20. 4. 2021
Odziv Ministrstva za javno upravo
Veljavna volilna zakonodaja v splošnem ne predvideva oblik glasovanja, pri katerih se ne bi zahtevalo osebne prisotnosti volivca na volišču, predvsem pa ne določa spletnega oziroma internetnega elektronskega načina glasovanja. Izjema od »osebne prisotnosti« je poštno glasovanje, predvideno za volivce, ki so v priporu, zavodu za prestajanje kazni, v bolnišnici ali v socialnovarstvenem zavodu za institucionalno varstvo in invalide (drugi in tretji odstavek 81. člena Zakona o volitvah v državni zbor, ZVDZ), in za volivce, ki nimajo stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji ali za volivce, ki so na dan glasovanja v tujini, ker tam začasno prebivajo, ki lahko glasujejo po pošti ali na diplomatsko konzularnih predstavništvih Republike Slovenije (prvi in drugi odstavek 82. člena ZVDZ) ter z izjemo glasovanja na domu za volivce, ki se zaradi bolezni ne morejo osebno zglasiti na volišču (83. člen ZVDZ).
Izraz »e-volitve« lahko pomeni tudi (zgolj) uvedbo elektronskih glasovalnih strojev na fizičnih voliščih, zato nekateri govorijo o »i-volitvah«, ki naj bi pomenile uporabo varnega in anonimnega »internetnega glasovanja« oz. spletnih volitev. Vendarle pa nova priporočila glede standardov za e-glasovanje Sveta Evrope (Recommedation on Standards for E-Voting, junij 2017) uporabljajo zgolj termin »e-voting«, ki vključuje tudi internetni sistem glasovanja.
Prednosti spletnega glasovanja (i-volitve) so po mnenju mnogih predvsem v tehnološki posodobitvi ter poenostavitvi samega postopka glasovanja, s čimer lahko pričakujemo povečano sodelovanje/udeležbo na volitvah in s tem tudi večjo demokratičnost volitev. Prednosti nadalje obsegajo ekonomičnost takšnih volitev, olajšano delo volilnih organov oziroma celo odsotnost potrebe po prisotnosti volilnih odborov, kakor tudi doseganje hitrejših rezultatov volitev itn. Temu nasprotujejo stališča o tem, v kolikšni meri bi tak način glasovanja lahko bil resnično varčnejši, zlasti v primeru uvedbe vzporednega spletnega glasovanja h klasičnemu sistemu volitev s papirnatimi glasovnicami, ki bi ga bilo smotrno ohraniti vsaj za starejše in za tiste, ki nimajo možnosti, da bi glasovali preko interneta. Predvsem se pa pri nasprotnih stališčih pojavljajo dvomi v varnost izvedbe tovrstnih volitev (zagotoviti tajnost, svobodo glasovanja, varstvo osebnih podatkov...).
Pri uvajanju spletnega glasovanja so previdne tudi druge države. Tako ima v praksi elektronske volitve samo Estonija, ki vzporedno nudi tudi "fizično" glasovanje. Več razvitih svetovnih držav, med drugim Švica, Norveška, Nemčija, ZDA in Kanada, je že izvedlo pilotne projekte e-volitev, a jih je opustilo, ker so njihovi strokovnjaki za informacijsko varnost v vsakem primeru ocenili, da je tehnološki vidik glasovanja na daljavo mogoče zlorabiti in spremeniti izid volitev. Tudi Estoncem so mednarodni strokovnjaki že povedali, da je njihov volilni sistem dokazljivo zelo ranljiv in da je z njim mogoče manipulirati, ter jim celo priporočili, da ga prenehajo uporabljati, dokler tehnologija ne ponudi zanesljivejših rešitev.
Vlada RS je v preteklih letih pripravila več predlogov sprememb volilne zakonodaje, vendar so bili vsi poskusi uvedbe spletnih volitev zaradi nezadostne politične podpore neuspešni. Ob tem je smiselno opozoriti na visoko politično soglasje, ki se zahteva za sprejem sprememb temeljne volilne zakonodaje, za sprejem sprememb in dopolnitev Zakona o volitvah v državni zbor je namreč potrebna dvotretjinska absolutna večina.
