Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Meritve hrupa in emisij enoslednih vozil in štirikolesnikov na tehničnih pregledih

2162 OGLEDOV 12 KOMENTARJEV

Prometna statistika je na splošno taka, da je prometa iz leta v leto več, kar je popolnoma razumljivo, vendar bi tu rad izpostavil posebno vrsto prometa in to je motoristični promet oziroma motoristi ter promet štirikolesnikov. Tega je iz leta v leto bistveno več glede na ostale vrste prometa in ta vrsta prometa se pretežno odvija z namenom uživanja v vožnji in nima nikakršne druge nujne ali ekonomsko opravičljive podlage, to je večinoma zgolj preživljanje prostega časa na cestah. V letu 2007 je bilo v Sloveniji registriranih nekaj čez 70.000 enoslednih vozil, lani je številka dosegla 100.000, za letos pa še ni podatka. Mejne vrednosti hrupa so določene z Uredbo mejnih vrednosti hrupa in sicer preko dneva do 75dB. Na eni regionalni cesti, ki je s tem prometom obremenjena, so bile izvedene uradne meritve, ki so pokazale, da je hrup krepko presegal dovoljene mejne vrednosti vse tja do 92dB.

Posledice tega načina sproščanja in uživanja posameznikov pa čutimo tako prebivalci kakor tudi obiskovalci oziroma turisti na podeželju, sploh v Alpskih dolinah in na prelazih. Mirne vasi se ob lepih popoldnevih in lepih vikendih spremenijo v nevzdržno hrupno okolje s stotinami motoristov, ki iščejo na podeželskih cestah svojo sprostitev, nam pa povzročajo nevarnost, hrup, živčnost, stres in nenazadnje tudi vznemirjenje. Povzročanje vznemirjenja je v zakonu opredeljeno kot prekršek! Naj omenim tudi to, da ima veliko motoristov nameščene kamere za snemanje t.i. akcijske »GoPro« kamere, s katerimi snemajo tudi nas in našo privatno lastnino.

Z motorjem le redki vozijo lepo tekoče, umirjeno, po omejitvah in le redki povzročajo le tolikšen hrup, kakor ga, za laično primerjavo, povzroča povprečen družinski avtomobil pri enaki hitrosti. Pri tem imajo precejšnjo odgovornost tudi proizvajalci in trgovci, ki na trg plasirajo tako hrupne motorje ter neizvajanje meritev hrupa in emisij na tehničnih pregledih. Večina vozi na način divjega pospeševanja iz ovinka, potem zaviranja pred ovinkom ter spet divjega pospeševanja naprej. Pri tem grmi iz izpušnih cevi, vohajo se bencinski hlapi in vozniki takšnih vozil se bodo morali začeti zavedati, da s svojim početjem zelo grenijo življenje ostalim cestnim udeležencem in občanom krajev, kjer se ta promet večinoma odvija.

Predlog rešitve: ustrezne inštitucije in organi v državi naj temeljito premislijo in sprejmejo sklep, da mora biti enosledno motorno vozilo in štirikolesnik na tehničnem pregledu udeleženo pri meritvi glasnosti izpuha in emisij, saj z leti dušilci pri motorjih ne opravljajo več svoje funkcije tako kot so jo v času homologacije dotičnega vozila. Dušilci bi morali biti plombirani, tako da je onemogočeno neuradno poseganje v izpušni sklop, registrska tablica pa v nobenem primeru ne bi smela biti modificirano nameščena bolj poševno ali pomaknjena visoko pod zadnjo luč. Tudi formati registrskih tablic so različni in nekatere manjše tablice so slabo berljive in kot take omogočajo neke vrste anonimno udeležbo v prometu in pri eventuelni povzročitvi prometne nesreče jih ni možno identificirati. Prazni državni blagajni bi zelo dobro delo, če bi uvedli tudi višjo cestnino in registracijo ter višji davek za ta vozila, ki večinoma služijo za užitek, izvzeli pa bi tiste, ki jim je to edino prevozno sredstvo. Prav tako predlagam, da se za območja, ki se nahajajo ali mejijo na območje Nature 2000 in na podobna zaščitena območja ta vrsta prometa omeji, saj vznemirja tudi zaščitene živalske vrste.

Kvaliteta bivanja v alpskih dolinah se je po zaslugi te vrste prometa v zadnjih leti zelo poslabšala. Avstrijci in Italijani so že sprejeli nekatere ukrepe kot so dnevne prepovedi vožnje po določenih cestah, gorskih prelazih ipd.

