Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Predlog avdiovizualnega snemanja sodnih obravnav

648 OGLEDOV 4 KOMENTARJI

UVOD: V pravdnem postopku sem bil tarča raznovrstnih sovražnosti razsojajoče sodnice. Sodnica me je že na prvem naroku glavne obravnave verbalno napadla, dopuščala je dotike s strani nasprotne stranke in delovala do mene kot do ene od (njenih) strank arogantno in sovražno, tako, da je bil zunanjemu opazovalu odvetnik nasprotne stranke videti bolj nepristranski kot pa sodnica sama. Do porušenja (videza) nepristranskosti je prišlo potem, ko sem po zmerjanju nasprotne stranke protestiral in dejal, da upam, da bo tudi to na posnetku. Sodnica me je verbalno napadla in napad zaključila vpijoč, da bo tudi to (torej tudi vse to, kar je ona sama povedala) na posnetku. Zato sem že po prvem naroku vložil zahtevo za njeno izločitev.

V pravdnem postopku je izločitev sodnice oziroma sodnika urejena v 70. členu Zakona o pravdnem postopku (ZPP), ki določa, da sodnik ali sodnik porotnik ne sme opravljati sodniške funkcije: 1. če je sam stranka, njen zakoniti zastopnik ali pooblaščenec, če je s stranko v razmerju soupravičenca, sozavezanca ali regresnega zavezanca ali če je bil v isti zadevi zaslišan kot priča ali izvedenec; 2. če je stalno ali začasno zaposlen pri stranki ali če je družbenik v družbi z neomejeno odgovornostjo, komanditni družbi ali družbi z omejeno odgovornostjo ali tihi družbenik v tihi družbi, ki je stranka v postopku; 3. če je stranka ali njen zakoniti zastopnik ali pooblaščenec z njim v krvnem sorodstvu v ravni vrsti do katerega koli kolena, v stranski vrsti pa do četrtega kolena, ali če je z njim v zakonu ali v svaštvu do drugega kolena, ne glede na to, ali je zakonska zveza prenehala ali ne; 4. če je skrbnik, posvojitelj ali posvojenec stranke, njenega zakonitega zastopnika ali pooblaščenca; 5. če je v isti zadevi sodeloval v postopku pred nižjim sodiščem, arbitražo ali drugim organom; 6. če so podane druge okoliščine, ki vzbujajo dvom o njegovi nepristranskosti.

Zgoraj opisan porušen videz nepristranskosti je (v teoriji) moč sanirati z zahtevo za izločitev sodnice oziroma sodnika na podlagi 6. zgoraj citirane točke 70. člena ZPP (t.i. druge okoliščine, ki vzbujajo dvom o nepristranskosti), kar sem tudi sam uveljavljal. V izločitvenem postopku pred predsednikom sodišča se je sodnica mirno zlagala, da ni ravnala tako kot ji je to bilo očitano v zahtevi za izločitev (dopuščala je zgolj možnost, da je prišlo do dotikanja med njo in nasprotno stranko, a da se tega ne spominja, vse ostale očitke pa je zanikala). Še pred njenim zaslišanjem pred predsednikom sodišča v izločitvenem postopku, na katerem nisem mogel biti prisoten, saj to zakonsko ni predvideno, je dosegla izbris njene najobremenilnejše izjave oziroma vpitja z zvočnega posnetka zaslišanja ali pa je snemanje, čeprav je na obravnavi dejala obratno, že prej prekinila. To lahko trdim, ker mi je sodnica naknadno dovolila dostop do zvočnega posnetka, čeprav sem zamudil rok za uveljavljanje te pravice in tega po zakonu ni bila dolžna storiti. Na drugi obravnavi, to je po neuspelem poizkusu njene izločitve, sem imel pričo, ki bi mi pomagala uveljaviti izločitev sodnice v pritožbenem postopku, a priče, ki mi je po obravnavi zgrožena dejala, da kaj takšnega v življenju še ni doživela, višje sodišče ni želelo zaslišati. Priče nasprotne stranke in nasprotno stranko je sodnica ne glede na to, da sem že po prvi obravnavi zahteval njeno izločitev, na drugi oziroma tretji obravnavi pustila do besede in jih spodbujala, se jim dobrikala ter jim pomagala na način dopolnjevanja stavkov, meni in mojim pričam pa je skakala v besedo in nas prekinjala, ni opravila materialno procesnega vodstva in počela stvari, za katere kot izkušena sodnica ve, da se težko razberejo iz prepisov zvočnih posnetkov. Edina za takšne primere uporabljiva pravna podlaga je (še vedno le) 6. točka 70. člena ZPP, saj v konkretnem primeru s sodnico nasprotna stranka ni bila npr. v sorodu, ni bila njena posvojenka, sodnica ni bila zaposlena pri stranki itd. ali pa sam za to niti nisem vedel niti nisem mogel vedeti. Na podlagi njene krive izpovedbe pred predsednikom sodišča, ki je kaznivo dejanje, nato sodnica ni bila izločena niti na pritožbeni stopnji. Na vsak način si je želela nadaljevati sojenje, v katerem je zoper mene nastopala sovražno. V tem primeru gre za izkušeno sodnico, ki na papirju zna igrati videz nepristranskosti, saj se ta preverja le na podlagi branja prepisov zvočnega snemanja, nenazadnje pa lahko vpliva tudi na vsebino zvočnih posnetkov (npr. izklop snemanja pred podajo obremenilne izjave).

