Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Hitrejši zaseg vozila hudim kršiteljem po zgledu ostalih držav

1741 OGLEDOV 7 KOMENTARJEV

Spoštovani. Slovenija v zadnjih letih stagnira ali celo nazaduje po prometni varnosti. Samo zaradi smrtnih prometnih nesreč je državni proračun posredno in neposredno osiromašen za skoraj 200 milijonov (!) evrov vsako leto, kje so še vse ostale nesreče. (Vir: www.avp-rs.si/management-varnosti-cestnega-prometa/druzbeno-ekonomskih-stroskov-prometnih-nesrec/).

Glavna vzroka oz. okoliščini za najhujše nesreče sta hitrost in alkohol oz. vožnja pod vplivom (vir: www.policija.si/o-slovenski-policiji/statistika/prometna-varnost).

Primeri naslovov iz črne kronike v samo nekaj zadnjih dneh decembra 2022: "Po vožnji pod vplivom alkohola zaspal v križišču," "Skozi Ptuj divjal s kar 123 kilometri na uro", "Voznik začetnik skozi naselje s 120 kilometri na uro"

in še novica glede trenutne prometne varnosti: "Stanje je alarmantno ..." (vir: siol.net/avtomoto/promet/stanje-je-alarmantno-policisti-v-tretjo-akcijo-preverjanja-alkohola-v-prometu-593892)

Vsakdo lahko opazi, kako veliko je na cesti objestnosti, neupoštevanja pravil, ogrožanja drugih ... Ogromno je povratnikov, ki jih začasni odvzem izpita ni spametoval, saj jim je jasno, da država dopušča hitro in enostavno povrnitev izpita brez hujših gmotnih posledic. Med njimi je ogromno t. i. boy racerjev. Posamezniki, ki se pravil kolikor toliko trudimo držati v dobro sebe in vseh, smo "kaznovani" s tem, da mora država denar za operacije, rehabilitacije, bolniške odsotnosti, obremenjenost celotnega reševalnega osebja, poškodovano infrastrukturo, gospodarsko škodo zaradi zastojev, izgubljen prihodek od davkov itd.itd. plačevati iz osrednjega proračuna, torej naših davkov. Ki bi bili lahko namenjeni marsičemu drugemu.

Zelo banalno je, da danes v Sloveniji vozilo avtomatsko (!) zasežejo nekomu, ki je pozabil podaljšati vozniški izpit na podlagi dioptrije, ali pa ker je peljal traktor do bližnje njive, medtem ko lahko zares nevarni kršitelji mirno vozijo dalje saj imajo kar dva odpustka. Vozilo policija zaradi hujših prekrškov na cesti lahko zaseže le, če je bil storilec v minulih dveh letih NAJMANJ TRIKRAT pravnomočno kaznovan zaradi visoke prekoračitve ali alkohola. V praksi in ob trenutni frekvenci policijskega nadzora je to izredno težko doseči. (Prim: ZPRCP, 23. člen).

Predlagam, da bi država pri hudih kršitvah imela možnost poseganja po ukrepu, ki bi takšne kršitelje hitreje kaznoval - trajni odvzem vozila in njegova odprodaja. To bi jih tudi dejansko zabolelo, hkrati bi ukrep pozitivno deloval na vse voznike kot preventiva k obnašanju na cesti. 

Kot razlogi za odvzem vozila bi bila dovolj dokazana izpolnitev pogojev kot so hude prekoračitve hitrosti v naselju in izven naselja, nevarna vožnja z ogrožanjem drugih, visoke stopnje alkohola ali prisotnost mamil...

O odvzemu bi seveda moralo odločiti sodišče, v nekaterih primerih pa bi bil lahko odvzem avtomatski, vozilo pa bi šlo v prodajo, prihodek pa v proračun ali namenski fond. Smatram, da bi tak ukrep pozitivno vplival na razmišljanje posameznika, ki je doslej cesto videl samo kot pisto za svoj motor ali avto, vse ostale udeležence pa v najboljšem primeru kot moteče ovire iz kakšne videoigre. Odvzem vozila bi grozil samo hudim kršiteljem, ne pa vsakemu, ki prekorači hitrost za 20 km/h...