Na ministrstvu se zavzemamo za vzpostavitev čim več elektronskih storitev javne uprave in tudi za njihovo čim večjo uporabo. Na področju volitev in referenduma obstaja možnost spletne oddaje podpore zahtevi za razpis referenduma. Dodatno je ob vsakih volitvah na Portalu eUprava na voljo elektronski obrazec »E-obvestila volivcev« na podlagi katerega je volivcem poenostavljeno obveščanje volilnih organov, da želijo glasovati na volitvah na drug način (gre za t.i. posebne oblike glasovanja: na diplomatsko konzularnem predstavništvu Republike Slovenije ali po pošti v tujini, izven okraja stalnega prebivališča, po pošti v Sloveniji, na domu itd.). Z uporabo tovrstnih storitev se postopoma gradi tudi zaupanje državljanov v elektronske storitve in posledično tudi v internetne volitve.
Menimo, da bo za prihodnost spletnega glasovanja ključnega pomena razvoj šifrirnih tehnologij in boljših metod zagotavljanja varnega informacijskega okolja ter sistemska ureditev spletnega glasovanja v volilni in referendumski zakonodaji, predhodno pa bo potrebno opraviti temeljit razmislek in podrobno posvetovanje s strokovno in širšo javnostjo, da bi tako prišli do prepričljive in zaupanja vredne rešitve. Več informacij o uvedbi e-volitev tudi s strani strokovnjakov za informacijsko varnost je dostopnih tudi v magnetogramu Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo Državnega zbora (61. nujna seja) z dne 5. 12. 2017 (celoten magnetogram je dostopen na naslednji spletni povezavi ).
V skladu z navedenim predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo.
Kot nekdo, ki je odraščal z računalnikom, ima več desetletij izkušenj na področju IKT ter si s tem služi kruh, ostro nasprotujem kakršni koli obliki elektronskih volitev. Sam ne vidim tako velike grožnje v možnosti zlorabe s strani raznih Kopriv ali podobnih botaničnih vrst z nasprotnega političnega pola, temveč v zunanjih faktorjih, ki bi zaradi svojih interesov lahko vplivali na potek ali rezultat volitev v Sloveniji. Gre za vprašanje nacionalne varnosti.
Kratko pojasnilo. Težavna ni le programska oprema, ki bi tekla na teh napravah, temveč del programske kode, ki je zapisan (skrit) v hardverskem delu naprav in do nje naši preiskovalni organi ne bi imeli dostopa ali pa je ne bi mogli najti.
Ta stvar je super. Sem takoj za. Z davčno številko in prstnim oddtisom, ki nam ga omogočajo današnje naprave. Z potrditvenim e naslovom pa digitslnim potrdilom. Je večja možnost, da zadenem na lotu kot da bi kdo goljufal
Obstoja nevarnost zlorabe s strani raznih "Kopriv" in podobnih. Takšne volitve se lahko izvedejo le v urejenih državah, kjer vlada pravni red, ne pa posamezniki, ki si prirejajo zakone in pravila delovanja.
Boš se pa že potrudil zato, da Janša ne bo zmagal in šel na konec sveta, da boš oddal tisti listek ... Da ne bo pokojnih partizanov sram tvoje lenobe. Za invalide in ostale ranljive skupine je že poskrbljeno, heroji boste pa morali nekaj 100m peš.
Če si 100 let za opicami je itak najbolje, če lahko na volitvah izvoliš 1 kandidata s kandidatne liste, na kateri je ....1 kandidat (npr. tov. Serpentinšek)
Pozdravljeni,
na papirju (no pun intended) se sliši kot dobra ideja, a vam kot inžinir programske opreme lahko povem, da se v praksi izkaže drugače.
Prilagam dva krajša video posnetka s preprosto razlago, zakaj si elektronskega glasovanja ne želite. Sicer je v angleščini, ampak sklepam, da danes praktično vsak razume angleško.
www.youtube.com/watch
www.youtube.com/watch
SE NE strinjam. Kajti američani so že nekajkrat dokazali, da so to uvedli samo zato, ker se da s tem goljufati! Res želimo imeti diktaturo še naprej?