PREDLOG: Z namenom, da se že v kali zatrejo nezakonitosti nestrokovnih sodnic in sodnikov kot so kriva izpovedba in protizakonito, krivično in pristransko sojenje in s posebnim obzirom na sodniško materialno in procesno imuniteto ter na njihov trajni mandat in priviligiranost napram strankam, ki jim sodijo, Vladi RS predlagam, da doseže spremembo Zakona o pravdnem postopku, s katero bo, razen v izjemnih primerih, predpisano avdiovizualno snemanje vsake javne glavne obravnave vsakega pravdnega postopka in si bo vsak državljan lahko pogledal posnetek vsake javne pravde kot lahko na primer vpogleda v zemljiško knjigo. Obstoječi zakon je namreč kot nalašč pisan na kožo tistim, upam, da redkim, izkušenim sodnicam in sodnikom, ki sodijo nestrokovno oziroma pristransko, kar nato predsednice oziroma predsedniki sodišč in višja sodišča kolegialno potrdijo z zavrnitvijo vloge za izločitev takšne sodnice oziroma sodnika. Med odvetniki je tudi splošno znano, da »sodnice in sodniki ne marajo izločitvenega zahtevka« in se stranki, ki zahteva izločitev, lahko maščujejo s sodbo v njihovo škodo. Če bi bila glavna obravnava zvočno in video snemana, posnetki pa javno dostopni in to že v naprej znano kot je to npr. v ZDA, v tem predlogu neimenovana sodnica zagotovo ne bi sikala, sopihala, vpila, ne bi prekinjala niti mene niti mojih prič, ne bi podajala odgovorov namesto nasprotne stranke in do dotikov z nasprotno stranko ali njenih čustvenih izbruhov zagotovo ne bi prišlo. Nasprotno, trudila bi se vsaj za videz nepristranskosti in ne bi molčala, ko nasprotna stranka na vrašanja ne bi hotela odgovarjati ali pa bi zmerjala nasprotnika. Kasneje sem izvedel, da me je po sojenju, katerega smer je v korist nasprotne stranke določila že na prvi obravnavi, še opravljala, obrekovala in se mi posmehovala, češ, da s tožbo nisem uspel.

9. točka obrazložitve odločbe Ustavnega sodišča RS, opr. št. Up-799/13 z dne 22. 1. 2015 se glasi: Nepristranskost sodnikov kot nosilcev sodne funkcije na posameznih sodiščih je treba ocenjevati ne le po njenih učinkih (npr. po odsotnosti kršitev procesnih pravic ene izmed strank, po vplivu (ne)pristranskosti na odločitev o glavni stvari), temveč tudi po zunanjem izrazu, namreč kako lahko pristranskost oziroma nepristranskost sodnikov razumejo stranke v postopku in tudi kako se razume v očeh javnosti.