Številne demokratične in "napredne" države so nekaj podobnega že uredile oz. o tem razmišljajo. Nekaj primerov:

Danska (zakon od 2021): avto zasežejo, če:

- povzročitev smrti ali hudih poškodb drugega iz malomarnosti pod posebej težkimi okoliščinami

- namerno povzročanje nevarnosti za druge

- posebej nevarna vožnja, tudi ulično dirkanje

- prekoračitev omejitve za 100 odstotkov in več (velja le za hitrosti nad 100 km/h)

- vožnja nad 200 km/h

- vožnja pod vplivom alkohola s stopnjo nad 2,0 promila (cca 0,9 mg/l)

- velja tako za domačine kot tujce

(Prim: www.aldautomotive.dk/en/about-ald/news/ArticleID/4645 ali www.femamotorcycling.eu/denmark-insane-riding/)

Avstrija:

- predvidoma 2023 stopi v veljavo zakon, po katerem bodo avtomatsko odvzeli vozilo za dva tedna, če je prekoračitev v naselju nad 60 km/h in izven naselja 70 km/h. Če je prekoračitev 80 oziroma 90 km/h nad mejo, je odvzem trajen, vozilo se proda. Prav tako se odvzem iz začasnega v trajnega spremeni pri večkratnih kršiteljih. (Vir: www.theguardian.com/world/2022/dec/05/speeding-motorists-austria-cars-seized-auctioned)

Nova Zelandija

- Možnost odvzema vozila (odloča sodišče), če: nevarna in brezobzirna vožnja, nepazljiva vožnja, ki povzroči poškodbe ali celo smrt, neustavitev na zahtevo policistov, vožnja nad določeno stopnjo alkohola ...

- Avtomatski odvzem vozila v primerih: vožnja kljub odvzetem izpitu, vožnja pod vplivom mamil, zavrnitev testa na alkohol in mamila, povzročitev nesreče pod vplivom ...

(Vir: communitylaw.org.nz/community-law-manual/chapter-32-driving-and-traffic-law/losing-your-vehicle-impounding-and-confiscation/confiscation-and-destruction-of-vehicles/

Norveška:

- voznik ostane brez izpita pri prekoračitvi nad 36 km/h, nad 50 km/h je obsojen na delo za skupnost, nad 55 km/h na najmanj 18-dnevno zaporno kazen. Velja tudi za tujce. (vir: speedingeurope.com/norway/)

Ne gre za vprašanje stopnjevanja policijske države. Svoboda posameznika, da se na javni cesti izživlja in svoje vozilo (avto ali motor) uporablja kot orožje, s katerim dokazuje svojo "moč" in "znanje", se konča (a) s pravico vseh ostalih, da pridemo varno in srečno na cilj, in (b) z dolžnostjo družbe, da prepreči posamezniku povzročanje nepotrebne škode.

47 glasov

7 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M MarkoP72 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • ZADNJA SPREMEMBA
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


30. 3. 2023

Odziv Ministrstva za pravosodje

Ministrstvo za pravosodje uvodoma navaja, da je za področje cestnega prometa v skladu z 38. členom Zakona o državni upravi[1] (v nadaljevanju: ZDU-1) pristojno Ministrstvo za infrastrukturo, kar vključuje tudi vodenje kaznovalne politike na tem področju, predvsem ko gre za določanje prekrškov na področju cestnega prometa ter posledično sankcij za tovrstne prekrške (višine glob, število kazenskih točk,…).