V upanju, da boste predlog potrdili in ga izglasovali vas lepo pozdravljam!

35 glasov

5 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 20 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR J Janez Kranjski 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


22. 12. 2020

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

Ministrstvo uvodoma izpostavlja, da je bilo na splošno opisan predlog možno podati samo splošen odgovor.

Motorna kolesa in štirikolesniki, ki so namenjeni za vožnjo po javnih cestah, morajo biti homologirani ali posamično odobreni, preden se dajo na trg. To pomeni, da morajo vsa ta vozila ustrezati evropskim in mednarodnim homologacijskim predpisom in da je njihov hrup ob prodaji v predpisanih mejah.

V kolikor se vozilo predela, se mora zanj v skladu z 18. členom Zakona o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 – ZPrCP-E; v nadaljnjem besedilu: ZMV-1) opraviti postopek posamične odobritve predelanega vozila. Pri tem postopku se tudi ugotavlja ustreznost predelave in, v kolikor predelava vozila ni ustrezna in tako vozilo proizvaja več hrupa kot tako nepredelano vozilo, se take predelave ne odobri in vozilo ne sme biti udeleženo v cestnem prometu.

Tehnično brezhibnost vozil se ugotavlja na rednih tehničnih pregledih vozil v strokovnih organizacijah za tehnične preglede vozil. Pri tem pregledu se pri motornih kolesih in štirikolesnikih ugotavlja tudi hrup vozila in, v kolikor le ta odstopa oziroma kontrolor meni, da hrup presega dovoljenega, lahko opravi preizkus hrupa z merilnikom hrupa. V kolikor nivo hrupa presega dovoljenega, se za tako vozilo določi napaka in vozilo se ne potrdi kot tehnično brezhibno. Vozilo je potrebno popraviti in ga nato ponovno pripeljati na tehnični pregled. Izpušni sistemi na vozilih morajo biti taki, kot jih je predvidel proizvajalec vozila oziroma proizvajalec izpušnega sistema, zato neko dodatno pritrjevanje, kot ga predlagate (»plombiranje«) ne pride v poštev.

Tudi glede namestitve registrske tablice ZMV-1 v petem odstavku 35. člena določa, da morajo biti registrske tablice pritrjene tam, kjer je to predvidel proizvajalec vozila, in sicer tako, da so dobro vidne in čitljive, niso poškodovane, upognjene, zakrite, dodatno prevlečene ali prekrite. V kolikor to ne drži, je v ZMV-1 predvidena globa za voznika takega vozila.

Velikost registrske tablice je predpisana s Pravilnikom o registraciji motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 48/11, 4/13, 20/14, 31/14, 64/14, 53/16, 9/17 in 75/17 – ZMV-1), in sicer je za mopede predvidena v velikosti 150 x 110 mm, za motorna kolesa pa v velikosti 180 x 180 mm. Računalniško podprt sistem za registracijo vozil omogoča, da se za določeno kategorijo vozil lahko izdajo samo take registrske tablice, kot jih zanje predvidevajo predpisi, zato so napake na tem področju onemogočene razen, če bi lastnik sam zamenjal tablico in na vozilo namestil registrsko tablico drugega vozila. Tudi to ZMV-1 izrecno prepoveduje in za tako dejanje predpisuje globo.

Poleg navedenega pa se ugotavlja tehnična brezhibnost vozil tudi s kontrolo v cestnem prometu, ki jo v skladu s 76. členom ZMV-1 izvajajo policisti in inšpektorji Inšpektorata Republike Slovenije za infrastrukturo. V kolikor se pri tem pregledu ugotovi na primer, da je vozilo predelano ali spremenjeno v nasprotju s predpisi, se tako vozilo lahko izloči iz prometa.

Na podlagi navedenega smatramo, da je celotni sistem zagotavljanja ustreznih homologiranih ali posamično odobrenih vozil v cestnem prometu ustrezno zastavljen, tako da bodo taka neustrezna vozila ugotovljena in izločena iz cestnega prometa.

Vaš predlog glede različne višine cestnine in stroška registracije vozila za vozila, ki se uporabljajo »za užitek«, in vozila, ki »so edino prevozno sredstvo« ni izvedljiv, saj se takega sistema ne da niti izvajati niti nadzirati.

Komentarji