16. 11. 2022
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Ob tem je potrebno spomniti še, da so se pokojnine v zadnjem obdobju, upoštevajoč zlasti pretekle izredne uskladitve, uskladile v precej višji višini, kot bi se, če bi se usklajevale zgolj na podlagi sistemskega zakona. V letošnjem letu so se pokojnine uskladile dvakrat. Poleg redne uskladitve v višini 4,4% v mesecu februarju so se pred tem v mesecu januarju uskladile še dodatno, in sicer na podlagi Zakona o dopolnitvi Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju – ZPIZ-2L (Uradni list RS št. 10/22). Dodatna uskladitev je bila izvedena na diferenciran način v odvisnosti od leta priznanja pravice, njen namen pa je bil v dokončni odpravi posledic varčevalnih ukrepov v času predhodne ekonomske krize, zaradi katerih se pokojnine v letih med 2010 do vključno 2015 niso usklajevale oziroma se niso usklajevale v skladu s sistemskim zakonom. Tako so se pokojnine in drugi prejemki iz naslova pokojninskega in invalidskega zavarovanja (razen dodatka za pomoč in postrežbo in letnega dodatka) uskladili na naslednji način:
- za 3,5%, če so bile pravice priznane do 31. decembra 2010,
- za 1,7 %, če so bile pravice priznane od 1. januarja 2011 do 31. decembra 2011 in
- za 1%, če so bile pravice priznane od 1. januarja 2012 dalje.
V skladu z navedenim zakonom so se za 1% uskladile tudi najnižja pokojnina, zagotovljena pokojnina in najnižji znesek invalidske pokojnine.
V zvezi z letnim dodatkom za upokojence Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju MDDSZ) v okviru svojih pristojnosti pojasnjuje, da je navedena pravica urejena v 95. do 98. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – v nadaljevanju ZPIZ-2).
Prvi odstavek 95. člena ZPIZ-2 tako določa, da se letni dodatek določi v dveh višinah in sicer tako, da prejmejo:
- višji znesek uživalci pokojnin, katerih pokojnina je z upoštevanjem dela vdovske pokojnine oziroma z upoštevanjem družinske pokojnine po drugem roditelju v mesecu izplačila letnega dodatka enaka ali nižja od zneska 55,63 % najnižje pokojninske osnove;
- nižji znesek uživalci pokojnin, katerih pokojnina z upoštevanjem dela vdovske pokojnine oziroma z upoštevanjem družinske pokojnine po drugem roditelju presega znesek 55,63 % najnižje pokojninske osnove, uživalci delnih pokojnin in uživalci sorazmernih delov pokojnin, ki ponovno vstopijo v zavarovanje.
V skladu z drugim odstavkom 95. člena so do nižjega zneska dodatka upravičeni tudi uživalci invalidskih nadomestil. ZPIZ-2 določa še, da se znesek/višina letnega dodatka določi v zakonu, ki ureja izvrševanje proračuna. Tako je v Predlogu zakona o izvrševanju proračunov za leti 2023 in 2024, ki ga je Vlada RS predložila v sprejem Državnemu zboru Republike Slovenije, predvidena naslednja lestvica letnega dodatka za upokojence v letu 2023:
Višina pokojnine (v evrih) | Letni dodatek za upokojence 2023 (v evrih) |
do 600,00 | 455,00 |
600,01 – 720,00 | 315,00 |
720,01 – 850,00 | 255,00 |
850,01 – 1020,00 | 205,00 |
Nad 1020,00 | 145,00 |
MDDSZ ob tem izpostavlja, da je za izplačilo letnega dodatka v letu 2023 predvideno 171 milijonov evrov, kar je 5 milijonov več sredstev kot jih je bilo za letni dodatek namenjenih v letošnjem letu.
MDDSZ v zvezi z letnim dodatkom za upokojence želi pojasniti še, da je letni dodatek specifična pravica iz obveznega pokojninskega zavarovanja, katere namen je zagotavljanje boljšega materialnega položaja prejemnikov nizkih pokojnin in nadomestil iz invalidskega zavarovanja ter s tem njihove večje socialne varnosti. Tako je, ne glede na sistemski predpis, letni dodatek že nekaj let določen v več razredih v odvisnosti od višine pokojnine oziroma višine nadomestila iz invalidskega zavarovanja. Letni dodatek se ne glede na določbe sistemskega zakona trenutno izplačuje v petih razredih. Tistim upokojencem, ki imajo nižje pokojnine se letni dodatek izplačuje v višjih zneskih in v nižjih zneskih tistim, ki so uživalci višjih pokojnin. Z razdelitvijo na pet razredov se tako v večji meri zasleduje solidarnostna nota in socialni položaj prejemnikov pokojnin, pri čemer je razkorak med posameznimi razredi manjši kot bi bil v primeru, če bi se letni dodatek izplačal v skladu s sistemskim zakonom, ki predvideva dve višini letnega dodatka.
MDDSZ poudarja, da si ves čas prizadevamo, da se zneski višin za izplačilo letnega dodatka po posameznih letih ne zmanjšujejo v primerjavi s preteklim letom. Vsakokratni na novo določeni razredi so namreč določeni na način, da se le-ti prilagodijo izvedenim in predvidenim uskladitvam pokojnin, zaradi česar upokojenci zaradi teh uskladitev ne padejo v drug, višji razred, kar bi posledično pomenilo, da bi bili upravičeni do nižjega letnega dodatka zaradi uskladitve pokojnine.
Navedenemu sledi tudi predviden letni dodatek za leto 2023.