Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Večja nakupna regulacija (nepremičnine) pri državljanih iz 3.držav (ne-EU)

947 OGLEDOV 19 KOMENTARJEV

Naša država mirno dopušča nakupovanje nepremičnin Rusom, državljanom Srbije, Bosne itd. (oziroma njihovim podjetjem).

Kot vemo, v teh državah ni prave (evropske) regulacije glede okoljskih standardov, delovne sile, varstva živali in okolja. V nekaterih (Bosna) tudi ni davka na dobiček.

Torej hipotetično lahko Rus v svoji državi opravlja podjetno dejavnost, ki bi bila v Evropi že 50 let prepovedana (kemično onesnaževanje okolja, izkoriščanje in neplačevanje delavcev, sečnja gozdov, krznarstvo iz v EU ogroženih vrst). Na ta način zasluži milijone in potem lahko mirno v Ljubljani, na obali ali v Kranjski Gori (preko podjetja) kupuje nepremičnine. Kajti Slovenija je nekako sprejeta oaza za prej naštete narodnosti (jezik, bližina, okolje, kultura). Potem pa vidimo Ville Schellenburg in podobne novozgrajene objekte v Ljubljani po oglaševani ceni 10.000Eur/m2 - in po pregledu domofonskih priimkov gre večinoma ravno za Ruse ali državljane Srbije, Bosne, Kosova, Albanije, Makedonije in Črne Gore.

Po drugi strani pa smo državljanu EU konstantno pod regulacijo (preko telefonskih operaterjev, IP številk, cestnih kamer, policijskih, bančnih, davčnih, carinskih, redarskih, obmejnih in drugih kontrol), a moramo vsak gotovinski polog nad 10.000Eur dokazovati s pričami in bančnimi izpiski (ki se potem niti ne upoštevajo - kajti FURS predvideva "dvignjeno-porabljeno" pravilo).

Opisana zadeva je zelo nepoštena in v prid ravno pranju denarja iz 3.držav ter favoriziranju podjetniškega kapitala, ki je bil zaslužen v državah brez prave (EU) regulacije napram Slovencem.

Predlagam ukinitev ali veliko omejitev možnosti tako zlahkih nakupov nepremičnin (in drugega) kapitalu, ki ni bil zaslužen v EU pod predpisano regulacijo.

67 glasov

10 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR R Robert Vrviščar 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


3. 5. 2022

Odziv Ministrstva za pravosodje

Državljan v svojem predlogu navaja, da Republika Slovenija dopušča nakupovanje nepremičnin s strani fizičnih in pravnih oseb tretjih držav, kjer ni evropske regulacije v povezavi z okoljskimi standardi, zaščito delovne sile in varstvom živali in okolja; v nekaterih pa tudi ni davka na dobiček. Hipotetično se tako lahko v teh državah opravlja podjetniška dejavnost, ki bi bila v Evropi že 50 let prepovedana, kot na primer kemično onesnaževanje okolja, izkoriščanje in neplačevanje delavcev, sečnja gozdov in krznarstvo, ter nato z zaslužki v Republiki Sloveniji kupuje nepremičnine. Nadalje navaja, da so na drugi strani državljani Evropske unije pod nenehno regulacijo preko telefonskih operaterjev, IP naslovov, cestnih kamer, policijskih, bančnih, davčnih, carinskih, redarskih, obmejnih in drugih kontrol, vendar morajo vsak gotovinski polog nad 10.000,00 EUR dokazovati s pričami in bančnimi izpiski. Državljan ocenjuje, da je opisano nepošteno, v prid pranju denarja iz tretjih držav ter favoriziranju podjetniškega kapitala, ki je bil zaslužen v državah brez prave regulacije, zato predlaga ukinitev ali močno omejitev nakupov nepremičnin (in drugega) s strani kapitala, ki ni bil zaslužen v Evropski uniji pod predpisano regulacijo.

V zvezi z navedenim predlogom uvodoma pojasnjujemo, da lahko v Republiki Sloveniji tujci[1] na podlagi 68. člena Ustave RS[2]  pridobivajo lastninsko pravico na nepremičninah pod pogoji, ki jih določa zakon ali mednarodna pogodba, ki jo ratificira državni zbor. Glede na veljavno zakonodajo in mednarodne pogodbe v naši državi obstajajo za državljane posameznih držav različni režimi pridobivanja lastninske pravice na nepremičninah.

Pridobivanje lastninske pravice na nepremičninah na podlagi vseh pravnih temeljev, pod enakimi pogoji, kot veljajo za državljane Republike Slovenije, je mogoč za državljane in pravne osebe držav članic Evropske unije (EU), Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) in Evropskega združenja za prosto trgovino (EFTA) na podlagi mednarodnih pogodb (Pristopne pogodbe k Evropski uniji, Sporazum o Evropskem gospodarskem prostoru in Konvencija o organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj). Poleg tega je to mogoče tudi za osebe s statusom Slovenca brez slovenskega državljanstva na podlagi Zakona o odnosih Republike Slovenije s Slovenci zunaj njenih meja[3] in na podlagi Sporazuma o vprašanjih nasledstva[4] še za tujce iz bivših republik SFRJ v morebitnih danes začetih postopkih vknjižbe lastninske pravice na nepremičninah, če so vse pogoje za vknjižbo izpolnjevali že pred 31. 12. 1990.