Naj lepo vsaj za volitve prebivalci premaknjo svojo rit in volijo. To kaže na določen "effort", to pa pomeni, da se jim da.
Se močno strinjam.
Pri elektronskem glasovanju ali nimas tajnosti glasovanja, ali pa nimas garancije, da je tvoj glas res sel k pravemu kandidatu, tako da s ene da zagotoviti potrebne varnosti glasovanja.
Papir in kuli, pa je.
Kaj pa ti da garancijo pri dajanja glasu v živo??
Problem pri elektronskem glasovanju je, da se ne more zagotoviti (kot se to lahko pri normalnem), da je tvoj listek res preštet. Če enkrat na 4 leta ne moreš zbrati energije, iti na volišče in glasovati, potem tudi na internetu ne boš.
Pri vseh teh čudesih tehnike, bi se pa verjetno že dalo urediti, da bi vsak volilec imel nadzor nad tem, kam je šel njegov glas in ali je bil upoštevan.
Tudi pri glasovanju za te predloge vidiš, če si glasoval in kje je tvoj glas..
Menim, da je predlog smiseln, saj bi se tako več ljudi udeležilo volitev in s tem olajšali oziroma omogočili dostop tudi oviranem ljudem. S tem bi prihranili čas in poenostavili celoten postopek. Dober primer prakse predstavlja Brazilija, ki je že leta 1985 ustanovila računalniško volilno podatkovno bazo. Leta 1996 so jih prvič uporabili na občinskih volitvah. Sistem e-volitev je bil dobro sprejel, poleg tega pa je pospešil tudi štetje glasov in preprečil volilne goljufije. (ACE Electoral Knowledge Network).
Se strinjam s predlogom, saj bi s tem omogočilo vsem državljanom manj stroškov s prevozi do volišč, prihranili bi na času, volili bi lahko kjerkoli se nahajajo in podobno.
Dodala pa bi to, da bi seveda bila še vedno možnost fizične volitve, saj je to nekaterim boljše, lahko imajo zelo blizu volišče in jim to niti ne predstavlja nobenega problema. Predvsem bi bil fizični način volitev še vedno boljši pri starejši populaciji, saj nekateri niso tako vešči pri uporabi tehnologije in prav tako mogoče nimajo svojcev, katere bi lahko prosili za pomoč.
Odpadel bi velikanski strošek volilnih komisij, ki znaša:
6 X približno 50 EUR (za eno volišče) X nekaj tisoč volišč ( moje mnenje!?)
+ vsi ostali stroški (morebitni najem prostorov, ogrevanje, stroški materiala,
tiskanje glasovnic, navodil, obvestil, čiščenje prostora) ...
s tem denarjem bi lahko zgradili kakšen dom za starostnike ipd.
Predlagam, da gremo po korakih:
- najprej volitve na kateremkoli volišču v Sloveniji, kar pomeni, da ima vsako volišče računalnik, povezan z volilno bazo podatkov in ko pridem tja, lahko vidijo ali sem volilni upravičenec ali ne, natisnejo listek za zapis udeležbe z mojimi podatki, in jaz se podpišem, da sem oddal glas (podobno kot so sedaj na tiste velike pole). Potem grem lahko v nedeljo na izlet in volim kjerkoli. Lahko bi imeli cel nacinalni praznik iz tega, pa gostinci blizu volišč bi imeli promet.
- naslednji korak so lahko volilne naprave (hitrejše štetje glasov). Te uporablja precej držav na svetu in stvar deluje (so take ki elektronsko beležijo glasove, take ki sprintajo potrdilo zate, take ki sprintajo kopijo oddaje glasu, če je treba ponovno na roke šteti, ipd.)