Pravna teorija določa, da so kot prekrški določena prepovedana ravnanja, ki z vidika varstva pravnih dobrin niso posebej nevarna, vendar vseeno terjajo kaznovalnopravni odziv države s sankcioniranjem v prekrškovnem postopku. Del prepovedanih ravnanj na področju cestnega prometa pa je z vidika varstva pravnih dobrin tako zavržen, nevaren, da bi bilo obravnavanje takih ravnanj v prekrškovnem postopku neustrezno (nesorazmerno), zato so tovrstna ravnanja določena kot kazniva dejanja v Kazenskem zakoniku[2] (v nadaljevanju: KZ-1). Gre za dve kaznivi dejanji:

  • kaznivo dejanje povzročitve prometne nesreče iz malomarnosti (323. člen KZ-1), pri katerem so znaki kaznivega dejanja določeni na način, da mora biti poleg kršitve cestno prometnih predpisov izpolnjen še objektivni pogoj kaznivosti – nastanek hude telesne poškodbe (v primeru povzročitve smrti pa gre za odgovornost za hujšo posledico) in
  • kaznivo dejanje nevarne vožnje v cestnem prometu (324. člen KZ-1), ki je lahko storjeno tako z naklepom kot tudi malomarnosti, pri čemer so znaki temeljne oblike kaznivega dejanja naslednji:
    • »(1) Voznik motornega vozila, ki v cestnem prometu povzroči neposredno nevarnost za življenje ali telo kakšne osebe s tem, da
      • 1) vozi pod vplivom alkohola z več kot 1,10 grama alkohola na kilogram krvi ali več kot 0,52 miligrama alkohola v litru izdihanega zraka ali vozi pod vplivom prepovedanih drog, psihoaktivnih zdravil ali drugih psihoaktivnih snovi, ali
      • 2) prekorači hitrost za več kot 30 km/h od dovoljene na območju za pešce, na območju umirjenega prometa ali na območju omejene hitrosti ali za več kot 50 km/h od dovoljene na cesti, ali
      • 3) vozi predrzno ali brezobzirno ali vozi motorno vozilo, ki ga nima pravice voziti, in pri tem:
        • ne upošteva pravil o prehitevanju, prednosti ali varnostni razdalji, ali
        • na cesti, ki ima dva ali več označenih pasov za vožnjo v eno smer, vozi po smernem vozišču, namenjenem vožnji v nasprotni smeri, obrača ali vozi vzvratno ali poskuša tako voziti, ali
        • ne prilagodi hitrosti vožnje na nepreglednih odsekih ceste, v križiščih, pred prehodi za pešce ali ob njih, kolesarskih stezah ali prehodih, prehodih ceste čez železniško progo,
          se kaznuje z denarno kaznijo ali z zaporom do treh let.«.

Ministrstvo za pravosodje tako ves čas tvorno sodeluje pri naslavljanju cestnoprometne problematike in pri tem skrbi, da so prekrški in kazniva dejanja ustrezno razmejeni in uravnoteženi, tako z vidika zakonitosti v kaznovalnem pravu (28. člen Ustave Republike Slovenije;[3] v nadaljevanju: Ustava), kot tudi z vidika ustavnega načela sorazmernosti (2. člen v zvezi s tretjim odstavkom 15. člena Ustave). Če bosta Ministrstvo za infrastrukturo oziroma Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa ocenila, da je v zvezi z obravnavo kršiteljev cestnoprometnih predpisov potrebno vpeljati nove institute ali obstoječe nadgraditi, bo Ministrstvo za pravosodje glede uvedbe oziroma nadgradnje le-teh vsebinsko sodelovalo. Sicer se je Ministrstvo za pravosodje v preteklosti že večkrat opredelilo do ureditve tega področja, predvsem z vidika načela sorazmernosti obravnave storilcev kaznivih dejanj in prekrškov v zvezi s cestnim prometov – glejte npr. odziv Ministrstva za pravosodje na predlog na portalu predlagam.vladi.si v zvezi z ničelno toleranco do alkohola, drog in drugih psihoaktivnih snovi v prometu – št. 11467-106.[4]

Z vidika resorne pristojnost Ministrstva za pravosodje (37. člen ZDU-1) za kaznovalno pravo predlagani predlog pretežno ocenjujemo kot neustrezen, saj predlagane rešitve v zakonodaji že obstajajo:

1. 73. člen KZ-1 določa varnostni ukrep odvzema predmetov, ki se glasi:

Odvzem predmetov 73. člen

  1. Predmeti, ki so bili uporabljeni ali namenjeni za kaznivo dejanje ali so nastali s kaznivim dejanjem, se smejo vzeti, če so storilčeva last.
  2. Predmeti iz prejšnjega odstavka se smejo vzeti tudi, kadar niso storilčeva last, če to zahteva splošna varnost ali moralni razlogi, vendar pa pravica drugih terjati od storilca odškodnino s tem ni prizadeta.
  3. Z zakonom se sme določiti obvezen odvzem predmetov, tudi če niso storilčeva last.«.

