Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Vojno dobičkarstvo - kaznivo dejanje

535 OGLEDOV 9 KOMENTARJEV

Predlagam vladi urgentno opredelitev vojnega dobičkarstva kot kaznivo dejanje in ga najstrožje sancionirati. Podrobnejšo razlago v nadaljevanju povzema del prispevka iz Mladine, avtor Grega Repovž.

Hvala.

Za to ravnanje obstaja ime

Kaj imajo investicijske banke, pokojninski skladi in investicijske družbe z naraščajočo ceno elektrike? Veliko. Ker so dobički v izrednih razmerah veliki, so množično vstopili na trg elektrike, nafte, plina, hrane, sklepajo terminske in druge pogodbe, služijo na strahu in izrednih razmerah. Zaslužki so bajni.

V vseh vojnah so bili vojni dobičkarji v očeh držav, državljanov in sistema najslabši ljudje. Človek, ki zlorablja vojno, je vedno veljal za slabega, vojno dobičkarstvo pa je bilo obravnavano kot kaznivo dejanje, kot zločin proti narodu, med drugo svetovno vojno so vojaška sodišča in branilci brez milosti obravnavali te ljudi.

Danes je ekonomija drugačna, kot je bila med drugo svetovno vojno, drugačna je tudi, kot je bila za časa balkanskih vojn, zgodili sta se globalizacija in digitalizacija, ki sta kapitalu odvzeli obraz in ime, zdaj ni več oseb, je le še transakcija, neka terminska pogodba za moko, ali bencin, ali plin brez imena špekulanta. A narava tega početja ima še vedno isto ime: to je vojno dobičkarstvo, zloraba vojnih razmer za kovanje izrednih dobičkov in prihodkov. In ker je kapitalizem medtem postal obscen, bolj obscen, kot so si njegovi stari kritiki sploh lahko predstavljali, danes ta zloraba vojne poteka pred našimi očmi, poteka v obliki objav izjemnih rezultatov naftnih družb, multinacionalk, nacionalnih družb, celo državnih družb, evropskih in tudi slovenskih (tudi te so mnoge v državni lasti). Oni se hvalijo z izrednimi dobički, ki jih kujejo iz vojnih razmer in pred tem tudi iz izrednih razmer, ki jih je povzročila pandemija – mi pa ruskim mogotcem plenimo barke?

Evropski politiki danes govorijo o uvajanju cenovnih kapic in podobnih ukrepih, ki še Putinu privabljajo nasmeh na obraz – smeji se nam, Evropejcem, ki se bolj bojimo svojih špekulantov kot njegovih strojev za ubijanje. Danes Evropo v mrak ne poriva le Putin, ampak predvsem ta sproščena pogoltnost, ki se ji nihče ne upa pristriči peruti, ji dati imena. Države bodo raje zmetale milijarde evrov, kot temu banketu naredile konec. Ruskim mogotcem smo zmožni zapleniti jahte, svojim špekulantom, ki bodo ugonobili Evropo – ti so pač zdaj vsaj tak problem kot Putinova igra s plinom –, tem bomo pa nadeli le kapice? To je perverzno, nesramno do državljanov Evrope, predvsem pa tudi pogubno za same politike. Za tem ravnanjem stoji kratka pamet, ki ne uvidi, da bodo Evropejci prepoznali, da se špekulantom ne bo nič zgodilo, ampak da jim ta vojna prinaša samo zaslužek, medtem ko se oni pripravljajo na nižje temperature v stanovanjih in visoke cene, ki bodo izničile njihove dohodke.