- potem varen volilni inf. sistem (lahko ga vzamemo od Estoncev in dodamo blockchain, identifikacija je lahko digitalno potrdilo ali nova pametna osebna izkaznica (baje bo imela NFC) z ustrezno spletno/mobilno aplikacijo). To postavimo, damo na voljo komurkoli in se testira. Ko ima neko društvo/zveza volitve, lahko uporabi ta sistem, ko ima krajevna skupnost glasovanje, lahko uporabi ta sistem, ko imajo študenti študentske volitve, lahko to uporabijo. Tako se zadeva resno testira v praksi.
- potem pa nekega dne lokalne in šele potem nacionalne volitve. Ker tam je politka, kuhinja in tam še nekaj desetletij ne bo preboja. Estonija je EDINA država v svetu z državnozborskimi splošnimi internetnimi volitvami.
Prvih 5 let bi projekt elektronskih volitev lahko bil izbirni:
- kdor želi, bi volil klasično,
- kdor pa želi, bi se odločil za elektronsko (to bi uredil na upravni enoti - pridobil bi vstopno šifro ter geslo ali uporabil kvalificirano digitalno izdano potrdilo, geslo bi seveda bilo za vsake volitve, referendum drugačno, pri glasovanju z digitalnim potrdilom pa bi moral vpisati tudi geslo, ki bi za vsako glasovanje bilo drugačno - geslo bi prejeli v začetni fazi osebno na upravni enoti, dokler ne bi iznašli zlorab ali pridobili sliko zlorab med uporabo storitve)
Ta projekt bi lahko bil narejen zelo hitro!
- nekaj programerjev za mobilno aplikacijo ali pa v začetni fazi samo internetna stran "oddaja glasu državljana slovenije"
Mimogrede, sestavite že portal, kjer bodo državni portali na enem mestu
- e uprava je, vendar še manjkajo stvari (kot npr. seznam financiranja državnih projektov, zavodov, organizacij ... ter ime in priimek tistega, ki je zastopnik takega pravnega subjekta, ki je denar dobil in koliko ter kdaj)
Če ne bo uporabljena neka tehnologija, ki bi zagotavljala transparentno sledljivost sprememb (npr. blockchain), nima niti smisla it v to. Podatke spreminjat v bazah aplikacij je najlažja stvar na svetu, samo dostop rabiš. Pa še to bi bilo treba imet javno dostopen blockchain. Neka centralizirana rešitev izniči lastnosti sledljivosti, ki jih ima taka tehnologija. Upam si celo trditi, da bi bila odprtokodna rešitev najbolj primerna, seveda z omejenim dostopom za spremembe. Dokler ne bomo imeli transparentnosti na takem nivoju, so možnosti za zlorabo takega sistema vedno visoke.
Da.
Manj papirne birokracije, večja natančnost, ne bomo več toliko vezani na čas in prostor, in volitve se hitreje opravijo.
Potrebno bo pa, da se razvije sistem, ki bo preprečeval zlorabe ali podvajanje volilnih glasov.
Možnost zlorabe je neomejena.
Se je kdo vprašal zakaj je ta vlada tak predlog zavrnila ???
Iz vseh statistik je jasno, da desne stranke podpirajo ljudje z nižjo izobrazbo in starejši.
V kolikor bi se preveč propagiralo volitve in spodbujalo e-glasovanje, ki bi se ga poslužile predvsem mlajše generacije bi bilo za desne pogubno, ker mlajši in bolj izobraženi podpirajo večinsko leve in levosredinske stranke.
Nikoli se ne ve,kaj gdo podpira,to so samo mišljenja.Sem pa prepričan,da niti eden politik ni več pošten...poštenje so zapravili leta 1990-2021 VSI
Iz statistik je tudi jasno, da predvsem leve stranke zelo rade lažejo, posledično pa tudi rade goljufajo.
Podoben predlog je bil obravnavan lani že vsaj drugič.
predlagam.vladi.si/predlog/11633
Uporabite iskalnik preden podajate predloge!
Potem je to samo signal nam državljanom, da vlada nima interesa vpeljati e-volitve, ker oni so odločevalci, ne mi državljani. Torej nam preostane le eno, da jih večkrat spomnimo.
Ta vlada je tak predlog ze zavrnila , mogoce pa bo naslednja za ;)
Vztrajnost je lepa čednost in nemalokrat je poplačana z uspehom.