Za državljane in pravne osebe držav kandidatk za članstvo v EU (Republika Severna Makedonija, Republika Srbija, Črna gora, Republika Albanija) pa se uporablja Zakon o pogojih za pridobitev lastninske pravice fizičnih in pravnih oseb držav kandidatk za članstvo v Evropski uniji na nepremičninah (v nadaljnjem besedilu: ZPPLPKEU)[5]. Na podlagi določb navedenega zakona imajo državljani in pravne osebe držav kandidatk za članstvo v EU formalno pravico do pridobivanja lastninske pravice na nepremičninah na ozemlju Republike Slovenije, če obstaja vzajemnost, ta pa se po 4. členu ZPPLPKEU ugotavlja v skladu z Zakonom o ugotavljanju vzajemnosti (ZUVza-1)[6]. V skladu s 3. členom ZPPLPKEU lahko navedeni državljani pridobijo lastninsko pravico na nepremičninah v Republiki Sloveniji na podlagi pravnega posla, dedovanja ali odločbe državnega organa, pri čemer se vknjižba lastninske pravice na nepremičnini za državljane in pravne osebe držav kandidatk za članstvo v EU v zemljiško knjigo lahko opravi le pod pogojem, da je bila s strani Ministrstva za pravosodje na ime vložnika izdana pravnomočna odločba o ugotovitvi vzajemnosti po ZUVza-1. Navedeno ureditev upošteva tudi Zakon o zemljiški knjigi (ZZK-1)[7], ki v tretjem odstavku 36. člena določa: »Če se z zemljiškoknjižnim dovolilom dovoljuje pridobitev lastninske pravice v korist osebe, ki ima položaj tujca po zakonu, ki ureja ugotavljanje vzajemnosti kot pogoj za pridobitev lastninske pravice na nepremičnini, mora biti zemljiškoknjižnemu dovolilu priložena pravnomočna odločba ministrstva, pristojnega za pravosodje, o ugotovitvi vzajemnosti.«

Državljani in pravne osebe s sedežem v državah, ki se ne uvrščajo v nobeno od zgoraj naštetih skupin (med drugim tudi Bosna in Hercegovina ter Ruska federacija), pa v Republiki Sloveniji ne morejo pridobiti lastninske pravice na nepremičnini na podlagi pravnega posla, saj (še) ni bil sprejet zakon, ki bi to omogočal, prav tako pa tudi ni bila ratificirana nobena mednarodna pogodba, ki bi to omogočala. To velja tudi v primeru, če je oseba samostojni podjetnik. Pravnoorganizacijska oblika samostojnega podjetnika posameznika namreč nima lastne pravne subjektivitete, ločene od pravne subjektivitete nosilca podjema – podjetnika kot fizične osebe[8], saj je skladno s šestim odstavkom 3. člena Zakona o gospodarskih družbah[9] podjetnik fizična oseba, ki na trgu samostojno opravlja pridobitno dejavnost v okviru organiziranega podjetja.

Domača pravna oseba, torej gospodarska družba s sedežem v Republiki Sloveniji, pa je lahko, ne glede na to, kdo je njen ustanovitelj, tudi lastnica nepremičnin v Republiki Sloveniji.

Glede na navedeno ocenjujemo, da predlog državljana ob veljavni ureditvi, ki (že) omejuje pridobivanje lastninske pravice na nepremičninah v Republiki Sloveniji s strani tujih državljanov in državljanom t. i. tretjih držav ne omogoča pridobitve lastninske pravice na nepremičnini s pravnim poslom, ni primeren za nadaljnjo obravnavo.

 


[1] Fizične osebe, ki niso državljani Republike Slovenije in pravne osebe, ki imajo svoj sedež zunaj Republike Slovenije (2. člen Zakona o ugotavljanju vzajemnosti; Uradni list RS, št. 27/17).

[2] Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97 – UZS68, 66/00 – UZ80, 24/03 – UZ3a, 47, 68, 69/04 – UZ14, 69/04 – UZ43, 69/04 – UZ50, 68/06 – UZ121,140,143, 47/13 – UZ148, 47/13 – UZ90,97,99, 75/16 – UZ70a in 92/21 – UZ62a.

[3] Uradni list RS, št. 43/06 in 76/10.

[4] Uradni list RS – MP, št. 20/02.

[5] Uradni list RS, št. 61/06.

[6] Uradni list RS, št. 27/17.

[7] Uradni list RS, št. 58/03, 45/08, 37/08 - ZST-1, 28/09, 25/11, 14/15 - ZUUJFO, 23/17 - ZDOdv, 69/17, 11/18 - ZIZ-L, 16/19 - ZNP-1, 121/21.

[8] VSL sklep III Ip 4350/2012 z dne 15. 11. 2012.

[9] Uradni list RS, št. 65/09 – uradno prečiščeno besedilo, 33/11, 91/11, 32/12, 57/12, 44/13 – odl. US, 82/13, 55/15, 15/17, 22/19 – ZPosS, 158/20 – ZIntPK-C in 18/21.

Komentarji