Ob tem dodatno pojasnjujemo, da je tako pri kaznivem dejanju povzročitve prometne nesreče iz malomarnosti (323. člen KZ-1) kot tudi pri kaznivem dejanju nevarne vožnje v cestnem prometu (324. člen KZ-1) poleg denarne kazni ali zapora (v določenih primerih pa tudi obveznega izreka stranske sankcije prepovedi vožnje motornega vozila) določen obvezen odvzem predmetov pod naslednjimi pogoji:

»Storilcu, ki ni imel pravice voziti motornega vozila, s katerim je bilo storjeno kaznivo dejanje, se to motorno vozilo vzame. Motorno vozilo, ki je last druge osebe, se vzame, če je ta oseba omogočila, dopustila ali dovolila vožnjo storilcu, za katerega je vedela ali bi bila mogla vedeti, da nima pravice voziti.«

2. 25. člen Zakona o prekrških[5] (v nadaljevanju: ZP-1) pa določa stransko sankcijo odvzema predmetov, ki se izreče ob pogojih, določenih z ZP-1, ali če tako določa zakon [materialni predpis]:

»Odvzem predmetov 25. člen

  1. Predmeti, ki so bili uporabljeni ali namenjeni za prekršek, ali pa so nastali s prekrškom, se smejo odvzeti, če so storilčeva last, ali če z njimi razpolaga pravna oseba, ki je storilec prekrška.
  2. Predmeti iz prejšnjega odstavka se smejo vzeti tudi, če niso storilčeva last, ali z njimi ne razpolaga pravna oseba, ki je storila prekršek, če to terjajo splošna varnost, varovanje življenja in zdravja ljudi, varstvo okolja in ohranjanje narave, gospodarska razmerja ali razlogi morale, kot tudi v drugih primerih, ki jih določa zakon. S tem pa ni prizadeta pravica drugih, terjati odškodnino od storilca.
  3. Z zakonom, ki določa prekršek, se sme določiti obvezen odvzem predmetov.
  4. S posebnim zakonom se lahko določi način izvršitve odvzema predmetov.
  5. V sodbi oziroma odločbi o prekršku se odloči, v skladu s posebnimi predpisi, ali naj se odvzeti predmeti uničijo, ali naj se izročijo ustreznemu organu oziroma organizaciji, ali pa prodajo.
  6. Odvzeti predmet, ki je bil uporabljen ali namenjen za prekršek, se lahko vrne lastniku po predhodnem delnem uničenju, s čimer se prepreči njegova ponovna uporaba za storitev prekrška.«.

3. 22. člen ZP-1 sistemsko določa kazenske točke v cestnem prometu s prenehanjem veljavnosti vozniškega dovoljenja in prepovedjo uporabe vozniškega dovoljenja.

Glede hitrosti reševanja vseh prekrškovnih zadev v rednem sodnem postopku[6] Ministrstvo za pravosodje pojasnjuje, da iz Sodne statistike za 1. do 9. mesec leta 2022 izhaja, da okrajna sodišča vse zadeve, v zvezi s katerimi prejmejo obdolžilni predlog, rešijo povprečno v 2,6 meseca.[7]


Odziv Ministrstva za infrastrukturo

V predlogu pobudnik navaja, da so predpisani vzroki za zaseg vozila v Zakonu o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 156/21 – uradno prečiščeno besedilo in 161/21 – popr.; v nadaljevanju ZPrCP) preblagi do objestnih voznikov in do voznikov pod vplivom alkohola. Nasprotno pa je mnenja, da so predpisi rigorozni do tistih, ki niso podaljšali vozniškega dovoljena.