Z uvedbo video snemanja obravnav pravdnih postopkov oziroma vsaj delno realizacijo (npr. avdiovizualno snemanje ob pogoju javnosti obravnav ter, če to zahteva vsaj ena od strank) tega predloga bi nova Vlada RS povečala stopnjo demokratičnosti v državi, pravno varnost svojih državljanov in zmanjšala škodo, ki jo s svojo pristranskostjo in krivičnim sojenjem povzročajo nestrokovni med sodnicami in sodniki. S tem bi tudi vzpostavila nadzor javnosti nad sodno vejo oblasti na podoben način kot je to v primeru zakonodajne in izvršilne veje oblasti. Trenutno javnost lahko opravlja nadzor nad zakonitostjo dela sodnic in sodnikov zgolj s fizično prisotnostjo na javnih sodnih obravnavah, kar pa je neučinkovito napram temu, kar bi prineslo snemanje in objava posnetkov javnih sodnih obravnav. V zvezi s tem je npr. javno sojenje v enem najodmevnejših sojenj, to je Depp vs Heard v ZDA, ki si ga danes vsak lahko pogleda za nazaj oziroma smo ga do danes na portalu Youtube lahko gledali v živo in se o tem, kaj pomeni sodniška nepristranskost tudi sami prepričali.

29 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 24 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR G General 8 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


1. 8. 2022

Odziv Ministrstva za pravosodje

Državljan v svojem predlogu navaja, da je bil v pravdnem postopku tarča raznovrstnih sovražnosti s strani sodnice, zato je zaradi dvoma v njeno nepristranskost vložil zahtevo za izločitev iz postopka na podlagi 6. točke 70. člena Zakona o pravdnem postopku[1] (v nadaljevanju: ZPP). Sodnica iz postopka ni bila izločena, ker se je v izločitvenem postopku lagala in izbrisala oziroma ni posnela obremenilne izjave na zvočnem posnetku glavne obravnave. Ker se nepristranskost sodnika preverja le na podlagi branja prepisov zvočnih posnetkov, na katerih vsebino se lahko vpliva (npr. z izklopom snemanja pred podajo obremenilne izjave), predlaga spremembo ZPP v smeri obveznega avdiovizualnega snemanja javnih glavnih obravnav in javnega dostopa do teh posnetkov z namenom, da se preprečijo nezakonita ravnanja nestrokovnih sodnikov, poveča stopnja demokratičnosti, pravna varnost in vzpostavi nadzor javnosti nad sodno vejo oblasti, saj ta trenutno ni učinkovit, ker je omogočen zgolj s fizično prisotnostjo na javnih glavnih obravnavah.

V zvezi z navedenim predlogom uvodoma pojasnjujemo, da je javnost sojenja bistvena prvina demokratične družbene ureditve, ki jo zagotavlja 24. člen Ustave RS[2], ki v okviru temeljne človekove pravice do sodnega varstva zagotavlja uresničevanje pravice do poštenega sojenja. Skladno s 24. členom Ustave RS so sodne obravnave javne, sodbe pa se izrekajo javno. Pravica javnosti sojenja ni absolutna, saj 24. člen Ustave RS v zadnjem stavku vsebuje zakonski pridržek, na podlagi katerega je zakonodajalec pooblaščen, da določi izjeme, torej primere in pogoje, pod katerimi se javnost sojenja lahko izključi.[3] Načelo javnosti pomeni pravico kogarkoli, da prisostvuje glavni obravnavi, tj. sojenju in razglasitvi sodbe, kar je omogočeno z vstopom v sodno dvorano individualno nedoločenemu krogu oseb, vpogledu v delo sodišča in v tem smislu nadzoru javnosti nad delom sodišč in potekom postopkov. Bistvena prvina javnosti sojenja je transparentnost izvajanja (pravo)sodne oblasti kot pomembnega varovala za interese posameznika in družbe v celoti, tako v smislu tega, kdo jo izvaja v imenu ljudstva, kot tudi v smislu tega, kako jo izvaja v vsebinskem smislu.

V 4. členu ZPP je določeno, da sodišče odloči o tožbenem zahtevku na podlagi ustnega, neposrednega in javnega obravnavanja. Načelo javnosti sodnih postopkov je zaradi svoje pomembnosti določeno kot eno od temeljnih načel pravdnega postopka, ki pride do izraza še posebej na glavni obravnavi. Temeljno izhodišče, vsebovano v ZPP, je, da je glavna obravnava javna (293. člen ZPP), pri čemer se javnost omejuje na polnoletne osebe, dopušča pa se tudi izključitev javnosti s celotne glavne obravnave ali njenega dela pod pogoji, določenimi v 294. členu ZPP. V 322. členu ZPP posebej ureja javni izrek sodbe in določa, da v primeru, kadar se sodba razglasi, njen izrek javno prebere predsednik senata in na kratko sporoči razloge sodbe. Izrek se prebere javno tudi v primeru, ko je bila javnost z obravnave izključena, vendar se lahko v takšnem primeru deloma ali v celoti izključi javnost pri razglasitvi razlogov sodbe.

