22. 9. 2022
Odziv Ministrstva za finance
V zvezi s prejeto pobudo uvodoma pojasnjujemo, da je sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z DDV v Republiki Sloveniji določen z Zakonom o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 18/11, 78/11, 38/12, 83/12, 86/14, 90/15, 77/18, 59/19, 72/19, 196/21 – ZDOsk, 3/22 in 29/22 – ZUOPDCE; v nadaljevanju: ZDDV-1), ki je urejen in uveden tudi skladno z Direktivo Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL L št. 347 z dne 11. 12. 2006, str. 1), nazadnje spremenjeno z Direktivo Sveta (EU) 2022/542 z dne 5. aprila 2022 o spremembi direktiv 2006/112/ES in (EU) 2020/285 glede stopenj davka na dodano vrednost (UL EU št. 107 z dne 6. aprila 2022, str. 1; v nadaljevanju: Direktiva o DDV).
Direktiva o DDV določa, da države članice lahko uporabljajo največ dve nižji stopnji, ki ne smeta biti nižji od 5% in eno stopnjo, ki je lahko nižja od 5%, ki se lahko uporabljajo za dobave blaga in opravljanje storitev iz kategorij, določenih v Prilogi III. Skladno z navedenimi določili Direktive o DDV, ZDDV-1 določa obračun DDV od blaga in storitev po splošni stopnji 22 % od davčne osnove, nižji DDV stopnji 9,5 % za dobave blaga in storitev, opredeljene v Prilogi I in posebni nižji DDV stopnji 5 % za dobave blaga in storitev iz Priloge IV. Obe prilogi sta sestavni del ZDDV-1.
Skladno z Direktivo o DDV, konkretneje z 10.c točko seznama dobav blaga in storitev iz Priloge III, je možna uporaba nižje stopnje DDV za dobavo in namestitev sončnih panelov na in ob zasebna bivališča, stanovanja ter javne in druge stavbe, ki se uporabljajo za dejavnosti v javnem interesu.
Za blago in storitve, za katere je predvidena ugodnejša davčna obravnava, je v Republiki Sloveniji predpisana nižja DDV stopnja v višini 9,5 %, posebna nižja 5 odstotna stopnja DDV pa se uporablja le izjemoma, in sicer za dobavo knjig, časopisov in periodičnih publikacij ter knjižnično izposojo zaradi posebnega pomena knjige za negovanje slovenske besede in kulture.
Ob obravnavi predlogov širitve nižjih stopenj DDV je pričakovati interes in prizadevanja za nadaljnjo širitev nabora blaga in storitev, za katere naj bi veljala nižja stopnja DDV. To bi imelo znatne javnofinančne posledice, brez hkratne nadomestitve tega izpada z ukrepi na prihodkovni ali odhodkovni strani proračuna pa bi bilo ogroženo tudi doseganje javnofinančnih ciljev v letu uveljavitve te spremembe, pa tudi v vseh nadaljnjih letih.
Z vidika delovanja sistema DDV je potrebno predvsem upoštevati, da DDV ni primeren instrument za uravnavanje cen blaga in storitev, ki jih gospodarski subjekti ponujajo prosto na trgu, saj se te oblikujejo predvsem na podlagi ponudbe in povpraševanja, kot tudi drugih konkurenčnih pogojev. Znižanje DDV za določene kategorije blaga oziroma storitev zato ne pomeni nujno tudi znižanja cen le-teh. Upoštevaje navedeno Ministrstvo za finance ocenjuje, da so učinkovitejše neposredne spodbude za posamezno vrsto blaga ali storitev. Ob tem Ministrstvo za finance poudarja, da davčna politika lahko predstavlja le podporni element drugim politikam, vsekakor pa davčna politika ne more biti izključni element podpore za financiranje ukrepov na okoljevarstvenem področju.
Ministrstvo za finance je na stališču, da je vprašanje zniževanja stopnje DDV za dobavo in namestitev sončnih panelov nasloviti v okviru širšega razmisleka o spremembah stopenj DDV v Republiki Sloveniji. V skladu s spremembami Direktive 2006/112/ES bo Ministrstvo za finance proučilo socialne, ekonomske in fiskalne učinke morebitne uporabe znižanih stopenj ob upoštevanju aktualnih gospodarskih razmer ter po potrebi predlagalo sprejetje ustreznih ukrepov.