Institut zaseg motornega vozila ureja prvi odstavek 23. člena ZPrCP:

(1) Policist zaseže vozniku motorno vozilo, s katerim je bil zaloten pri storitvi hujšega prekrška in je izpolnjen eden od naslednjih pogojev:

  1. 1. če je bil storilec kot voznik motornega vozila v zadnjih dveh letih najmanj trikrat pravnomočno kaznovan za prekršek:
    • prekoračitve dovoljene hitrosti v območju za pešce ali v območju umirjenega prometa za več kot 20 km/h,
    • prekoračitve dovoljene hitrosti na cesti v naselju za več kot 30 km/h,
    • prekoračitve dovoljene hitrosti na cesti zunaj naselja za več kot 40 km/h,
    • prekoračitve dovoljene hitrosti na avtocesti ali hitri cesti za več kot 50 km/h,
    • vožnje pod vplivom alkohola,
    • vožnje pod vplivom prepovedanih drog, psihoaktivnih zdravil in drugih psihoaktivnih snovi ali
    • odklonitve odrejenega preverjanja psihofizičnega stanja;
  2. če se storilcu izvršuje kazen oziroma sankcija prepovedi vožnje motornega vozila;
  3. če je storilcu začasno odvzeto vozniško dovoljenje, se mu izvršuje varnostni ukrep odvzema vozniškega dovoljenja ali sankcija prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja oziroma prepoved uporabe vozniškega dovoljenja;
  4. če je storilec kljub prepovedi nadaljnje vožnje vožnjo nadaljeval ali ponovil prekršek, zaradi katerega mu je bila prepovedana nadaljnja vožnja;
  5. vožnja brez veljavnega vozniškega dovoljenja za vožnjo vozil tiste kategorije oziroma tistih kategorij, v katero spada vozilo ali skupina vozil, ki jo vozi;
  6. vožnja z vozniškim dovoljenjem tiste kategorije oziroma tistih kategorij, v katero spada vozilo ali skupina vozil, ki jo vozi, katerega veljavnost je potekla, če je pogoj za podaljšanje njegove veljavnosti predložitev veljavnega zdravniškega spričevala, potrdila o dodatnem usposabljanju voznika začetnika ali potrdila o dodatnem usposabljanju voznika.

Zaseg vozila predstavlja poseg v premoženje stranke v prekršku, zaradi česar mora biti ukrep zakonit, cilj zasega stvarno upravičen in sredstva pravno dopustna, prav tako pa mora biti ukrep sorazmeren cilju, kar pomeni, da mora biti utemeljen s ciljem tako, da v najmanjši možni meri vpliva na pravice in interese prizadetih subjektov. Ukrepi morajo biti primerni za dosego zakonodajalčevih ciljev, potrebni za njihovo implementacijo glede na objektivne interese državljanov ter ne smejo biti izven vsakega razumnega razmerja do družbene oziroma politične vrednosti teh ciljev.

Po podatkih policije je bilo od leta 2014 do 2022, na podlagi 23. člena ZPrCP – zaseg motornega vozila, povprečno letno zaseženih 3.346 vozil.

Zavedati se moramo, da k varnosti v cestnem prometu poleg sankcioniranja bistveno pripomorejo dobro zasnovane preventivne aktivnosti, ki jih Javna agencije Republike Slovenije za varnost prometa izvaja dolgoročno in ciljno. Cilj preventivnih aktivnosti je, da problematiko nevarnih ravnanj v prometu, približa uporabnikom ter jo naredi razumljivo, z enostavnimi načini komunikacije ter s prepričljivimi deležniki in sporočili.

Glede na specifiko problematike bo Ministrstvo za infrastrukturo ob naslednji spremembi ZPrCP preučilo predlog pobudnika, da je v zvezi z obravnavo kršiteljev cestnoprometnih predpisov treba vpeljati nove institute ali obstoječe nadgraditi ter bo, glede na ostale zbrane predloge, pripravilo celovito rešitev, upoštevaje temeljna načela varnosti cestnega prometa.


