23. 8. 2021
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
V skladu s splošno ureditvijo v Zakonu o delovnih razmerjih (v nadaljnjem besedilu: ZDR-1; Zakon o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 21/13, 78/13 – popr., 47/15 – ZZSDT, 33/16 – PZ-F, 52/16, 15/17 – odl. US, 22/19 – ZPosS, 81/19 in 203/20 - ZIUPOPDVE)) mora delavec, ki sklene pogodbo o zaposlitvi, izpolnjevati predpisane, s kolektivno pogodbo ali splošnim aktom delodajalca določene oziroma s strani delodajalca zahtevane in objavljene pogoje za opravljanje dela (22. člen). Tako mora delavec, ki sklene pogodbo o zaposlitvi izpolnjevati minimalni pogoj starosti, ki ga določa ZDR-1 v 21. členu (15 let), ter druge pogoje, ki jih je delodajalec na podlagi akta o sistemizaciji objavil v objavi prostega delovnega mesta.
V skladu z Direktivo Sveta EGS 91/533/EGS o obveznosti delodajalca, da zaposlene obvesti o pogojih, ki se nanašajo na pogodbo o zaposlitvi ali delovno razmerje, mora delodajalec pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi izbranega kandidata seznaniti z delom, pogoji dela ter pravicami in obveznostmi delavca in delodajalca, ki so povezane z opravljanjem dela, za katero se sklepa pogodba o zaposlitvi (sedmi odstavek 28. člena). Pri tem velja izpostaviti, da je določilo o znesku osnovne plače delavca, ki mu pripada za opravljanje dela po pogodbi o zaposlitvi ter o morebitnih drugih plačilih obvezna sestavina pogodbe o zaposlitvi (prvi odstavek 31. člena), delodajalec pa mora delavcu izročiti pisen predlog pogodbe o zaposlitvi praviloma tri dni pred predvideno sklenitvijo, pisno pogodbo o zaposlitvi pa ob njeni sklenitvi.
V zvezi z izpostavljenim predlogom lahko ugotovimo, da delodajalcem v Republiki Sloveniji ob objavi oglasa za delo ni treba navesti podatka o plači. Presoji delodajalca je torej prepuščeno, ali bo višino plače (izhodiščno ali v razponu) navedel že v naprej v oglasu ali pa bo to dokončno določil v pogajanjih z izbranim kandidatom in vnesel v pogodbo o zaposlitvi. V praksi je opaziti, da delodajalci v samih oglasih plač ne izpostavljajo oziroma jih redko navajajo. Menimo, da je navajanje višine plače v oglasu poleg same vsebine dela, delovnega okolja in odnosov v podjetju lahko dodaten motivacijski dejavnik. Navedba višine plače ima svoje prednosti predvsem za iskalce zaposlitve, ki s tem pridobijo več informacij na podlagi katerih lahko sprejmejo odločitev glede morebitne prijave na prosto delovno mesto, kot tudi za delodajalce, predvsem pri iskanju kadrov s specifičnimi znanji, saj tako dobijo kandidate, ki so zadovoljni s ponujenim plačilom. Po drugi strani pa delodajalci v praksi nočejo v naprej »razkrivati« plače, saj imajo na ta način več maneverskega prostora pri izboru ustreznega kandidata predvsem v primerih, kadar gre za oglaševanje delovnih mest, na katera je pričakovati velik odziv.
Upoštevaje zakonsko ureditev, ki prepušča delodajalcu odločitev o tem, ali bo v javni objavi prostega delovnega mesta navedel tudi višino plače (izhodiščno ali v razponu) in ki je skladna z mednarodnimi dokumenti in dejstvo, da naveden predlog ni bil izpostavljen v okviru usklajevanj med socialnimi partnerji pri pripravi ZDR-1, menimo, da je veljavna zakonska ureditev ustrezna.