1. 3. 2021
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Ministrstvo uvodoma pojasnjuje, da je obvezna oprema vozil v cestnem prometu določena v 4. členu Pravilnika o delih in opremi vozil (Uradni list RS, št. 44/13, 36/14, 69/15, 44/17 in 75/17 – ZMV-1; v nadaljnjem besedilu: Pravilnik). Zakon o motornih vozilih (ZMV-1) (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 ZPrCP – E) je Pravilnik že razveljavil, a mu podaljšal uporabo, v kolikor ni v nasprotju z zakonom. Ministrstvo je zato že pristopilo k pripravi novega pravilnika, ki bo poslan tudi v javno razpravo in bo tako pripravljen v skladu z novimi ugotovitvami in prejetimi predlogi.
Na konkretna vprašanja pa ministrstvo podaja naslednje odgovore.
V zvezi z rezervnimi žarnicami, ki predstavljajo tudi del obvezne opreme vozil v cestnem prometu, je v 10. členu Pravilnika navedeno, da mora komplet rezervnih žarnic vsebovati žarnice z žarilno nitko za najmanj polovico žarničnih mest podvojenih zunanjih svetlobnih in svetlobno–signalnih naprav in po eno žarnico z žarilno nitko za zunanja nepodvojena žarnična mesta, pri katerih je mogoča zamenjava samih žarnic. Pravilnik torej zahteva samo rezervne žarnice z žarilno nitko in ne za vire svetlobe v sodobnejših svetilkah in žarometih (npr. LED). Kot že napisano, bo pa ta zahteva ponovno preučena ob pripravi novega pravilnika.
V zvezi s kompletom za prvo pomoč za vozila ministrstvo pojasnjuje, da Pravilnik ne določa roka trajanja celotnega kompleta za prvo pomoč, ampak ga pogojuje z veljavnim rokom uporabe zahtevanega sterilnega materiala.
Ta vsebina je v 9. točki Priloge I, ki določa:
»Komplet za prvo pomoč mora biti higiensko vzdrževan, zahtevani sterilni materiali pa v nepoškodovani zaprti embalaži in z veljavnim rokom uporabe ter nazivom in ostalimi podatki v slovenskem jeziku.«
To pomeni, da če je sterilni material s pretečenim rokom uporabe zamenjan za novega, ki zadošča zahtevam za sterilne materiale, komplet za prvo pomoč ustreza zahtevam Pravilnika. Zamenjava celotnega kompleta tako ni zahtevana niti potrebna, vsak posameznik pa se sam odloči, ali bo zamenjal samo del vsebine ali celoten komplet prve pomoči.
Roke uporabe sterilnih materialov pa predpisujejo proizvajalci posameznih predmetov kompleta za prvo pomoč in take določbe ne more urejati Pravilnik. Glede odgovora o roku veljavnosti sterilnih materialov tako Ministrstvo za infrastrukturo ni pristojno.
V zvezi z rezervnim kolesom (običajnim ali zasilnim) ali ustrezno napravo ali pripomočkom, ki predstavljajo tudi del obvezne opreme vozil v cestnem prometu, Ministrstvo za infrastrukturo pojasnjuje, da to obvezo določajo že predpisi, ki urejajo odobritve vozil in jih morajo upoštevati proizvajalci vozil pri dajanju vozil na trg.
V zvezi z gasilniki pa Pravilnik v tretji alineji prvega odstavka 4. člena že določa gasilnik kot obvezno opremo vozil v cestnem prometu za vozila za javni prevoz potnikov, avtobuse in tovorna vozila. Glede na to, da skoraj v nobeni državi članici Evropske unije gasilnik ni predpisan kot del obvezne opreme vozila v cestnem prometu, Ministrstvo za infrastrukturo tega ni predpisalo za vsa vozila. Kot že napisano, bo ta zahteva ponovno preučena ob pripravi novega pravilnika.
Glede žarnic se strinjam. Kaj mi koristijo navadne žarnice v obvezni opremi če imam xenonke ali pa led?
Povoj v 5 letih ziher ni zanič, tako da tudi meni ni jasno zakaj je potrebna menjava kompleta.
Rezervno kolo ali pa komplet za popravilo - da lahko popraviš sam če se ti mudi. Na asistenco se ne zanašaj. Pokličeš lahko, ampak ni poceni. Veliko je takih, ki pri zavarovanju nima doplačano asistenco.
Bolj kot gasilni aparat (kar je treba zopet dajat na pregled vsakih nekaj let) bi priporočaj tisto ročko za lomljenje stekel. Če se nekdo prevrže, da ti lahko vsaj drug pomaga priti ven.
Rezervno kolo ali komplet za popravilo pnevmatik vozniku omogoča, da vozilo spet spravi v vozno stanje (skoraj) kjerkoli se nahaja in v večinoma krajšem času, kot pride pomoč na cesti. Če vozilo obstane na kakšni ozki odročni cesti, potem blokira promet, kar ni prav. Lahko bi seveda pravilo bilo, da se ob odsotnosti rezervnega kolesa ne smeš voziti po takih (ozkih) javnih cestah.
Zdi se mi prav, da je to obvezno.
Glede rezervnega kolesa. Avto se zapelje iz cestišče in nič ne blokira promet. AMZS pride na lokacijo v pol ure. Da neka nevešča ženska menja kolo je nevarno zanjo in verjetno tudi neizvedljivo, predvsem pa traja dlje. Koliko jih zna uporabiti komplet za zasilno popravilo koles oz. kdo ga je v praksi zares uporabil?
Žarnic, za svetila ki jih (žarnic) nimajo ali pa jih voznik ne more sam menjati, ni potrebno voziti s seboj. Če pod "žarnična mesta" v 10. členu razumemo dobesedno mesta za žarnice (in ne tudi druge sijalke), potem pri vozilih, ki imajo zgolj LED ni potrebno voziti s seboj nobene rezerven žarnice.
Rok uporabe prve pomoči določajo drugi (proizvajalec) in ni stvar pravilnika o obvezni opremi. Sicer pa je dovolj, da je vsak (sterilni) del kompleta zase z nepretečenim rokom uporabe in ne celoten komplet.
Pravilnik o delih in opremi vozil, UL 44/2013
www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/113310
Recimo, da je embalaža stara 10 let. Kako se pa ugotovi, da je notri nov povoj? Je kdo napravil analizo, da je hermetično zaprti povoj oporečen po 5 letih? Se verjame proizvajalcu, ali to opravi zunanji laboratorij?
Pred par dnevi so me ustavili policisti. Kontrola prometa in policist me vpraša če imam dodatno opremo. V tistem mi je prišlo na misel da žarnice sam ne morem menjat in jih brez veze vozim sabo.