Bistvo načela splošne javnosti je v tem, da sme biti vsaka polnoletna oseba navzoča na naroku za glavno obravnavo, da sme vsakdo poročati o dogajanju na obravnavi in to tudi komentirati, posledično pa stranke z dogovorom javnosti ne morejo izključiti.[4] Sodni red[5] v 18. členu določa, da sodišča na svojih oglasnih deskah med drugim objavljajo tudi razpored glavnih obravnav (razen v zadevah, v katerih je javnost izključena), s čimer se zagotavlja, da ima javnost možnost dobiti informacijo o času in kraju glavne obravnave. Načelo javnosti glavne obravnave je tako zagotovljeno predvsem z možnostjo polnoletnih oseb, da so navzoče na obravnavi, pri čemer pa ne gre za kršitev, če se pri realizaciji trči na dejansko oviro – prostorsko omejeno sodno dvorano, saj je v tem primeru lahko navzočih toliko oseb, za kolikor je ob normalnih okoliščinah prostora v sodni dvorani.[6]

Veljavna ureditev omogoča snemanje celotne glavne obravnave. Način izvrševanja javnosti sojenja v smislu snemanja in fotografiranja glavne obravnave ureja Sodni red, ki v prvem odstavku 17. člena omogoča snemanje in fotografiranje v zadevah, kjer javnost ni izključena, neposredno pred pričetkom javne glavne obravnave in ob ustni razglasitvi odločitve, in sicer s prostora, ki ga za to določi sodnik, ki vodi postopek. Snemanje celotne glavne obravnave, kjer javnost ni izključena, izjemoma pisno dovoli predsednik sodišča na podlagi drugega odstavka 17. člena Sodnega reda in s tem seznani sodnika, ki vodi postopek, najmanj en dan pred pričetkom glavne obravnave z namenom, da mu omogoči čim bolj nemoteno izvedbo javne obravnave ter možnost preprečitve nedopustnih posegov v osebnostne pravice strank in drugih udeležencev postopka.[7] Prošnjo za snemanje je treba oddati v poslovnem času sodišča najmanj dva delovna dneva pred začetkom glavne obravnave. Za potrebe obveščanja javnosti pa lahko sodišče tudi samo snema del ali celoten potek glavne obravnave (četrti odstavek 17. člena Sodnega reda).

Upoštevaje tretji odstavek 17. člena Sodnega reda, sodnik, ki vodi postopek, snemanje dopusti v obsegu, ki je potreben za pravilno obveščanje javnosti, ter na način, ki najmanj ovira potek postopka. S tem so sodniku dana sredstva, da se osebnostne pravice strank v fazi fotografiranja in snemanja ustrezno zavarujejo, tudi upoštevaje njihovo voljo. Način in izvedbo snemanja ter fotografiranja namreč lahko organizira in zagotovi tako, da prepreči nedopustne posege v človekovo dostojanstvo ter osebnostne pravice strank in udeležencev v postopku ter da je obenem omogočena čimbolj nemotena izvedba javne obravnave oziroma izvrševanja sodne oblasti.

Veljavna zakonodaja zaenkrat ne ureja obveznega snemanja in neposrednega prenosa glavnih obravnav oziroma nalaganja posnetkov na splet. Taka ureditev bi namreč lahko vplivala na varovanje osebnosti udeležencev postopka, ugotavljanje resnice v postopku, postavljala dodatne delovne obremenitve za sodnika, ki vodi postopek, prav tako pa bi lahko predstavljala motnje poteka glavne obravnave zaradi delovanja kamer ter vpliva na odločitve tako pri rednih kot izrednih pravnih sredstvih[8]; izpostavlja pa se tudi nevarnost možnega vpliva na udeležence postopka na način, da bi želeli ugoditi populističnim nagnjenjem množice, ki spremlja postopek, kar ne vodi k večji pravičnosti.[9] Sodnik mora v konkretnem postopku poskrbeti, da se varujejo pravice udeleženih, zagotoviti varstvo osebnih in drugih občutljivih podatkov, zasebnega življenja, osebnosti in dostojanstva, kibernetsko varnost prenosa ter hkrati zagotoviti upravičen interes javnosti, zato je nujno potrebno tehtanje med posegi v osebnostne pravice in pravicami javnosti.