[1] Uradni list RS, št. 113/05 – uradno prečiščeno besedilo, 89/07 – odl. US, 126/07 – ZUP-E, 48/09, 8/10 – ZUP-G, 8/12 – ZVRS-F, 21/12, 47/13, 12/14, 90/14, 51/16, 36/21, 82/21, 189/21 in 153/22

[2] Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 6/16 – popr., 54/15, 38/16, 27/17, 23/20, 91/20, 95/21, 186/21 in 105/22 – ZZNŠPP

[3] Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 68/06, 47/13, 75/16 in 92/21

[4] https://predlagam.vladi.si/predlog/11467-106

[5] Uradni list RS, št. 29/11 – uradno prečiščeno besedilo, 21/13, 111/13, 74/14 – odl. US, 92/14 – odl. US, 32/16, 15/17 – odl. US, 73/19 – odl. US, 175/20 – ZIUOPDVE in 5/21 – odl. US

[6] Hitri postopek namreč ni dovoljen, če predlagatelj rednega sodnega postopka glede na naravo kršitve oceni, da so podani pogoji za izrek stranske sankcije (npr. odvzem predmetov).

[7] Glej tabelo 360 Sodne statistike za 1. do 9. mesec 2022: podatki.gov.si/dataset/43606a24-b254-40ef-846d-2b7df3db22ed/resource/b75042e3-e9f8-499e-a923-56a83f275e66/download/sodnastatistika192022.pdf

Popravki predloga

Verzija predloga z dne, 7. 12. 2022 | 14:42:59

Hitrejši zaseg vozila hudim kršiteljem po zgledu ostalih držav

Spoštovani. Slovenija v zadnjih letih stagnira ali celo nazaduje po prometni varnosti. Samo zaradi smrtnih prometnih nesreč je državni proračun posredno in neposredno osiromašen za skoraj 200 milijonov (!) evrov vsako leto, kje so še vse ostale nesreče. (Vir: www.avp-rs.si/management-varnosti-cestnega-prometa/druzbeno-ekonomskih-stroskov-prometnih-nesrec/).

Glavna vzroka oz. okoliščini za najhujše nesreče sta hitrost in alkohol oz. vožnja pod vplivom (vir: www.policija.si/o-slovenski-policiji/statistika/prometna-varnost).

Primeri naslovov iz črne kronike v samo nekaj zadnjih dneh decembra 2023: "Po vožnji pod vplivom alkohola zaspal v križišču," "Skozi Ptuj divjal s kar 123 kilometri na uro", "Voznik začetnik skozi naselje s 120 kilometri na uro"

in še novica glede trenutne prometne varnosti: "Stanje je alarmantno ..." (vir: siol.net/avtomoto/promet/stanje-je-alarmantno-policisti-v-tretjo-akcijo-preverjanja-alkohola-v-prometu-593892)

Vsakdo lahko opazi, kako veliko je na cesti objestnosti, neupoštevanja pravil, ogrožanja drugih ... Ogromno je povratnikov, ki jih začasni odvzem izpita ni spametoval, saj jim je jasno, da država dopušča hitro in enostavno povrnitev izpita brez hujših gmotnih posledic. Med njimi je ogromno t. i. boy racerjev. Posamezniki, ki se pravil kolikor toliko trudimo držati v dobro sebe in vseh, smo "kaznovani" s tem, da mora država denar za operacije, rehabilitacije, bolniške odsotnosti, obremenjenost celotnega reševalnega osebja, poškodovano infrastrukturo, gospodarsko škodo zaradi zastojev, izgubljen prihodek od davkov itd.itd. plačevati iz osrednjega proračuna, torej naših davkov. Ki bi bili lahko namenjeni marsičemu drugemu.

Zelo banalno je, da danes v Sloveniji vozilo avtomatsko (!) zasežejo nekomu, ki je pozabil podaljšati vozniški izpit na podlagi dioptrije, ali pa ker je peljal traktor do bližnje njive, medtem ko lahko zares nevarni kršitelji mirno vozijo dalje saj imajo kar dva odpustka. Vozilo policija zaradi hujših prekrškov na cesti lahko zaseže le, če je bil storilec v minulih dveh letih NAJMANJ TRIKRAT pravnomočno kaznovan zaradi visoke prekoračitve ali alkohola. V praksi in ob trenutni frekvenci policijskega nadzora je to izredno težko doseči. (Prim: ZPRCP, 23. člen).

