Prepoved prodaje neveljavnih vinjet
Sedaj ponovno opažamo težave pri nakupih elektronskih vinjet z napačnimi ali nepopolnimi vnosi registrskih označb vozil.
Upravljavec avtocest (DARS) vso krivdo za napake pri vnosu prelaga na uporabnike, hkrati pa vse napake kaznuje z visokimi kaznimi.
Ob tem se premalo izpostavlja - oz. sploh izpušča - dejstvo, da gre pri nakupu elektronske vinjete za plačilo CESTNINE, DARS pa se obnaša, kot da je njihova dejavnost prodaja vinjet samih in ne pobiranje cestnine.
Res drži, da je uporabnik dolžan preveriti podatke o registrski označbi med postopkom nakupa elektronske vinjete, in za morebitne napake nosi velik del odgovornosti. Vendar prav tako drži, da ob nakupu vinjete z neobstoječo registrsko označbo vozila DARS proda NEVELJAVNO vinjeto in s tem tudi obračuna NEVELJAVNO cestnino.
Za zaračunavanje cestnine za neobstoječe vozilo ni nobenega pravnega temelja - cestnina glede na določen čas uporabe (elektronska vinjeta) je namreč vezana na vozilo. Če vozila ni, tudi cestnine ni. V tem primeru bi lahko šlo tudi za neupravičeno obogatitev po 190. členu OZ-NPB3 (vendar pustimo to).
Tehnične ovire - to, da DARS očitno nima dostopa do programskega vmesnika, s katerimi bi lahko pri upravljavcu matičnega registra vozil preverili obstoj registrske označbe pred nakupom - ne spremenijo dejstva, da je cestnina pri nakupu vinjete z napačno registrsko označbo obračunana nepravilno.
Srž problema pa nastane, ko DARS voznika - ki mu je pred tem prodal neveljavno vinjeto - kaznuje z visokimi kaznimi zaradi neplačila cestnine.
Problem je torej:
- DARS vozniku proda neveljavno vinjeto in obračuna neveljavno cestnino
- DARS istega voznika oglobi zaradi neplačila cestnine
Eno ali drugo samo po sebi ni sporno, oboje skupaj pa je.
PREDLAGAM,
da se zakonsko uredi, da prodaja neveljavnih vinjet ne bo mogoča:
- s spremembo 37. člena ZCestn ali splošnega akta iz 21. člena ZCestn,
- z omogočenjem preverjanja obstoja slovenskih registrskih označb upravljavcu avtocest na način, da dostopa do minimalnega potrebnega nabora podatkov matičnega registra vozil
Prodaja vinjet naj se opravlja na postajah za tehnične preglede, ob podaljšanju registracije, saj vinjeta ni vezana na koledarsko leto.
DARS naj raje skrbi za razvoj in vzdrževanje avtocest....ne za bogatenje preko glob. Če nima dostopa do podatkov registriranih vozil (lastnikov) v SLO (EU), nima kaj prodajat vinjet. Dostopa do teh podatkov ne rabi, zato so v državi drugi organi. Na poziv Policije naj posreduje podatke iz kamer iz avtocestnih kontrolnih točk, ne rabi pa vedet kdo je lastnik vozila (po reg. tablici) , kraj bivanja....če ne, bo to nova UDBA.
Tudi če je pri nakupu vinjete črka registracije napačna, DARS je ta denar sprejel na svoj račun,, ni oškodovan, zato tu ne sme biti glob, le plačilo birokratskih stroškov, da se evidenca popravi.
Zato podajam dodatni, 2. predlog:
< da DARS vrne plačnikom ves denar od glob, ter zaračuna samo svoje birokratske stroške, popravek oznak reg. tablice, max 20 € (podobno kot bo država vrnila denar za zaračunane kazni za neupoštevanje covid 19 pravil).
< DARSu se prepove prodajo e-vinjet
Baje se po naših cestah vozijo tudi tujci, oziroma vozila, ki so registrirana v tujini.
Kako bi preverjali veljavnost njihovih registracij?
Preverjanje obstoja registracije ne reši problema popolnoma, saj obstajajo registracije z majhno razliko in bi moral kupec še vedno preveriti pravilnost. Kaj takega bi bilo veliko lažje, če bi registracije imele kontrolno vsoto, kot je to pri EMŠO in IBAN. Pri tem bi sprememba v zgolj enem znaku vodila v neveljavno registracijo, brez vpogleda v kakršnokoli podatkovno bazo.