto sedanje večje proizvodnje in rabe obnovljivih virov.

2) Vsi čisti viri energije naj bodo v EZ-1 obravnavani enakovredno tudi s stališča financiranj.

3) Subvencije za čiste vire naj se obravnavajo enakovredno ali vse ukinejo. Trenutno je podpora namenjena le nekaterim virov, njihov izbor pa strokovno ni utemeljen.

4) Investicije v vse čiste vire energije naj se obravnavajo enakovredno tudi v prostorskih postopkih. SPRS naj »obnovljive vire energije« nadomesti s »čistimi ali nizkoogljičnimi viri energije«, med katere bo lahko enakovredno vključena tudi jedrska energija.

5) Predlagam tudi sklep, da se območje v Krškem prepozna kot jedrsko lokacijo z možnostjo za širjenje po obstoječem SPRS. Ta omenja, da se nove energetske objekte umešča ob obstoječe, tako da se obstoječa infrastruktura čim bolje uporabi.

Na poceni energente za ljudi in gospodarstvo ter na čistejši zrak se ne sme čakati. Treba je ukrepati.

192 glasov

11 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR S SimonL 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • ZADNJA SPREMEMBA
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


30. 5. 2023

Odziv Ministrstva za okolje, podnebje in energijo

Predlog smo preučili in v zvezi z njim dajemo naslednje mnenje:

  1. Ne moremo sprejeti predloga, da bi v cilje energetske politike Slovenije namesto večje proizvodnje in rabe obnovljivih virov napisali enako za čiste vire oziroma nizkoogljične vire, med katere sodi tudi jedrska energija. Cilji v zvezi z OVE izhajajo iz sprejetih EU politik, Direktive o spodbujanju uporabe energije iz obnovljivih virov, Direktive o upravljanju energetske unije in podnebnih ukrepov in sprejetega Nacionalnega energetsko podnebnega načrta.
  2. Ukrepa, da bi država financirala poleg obnovljivih virov tudi jedrsko energijo ne moremo upoštevati, ker obstoječe smernice za podporne sheme dopuščajo pri proizvodnji elektrike podpore le za proizvodnjo iz obnovljivih virov. Ukrep pa se lahko izvaja le, če Evropska komisija prej potrdi, da gre za dovoljeno državno pomoč.
  3. Predloga, da bi ukinili podpore za druge vire, če jih država ne more nuditi tudi za jedrsko energijo, ne moremo sprejeti. OVE spodbuja država zato, da bi zasebni investitorji investirali za dosego nacionalnih ciljev, ki izhajajo iz naših mednarodnih zavez. Pomoč pa je seveda omejena, saj je ni mogoče zagotavljati za tehnologije in projekte, ki so ekonomični pri danih razmerah na trgu. V okviru spreminjanja zasnove trga z električno energijo (EMD) pa bodo mogoče vzpostavljeni tudi mehanizmi, ki bodo uporabni za zniževanje investicijskih tveganj projektov jedrske energije. Takim predlogom sprememb Slovenija ne nasprotuje.
  4. Predlog SPRS je v postopku sprejemanja v Državnem zboru. Ta že vključuje ločene določbe in usmeritve za jedrsko energijo in OVE, zato ni potrebe po spreminjanju usmeritev za OVE v usmeritve za nizkoogljične vire, še posebej ne s prostorskega vidika, kjer je bistvena razlika med OVE in jedrsko energijo.
  5. Vlada nima nobene pravne podlage, da bi lahko sprejela predlagani sklep, da se območje v Krškem prepozna kot jedrska lokacija z možnostjo za širjenje po obstoječi SPRS, zato predloga ni mogoče sprejeti.

Menimo, da tudi, če bi lahko vse prejete predloge na vladi upoštevali in jih sprejeli, to ne bi olajšalo in pospešilo umeščanja nove jedrske elektrarne v prostor in pridobivanja ostalih potrebnih dovoljenj.

Popravki predloga

Verzija predloga z dne, 25. 2. 2023 | 12:40:51

Pospešimo razvoj nizkoogljične energije v Sloveniji

Živimo v času energetske krize in države sprejemajo pomembne odločitve, ki bodo dolgoročno zagotovile dovolj čiste in zanesljive električne energije. Evropske države se hitro usmerjajo nazaj k jedrski energiji, saj ta tehnologija dokazano omogoča energetsko neodvisnost, zmanjšuje toplogredne izpuste, gradnja jedrskih objektov pa stimulira gospodarstvo. Hkrati pa je v zadnjem letu Evropski parlament:

· sprejel taksonomijo, po kateri se jedrska uvršča med zelene vire energije;

· sprejel odločitev, da je tudi vodik, proizveden z jedrsko energijo, nizkoogljičen.

· sprejel odločitev o prepovedi prodaje avtomobilov in gospodarskih vozil z bencinskimi in dizelskimi motorji od 2035 naprej, kar pomeni večjo rabo elektrike.

Zaradi velikega povpraševanja evropskih in drugih držav se zna zgoditi, da se bomo znašli v čakalni vrsti za nov reaktor. Pomembno je, da tudi Slovenija naredi korake, pohiti s postopki in pravočasno izbere tehnologijo.

Države, kot so na primer Francija, Švedska in Nizozemska, so v zadnjem letu sprejele tudi različne zakone in ukrepe, ki bodo pospešili birokratske postopke za gradnjo jedrskih objektov. Predlagam, da se zgledujemo po dobrih praksah teh evropskih držav, sprejmemo niz ukrepov za in si zadamo bolj optimistično časovnico birokratskih postopkov.

Konkretne spremembe se nanašajo na enakovredno obravnavo vseh čistih oz. nizkoogljičnih virov, kar naj opredeljujeta tudi Energetski zakon (EZ-1) in Strategija prostorskega razvoja Slovenije (SPRS).

1) Cilj (5. člen EZ-1) naj postane »večja proizvodnja in raba čiste energije« namesto sedanje večje proizvodnje in rabe obnovljivih virov.

2) Vsi čisti viri energije naj bodo v EZ-1 obravnavani enakovredno tudi s stališča financiranj.

3) Subvencije za čiste vire naj se obravnavajo enakovredno ali vse ukinejo. Trenutno je podpora namenjena le nekaterim virov, njihov izbor pa strokovno ni utemeljen.

4) Investicije v vse čiste vire energije naj se obravnavajo enakovredno tudi v prostorskih postopkih. SPRS naj »obnovljive vire energije« nadomesti s »čistimi ali nizkoogljičnimi viri energije«, med katere bo lahko enakovredno vključena tudi jedrska energija.

5) Predlagam tudi sklep, da se območje v Krškem prepozna kot jedrsko lokacijo z možnostjo za širjenje po obstoječem SPRS. Ta omenja, da se nove energetske objekte umešča ob obstoječe, tako da se obstoječa infrastruktura čim bolje uporabi.

Na poceni energente za ljudi in gospodarstvo ter na čistejši zrak se ne sme čakati. Treba je ukrepati.

Komentarji