Predlagam, da bi država pri hudih kršitvah imela možnost poseganja po ukrepu, ki bi takšne kršitelje hitreje kaznoval - trajni odvzem vozila in njegova odprodaja. To bi jih tudi dejansko zabolelo, hkrati bi ukrep pozitivno deloval kot preventiva k obnašanju na cesti. Kot razlogi za odvzem vozila bi bila dovolj dokazana izpolnitev pogojev hude prekoračitve hitrosti v naselju in izven naselja, nevarna vožnja z ogrožanjem drugih, visoke stopnje alkohola ali prisotnost mamil...

O odvzemu bi seveda moralo odločiti sodišče, v nekaterih primerih pa bi bil lahko odvzem avtomatski, vozilo pa bi šlo v prodajo, prihodek pa v proračun ali namenski fond. Smatram, da bi tak ukrep pozitivno vplival na razmišljanje posameznika, ki je doslej cesto videl samo kot pisto za svoj motor ali avto, vse ostale udeležence pa v najboljšem primeru kot moteče ovire iz kakšne videoigre. Odvzem vozila bi grozil samo hudim kršiteljem, ne pa vsakemu, ki prekorači hitrost za 20 km/h...

Številne demokratične in "napredne" države so nekaj podobnega že uredile oz. o tem razmišljajo. Nekaj primerov:

Danska (zakon od 2021): avto zasežejo, če:

- povzročitev smrti ali hudih poškodb drugega iz malomarnosti pod posebej težkimi okoliščinami

- namerno povzročanje nevarnosti za druge

- posebej nevarna vožnja, tudi ulično dirkanje

- prekoračitev omejitve za 100 odstotkov in več (velja le za hitrosti nad 100 km/h)

- vožnja nad 200 km/h

- vožnja pod vplivom alkohola s stopnjo nad 2,0 promila (cca 0,9 mg/l)

- velja tako za domačine kot tujce

(Prim: www.aldautomotive.dk/en/about-ald/news/ArticleID/4645 ali www.femamotorcycling.eu/denmark-insane-riding/)

Avstrija:

- predvidoma 2023 stopi v veljavo zakon, po katerem bodo avtomatsko odvzeli vozilo za dva tedna, če je prekoračitev v naselju nad 60 km/h in izven naselja 70 km/h. Če je prekoračitev 80 oziroma 90 km/h nad mejo, je odvzem trajen, vozilo se proda. Prav tako se odvzem iz začasnega v trajnega spremeni pri večkratnih kršiteljih. (Vir: www.theguardian.com/world/2022/dec/05/speeding-motorists-austria-cars-seized-auctioned)

Nova Zelandija

- Možnost odvzema vozila (odloča sodišče), če: nevarna in brezobzirna vožnja, nepazljiva vožnja, ki povzroči poškodbe ali celo smrt, neustavitev na zahtevo policistov, vožnja nad določeno stopnjo alkohola ...

- Avtomatski odvzem vozila v primerih: vožnja kljub odvzetem izpitu, vožnja pod vplivom mamil, zavrnitev testa na alkohol in mamila, povzročitev nesreče pod vplivom ...

(Vir: communitylaw.org.nz/community-law-manual/chapter-32-driving-and-traffic-law/losing-your-vehicle-impounding-and-confiscation/confiscation-and-destruction-of-vehicles/

Norveška:

- voznik ostane brez izpita pri prekoračitvi nad 36 km/h, nad 50 km/h je obsojen na delo za skupnost, nad 55 km/h na najmanj 18-dnevno zaporno kazen. Velja tudi za tujce. (vir: speedingeurope.com/norway/)

Ne gre za vprašanje stopnjevanja policijske države. Svoboda posameznika, da se na javni cesti izživlja in svoje vozilo (avto ali motor) uporablja kot orožje, s katerim dokazuje svojo "moč" in "znanje", se konča (a) s pravico vseh ostalih, da pridemo varno in srečno na cilj, in (b) dolžnosti družbe, da prepreči posamezniku povzročanje nepotrebne škode.

Komentarji