Zoper to, kar se dogaja, zoper te špekulacije, ki danes stiskajo evropske države in tudi vse bolj tudi državljane in podjetja, ki v špekulacijah ne sodelujejo, pač ni mogoče nastopiti zgolj z ekonomskimi ukrepi. Evropa mora ukrepati s spremembo kazenske zakonodaje – tovrstne špekulacije je treba na evropski ravni in tudi na ravni držav nemudoma opredeliti kot kazniva dejanja, z visokimi zapornimi kaznimi za odgovorne osebe. Seveda mora kazen, neizprosna kazen, doleteti tudi podjetja, od bank do mešetarjev z nafto in elektriko, ki izkoriščajo vojne razmere: zaplemba letnega prometa, zaplemba lastnine, tudi nacionalizacija. Ker ogrožajo stabilnost lastnih držav in blaginjo državljanov, izkoriščajo vojno – pa čeprav ta poteka na tleh tretje države, a v vplivnem območju Evrope.

Svet se je pač spremenil in s tem tudi kazniva dejanja. Vojno dobičkarstvo v dobi digitalizacije in čezmejne ekonomije je danes treba obravnavati kot kaznivo dejanje – ker to tudi je. Že zdaj imamo v evropskih kazenskih zakonikih zelo primerljiva kazniva dejanja, tudi v slovenskem: omejevanje konkurence, pa goljufijo na škodo Evropske unije ali pa na primer zlorabo trga finančnih instrumentov. Zdaj je treba tem dodati še vojno dobičkarstvo – katerega ceno si lahko ogledate vsak dan v trgovini, na črpalki ter na svojih računih za elektriko in plin.

32 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR H heizenberg 26 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 11. 2022

Odziv Ministrstva za pravosodje

Z navedenim predlogom je Vladi Republike Slovenije predlagano, da urgentno opredeli vojno dobičkarstvo kot kaznivo dejanje z najstrožjo sankcijo. Kot obrazložitev je priložen članek g. Grege Repovža, objavljen v tedniku Mladina.

Avtor v članku izpostavlja špekulacije na trgih elektrike, nafte, plina in hrane v času vojne v Ukrajini in glede na posledice takih ravnanj predlaga opredelitev posebnega kaznivega dejanja vojnega dobičkarstva z visoko predpisano zaporno kaznijo za odgovorne osebe ter ustreznimi sankcijami za pravne osebe.

Pojasnjujemo, da Kazenski zakonik[1] (v nadaljevanju KZ-1), predvsem v poglavju kaznivih dejanj zoper gospodarstvo, že opredeljuje več kaznivih dejanj, ki jih lahko povežemo z ravnanji, opisanimi v izpostavljenem članku.

Tako gre lahko na primer za protipravno omejevaje konkurence, ki ga določa 225. člen KZ-1. Navedeno kaznivo dejanje stori tisti, ki pri opravljanju gospodarske dejavnosti v nasprotju s predpisi, ki urejajo varstvo konkurence, krši prepoved omejevalnih sporazumov med podjetji, zlorabi prevladujoči položaj enega ali več podjetij ali ustvari prepovedano koncentracijo podjetij in s tem prepreči ali pomembno ovira ali izkrivlja konkurenco v Republiki Sloveniji ali na trgu Evropske unije ali njenem pomembnem delu, ali pomembno vpliva na trgovino med državami članicami, kar ima za posledico veliko premoženjsko korist ali veliko premoženjsko škodo.

Če so dejanja, ki jih izpostavlja članek, povezana tudi s sredstvi proračunov Evropske unije, gre lahko za kaznivo dejanje goljufije na škodo Evropske unije po 229. členu KZ-1. Pri tem kaznivem dejanju gre lahko tako za izogibanje odhodkom s predložitvijo lažnih, nepopolnih ali nepravilnih dokumentov kot tudi za neupravičeno ali neustrezno pridobitev ali uporabo sredstev proračunov Evropske unije.

