30. 3. 2023
Odziv Ministrstva za kulturo
Ministrstvo v zvezi s predmetnim navaja, da je v Republiki Sloveniji z Ustavo zagotovljena svobodna gospodarska pobuda (74. člen Ustave RS). Temeljne pogoje za ustanavljanje gospodarskih organizacij in njihovo delovanje določa Zakon o gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 65/09 – uradno prečiščeno besedilo, 33/11, 91/11, 32/12, 57/12, 44/13 – odl. US, 82/13, 55/15, 15/17, 22/19 – ZPosS, 158/20 – ZIntPK-C, 18/21 in 18/23 – ZDU-1O).
Dejavnost medijev, ki je gospodarska dejavnost, pa je utemeljena na svobodi izražanja - 39. člen Ustave Republike Slovenije, ki določa, da je zagotovljena svoboda izražanja misli, govora in javnega nastopanja, tiska in drugih oblik javnega obveščanja in izražanja. Vsakdo lahko svobodno zbira, sprejema in širi vesti in mnenja.
Navedeno pomeni, da so poslovne odločitve, med katere sodi tudi področje oglaševanja, stvar pooblastil in proste presoje organov družbe.
Ne glede na navedeno pa izpostavljamo, da v Evropski uniji poteka priprava uredbe, ki bo v okviru evropskega akta o svobodi medijev, med drugim naslovila tudi vprašanje transparentnosti »državnega« oglaševanja. V uvodnih določbah osnutka predmetnega akta je namreč zapisano naslednje: »Notranji trg (trg EU) izkrivlja tudi nepregledno in nepravično dodeljevanje državnega oglaševanja (tj. javnih sredstev za oglaševanje), ki se lahko prednostno dodeli obstoječim nacionalnim ponudnikom storitev ali se uporabi za favoriziranje in prikrito subvencioniranje nekaterih medijev, ki zagotavljajo vladi prijazna stališča.«
Celotno besedilo predloga uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o vzpostavitvi skupnega okvira za medijske storitve na notranjem trgu (evropski akt o svobodi medijev) in spremembi Direktive 2010/13/EU uredbe je dostopno na spletni povezavi.
Glede na navedeno na Ministrstvu za kulturo ocenjujemo, da je izpostavljena problematika predmet bodočega urejanja zakonodaje na področju Evropske unije.