21. 3. 2023
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Uvodoma pojasnjujemo, da so kršitve prepovedi vožnje, ustavljanja, parkiranja ali organiziranja vožnje v naravnem okolju z vozili na motorni ali drug lasten pogon vozila že določene v veljavni ureditvi, in sicer v 28.b členu Zakona o ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 96/04 – uradno prečiščeno besedilo, 61/06 – ZDru-1, 8/10 – ZSKZ-B, 46/14, 21/18 – ZNOrg, 31/18, 82/20, 3/22 – ZDeb, 105/22 – ZZNŠPP in 18/23 – ZDU-1O, v nadaljnjem besedilu: ZON), pri čemer pojem naravnega okolja obsega živo in neživo naravo nekega območja, ki ga ni ustvaril človek, nanj pa vpliva, ga oblikuje in uporablja[1] (tako tretji odstavek 28.b člena ZON). Za posamezna okolja je, zaradi njihove dodatne zaščite, zakonodajalec sprejel tudi posebne, področne predpise, kjer se mestoma prav tako urejajo prepovedi vožnje v takih okoljih. Tako na primer Zakon o varnosti na smučiščih (Uradni list RS, št. 44/16, v nadaljnjem besedilu: ZVSmuč-1) v 8. točki šestega odstavka 23. člena ZVSmuč-1 določa prepoved uporabe motornih sani in drugih vozil na motorni pogon na smučišču, dalje pa tudi Zakon o gozdovih (Uradni list RS, št. 30/93, 56/99 – ZON, 67/02, 110/02 – ZGO-1, 115/06 – ORZG40, 110/07, 106/10, 63/13, 101/13 – ZDavNepr, 17/14, 22/14 – odl. US, 24/15, 9/16 – ZGGLRS in 77/16, v nadaljnjem besedilu: ZG) vsebuje določbe, s katerimi se prepoveduje uporaba gozdnih prometnic za namene, ki niso povezani z gospodarjenjem z gozdovi, s katero se zmanjša ali prepreči uporaba gozdnih prometnic oziroma povečajo stroški njihovega vzdrževanja (37. člen ZG) oziroma, s katerimi se določajo nameni za uporabo gozdnih cest (38. in 39. člen ZG) ter vožnjo v gozdu zunaj gozdnih cest (40. člen ZG).
Glede na navedeno ocenjujemo, da je naslovljena problematika na področju resorne pristojnosti Ministrstva za notranje zadeve (ZVSmuč-1) ustrezno zakonsko urejena, pri čemer tudi posebej izpostavljamo, da je področje preprečevanja nedovoljene vožnje v naravi, kot eno izmed prioritet, zajeto tudi v Srednjeročnem načrtu razvoja in dela policije (2023-2027). Prav tako pojasnjujemo, da policija pri izvrševanju nadzora nad določbami ZON in ZG tudi aktivno predlaga drugim pristojnim prekrškovnim organom (inšpektorjem, finančni upravi, ipd.) uvedbo postopka o prekršku, ko na terenu ugotovi, da je bil storjen prekršek po navedenih predpisih in za njegovo obravnavo ni pristojna.
Kot predhodno pojasnjeno, je problematika t. i. objestne vožnje z motornimi vozili na površinah, ki za to niso primerne, ustrezno naslovljena v zgoraj navedenih zakonskih predpisih, katerih poglavitni cilj sicer ni zagotavljanje javnega reda in miru. Iz tega razloga tudi ni primerno dodatno urejanje navedene problematike v ZJRM-1.
Zaključno izpostavljamo, da na tukajšnjem ministrstvu poteka evalvacija ZJRM-1 ter da bo osnutek predloga zakona po evalvaciji tudi objavljen in s tem dostopen za komentiranje širše javnosti, saj pozdravljamo vsako pobudo za izboljšanje stanja ali za sodelovanje pri preprečevanju kršitev s področja javnega reda in miru.
[1] To so vsa območja izven naselij; javnih in nekategoriziranih cest, ki se uporabljajo za javni cestni promet, v skladu s predpisi, ki urejajo ceste, ter drugih prometnih površin, ki so namenjene za vožnjo, ustavljanje in parkiranje v skladu s predpisi, ki urejajo ceste in varnost cestnega prometa; gozdnih cest v skladu s predpisi, ki urejajo gozdove; območij, ki so s prostorskimi akti določena kot površine za rekreacijo in šport in namenjena tudi vožnji z vozili na motorni pogon v skladu s predpisi, ki urejajo prostor; omrežij gospodarske javne infrastrukture in območij rudarskih operacij, ki so določena v skladu s predpisi, ki urejajo prostor in rudarstvo.