Glede na to, da članek izpostavlja predvsem špekulacije, ki naj bi potekale na trgih energije in energentov ter hrane, pa je s tem še posebej povezano predvsem kaznivo dejanje zlorabe trga finančnih instrumentov, kot je določeno v 239. členu KZ-1. Pri tem kaznivem dejanju gre za taka ravnanja na trgu, ki udeležencem trga dajo napačno ali zavajajočo predstavo glede ponudbe, povpraševanja ali cene finančnega instrumenta ali povezane blagovne promptne pogodbe, ali s tem ena ali več povezanih oseb zagotovi ceno enega ali več finančnih instrumentov ali povezanih blagovnih promptnih pogodb na nenormalni ali umetni ravni. Nadalje kaznivo dejanje stori tisti, ki pri sklenitvi posla ali izdaji naročila za trgovanje uporabi fiktivna sredstva ali druge oblike goljufivega ravnanja, razširja napačne ali zavajajoče informacije o finančnih instrumentih, z istim ciljem razširja govorice ter napačne in zavajajoče novice po medijih, medmrežju ali na drug podoben način, ali posreduje lažne ali zavajajoče informacije ali zagotavlja lažne ali zavajajoče vhodne podatke ali drugače ravna tako, da se manipulira izračun referenčne vrednosti.

V skladu z veljavno ureditvijo navedena ravnanja pomenijo kaznivo dejanje, če so storjena zato, da bi storilec sebi ali komu drugemu pridobil protipravno premoženjsko korist. Navedeno pomeni, da mora državno tožilstvo v kazenskem postopku dokazati tako imenovani »obarvani naklep« storilca – torej, da je na enega od navedenih načinov ravnal zato, ker je želel pridobiti premoženjsko korist. S predlogom sprememb in dopolnitev KZ-1, ki so v usklajevanju, pa bo Ministrstvo za pravosodje predlagalo, da se ta pogoj iz opisa kaznivega dejanja črta.

Iz navedenega izhaja, da so dejanja, ki jih izpostavlja članek v tedniku Mladina, v Republiki Sloveniji že določena kot kazniva dejanja. Načelo zakonitosti v kazenskem pravu zahteva, da sta vsaka posamezna kazenskopravna norma ter meja oziroma način razmejevanja med njimi, jasno in vnaprej določeni v zakonu, tako da je kazniva ravnanja vselej mogoče med seboj pravno razlikovati.[2] Glede na navedeno bi morebitna uvedba novega kaznivega dejanja, kot je predlagano, nujno povzročila podvajanje znakov tega kaznivega dejanja z že obstoječimi kaznivimi dejanji v KZ-1, kar pa bi pomenilo kršitev ustavnega načela zakonitosti v kazenskem pravu iz 28. člena Ustave Republike Slovenije[3].

Ob tem pojasnjujemo, da osumljencev predlaganega novega kaznivega dejanja vojnega dobičkarstva glede na opisana delovanja v Republiki Sloveniji ne bi bilo mogoče preganjati, če ne bi bilo razglašeno vojno stanje. Hkrati pa bi bil to (storitev v vojnem stanju ali v zvezi z njim) edini znak predlaganega novega kaznivega dejanja, ki bi ga razlikoval od zgoraj izpostavljenih kaznivih dejanj in bil posledično skladen z ustavnim načelom zakonitosti v kazenskem pravu. Kolikor je mišljeno neutemeljeno dvigovanje cen v času gospodarske krize oziroma zaostrenih gospodarskih razmer, pa je to vprašanje že pokrito vsaj s kaznivim dejanjem po 239. členu KZ-1. Ob tem obstajajo tudi nadzorni mehanizmi iz Zakona o kontroli cen[4] (v nadaljevanju ZKC), ki omogočajo določene ukrepe med drugim tudi za primere, če nastanejo ali se utemeljeno pričakujejo hude motnje na trgu pri gibanju cen, pa pri tem ne gre za redna sezonska nihanja, ali če bi prišlo na trgu do cen, ki bi ogrozile redno preskrbo potrošnikov.

Glede na navedeno v skladu z načelom »ultima ratio« ocenjujemo, da ni potrebe za dodatno kazenskopravno urejanje.

 


[1] Uradni list RS, št. 50/12 – UPB2, 54/15, 6/16 – UPB2p, 38/16, 27/17, 23/20, 91/20, 95/21, 186/21 in 105/22 – ZZNŠPP.

[2] Odločba US RS, št. U-I-134/11 z dne 11. 7. 2014.

[3] Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04, 68/06, 47/13, 75/16 in 92/21

Komentarji