27. 6. 2023
Odziv Ministrstva za vzgojo in izobraževanje
V skladu z Zakonom o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Ur.l.RS, št 16/07-UPB in novele) je predšolska vzgoja del sistema vzgoje in izobraževanja, kar pomeni, da sodi v pravico do izobraževanja. Vlada RS si je v Programu dela koalicije 2022 - 2026 postavila tudi prioriteto in cilj, da ostane javna in brezplačna vzgoja in izobraževanje temelj solidarne družbe ter da se prouči možnost brezplačnega vrtca za vse. Pri realizaciji tega zahtevnega cilja bo potrebno proučiti in zagotoviti ne le vire za financiranje predšolske vzgoje, temveč tudi prostorske
kapacitete vrtcev, saj bi ob uvedbi brezplačnosti vrtcev bilo potrebno zagotoviti tudi dovolj mest v vrtcih, tako da bi se za vsakega otroka, ki bi ga želeli starši vključiti v vrtec, zagotovilo tudi prosto mesto. V tem trenutku je delež vključenosti celotne populacije predšolskih otrok od 11. mesecev do vstopa v šolo 84,6 %, žal pa še vedno ostajajo okolja, ki ne zagotavljajo dovolj prostih mest v vrtcih in otroci na vključitev v vrtec čakajo na čakalnih seznamih.
Iz pobude je razvidno, da se predlagatelj zaveda pomanjkanja kapacitet v vrtcih in predlaga, da imajo prednost pri sprejemu otroci zaposlenih staršev. Trenutna veljavna ureditev določa, da se v primeru, ko je v vrtec vpisanih več otrok, kakor je prostih mest, odloča v skladu s kriteriji za
sprejem otrok v vrtec, ki jih določi občina ustanoviteljica na predlog sveta vrtca. Postopek obravnave vlog teče pred komisijo za sprejem otrok, ki jo prav tako določi občina ustanoviteljica na predlog sveta vrtca (20. in 20.a člen Zakona o vrtcih; Ur.l.RS, št. 12/96 in novele). Določitev
kriterijev za sprejem otrok v vrtec je torej v pristojnosti občine ustanoviteljice vrtca, saj je dejavnost predšolske vzgoje ena izmed izvirnih nalog občine. Kot kaže praksa, ima kriterij zaposlenosti staršev pomembno težo, vendar je treba ob tem opozoriti še na šesti odstavek 20. člena Zakona o vrtcih, ki določa, da ima prednost pri sprejemu v vrtec otrok, za katerega starši predložijo mnenje CSD o ogroženosti zaradi socialnega položaja družine. Pripominjamo, da je ogroženost otroka lahko podana iz različnih razlogov in ne le zaradi slabšega materialnega položaja družine. Specifične okoliščine bodisi otroka ali družine so tako upoštevane ne glede na občino, ki je ustanoviteljica vrtca.
Predlog je tako v prvem delu smiseln in bo v prihodnje predmet nadaljnjih proučitev za oblikovanje rešitev v smeri, kot je to navedeno v samem programu dela Vlade RS. V drugem delu predlog ni primeren, saj sedanja zakonska ureditev določitev kriterijev za sprejem otrok v vrtce prepušča občinam ustanoviteljicam vrtcev. Le-te določajo glede na položaj in razmere dejavnosti predšolske vzgoje na ravni posamezne občine, pri čemer pa zakon ščiti tisto ranljivo skupino otrok, ki je ogrožena zaradi socialnega položaja družine in ji zato zagotavlja prednost pri sprejemu v vrtec.