Ker iz predloga državljana izhaja, da bi želel z javnim prenosom predvsem preprečiti možnosti poseganja v zvočno posnet dokazni postopek s strani sodnika, dodatno pojasnjujemo, da ima stranka skladno s 125.a členom ZPP v primeru, ko predsednik senata odredi zvočno ali zvočno-slikovno snemanja (dela) naroka, možnost ugovora zoper nepravilnost zapisa; postopanje v nasprotju s to določbo pa lahko pomeni tudi relativno bistveno kršitev postopka, če stranka trdi in izkaže, da je vplivalo na pravilnost in zakonitost izpodbijane odločitve.

Veljavna zakonodaja tako omogoča snemanje in fotografiranje v zadevah, kjer javnost ni izključena, neposredno pred pričetkom javne glavne obravnave in ob ustni razglasitvi odločitve, prav tako pa ima predsednik sodišča možnost na prošnjo dopustiti snemanje celotne glavne obravnave. Splošna določba, ki bi določala avdio-vizualno snemanje glavnih obravnav in priobčitev teh javnosti, bi onemogočila možnost sodnika, da, upoštevajoč ustavno pravico do javnosti sojenja ter druge z ustavo in zakoni zajamčene človekove pravice ter osebnostne pravice, v vsakem primeru posebej presodi, v kakšnem obsegu in na kakšen način bo v skladu z ustavo in zakonom omogočil oziroma omejil dovoljeno snemanje javne glavne obravnave. Skladno z veljavno ureditvijo pa je mogoča kritična presoja, ali interes javnosti odtehta poseg v pravice strank, ter koliko bi bilo snemanje moteče za potek glavne obravnave v konkretnem primeru, zato ocenjujemo, da je področje, obravnavano v konkretnem predlogu, ustrezno urejeno v veljavni zakonodaji.

 


[1] Uradni list RS, št. 73/07 – uradno prečiščeno besedilo, 45/08 – ZArbit, 45/08, 111/08 – odl. US, 57/09 – odl. US, 12/10 – odl. US, 50/10 – odl. US, 107/10 – odl. US, 75/12 – odl. US, 40/13 – odl. US, 92/13 – odl. US, 10/14 – odl. US, 48/15 – odl. US, 6/17 – odl. US, 10/17, 16/19 – ZNP-1, 70/19 – odl. US, 1/22 – odl. US in 3/22 – ZDeb.

[2] Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97 – UZS68, 66/00 – UZ80, 24/03 – UZ3a, 47, 68, 69/04 – UZ14, 69/04 – UZ43, 69/04 – UZ50, 68/06 – UZ121,140,143, 47/13 – UZ148, 47/13 – UZ90,97,99, 75/16 – UZ70a in 92/21 – UZ62a.

[3] J. Čebulj, Komentar Ustave RS, e-kurs. Dostopno na: https://e-kurs.si/komentar/opredelitev-in-razmerje-do-drugih-ustavnih-dolocb-10/

[4] Betetto, N., Pravdni postopek – zakon s komentarjem, 2. knjiga, Komentar k 293. členu Zakona o pravdnem postopku, Uradni List RS in GV Založba, 2006, str. 623-627.

[5] Uradni list RS, št. 87/16 in 127/21.

[6] Betetto, N., Pravdni postopek – zakon s komentarjem, 2. knjiga, Komentar k 293. členu Zakona o pravdnem postopku, Uradni List RS in GV Založba, 2006, str. 623-627.

[7] Ministrstvo za pravosodje, Sodni red – Razlaga snemanja in fotografiranja z vidika varstva osebnostnih pravic. Dostopno na: http://mp.arhiv-spletisc.gov.si/fileadmin/mp.gov.si/pageuploads/mp.gov.si/novice/2017/ZS_-SR-17_clen_razlaga_P.pdf

[8] Študija nemškega sodniškega združenja iz leta 2013 o utemeljenosti izrecne prepovedi slikovnega in zvokovnega prenosa glavnih obravnav na podlagi določbe paragrafa 169 nemškega Zakona o sodiščih (Gerichtsverfassungsgesetz), v: mag. Martin Jančar, Nekaj misli ob ureditvi snemanja glavnih obravnav, 25. 01. 2017.

Dostopno na: https://www.insolvinfo.si/medijsko-sredisce/dnevni-izbor/187611   

[9] CDCJ, Technical study on online dispute resolution mechanisms (2018), pt. 100. Dostopno na: https://rm.coe.int/cdcj-technical-study-on-online-dispute-resolution-mechanisms/16809f0079

Komentarji