20. 10. 2020
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Ministrstvo uvodoma izpostavlja, da je bilo na splošno opisan predlog možno podati samo splošen odgovor.
Pogoje za registracijo vozila določa 30. člen Zakona o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17 in 92/20 – ZPrCP-E; v nadaljnjem besedilu: ZMV-1), v katerem je v prvem do tretjem odstavku navedeno:
»(1) Vozilo se registrira na podlagi vloge lastnika vozila. Vlogi je treba priložiti dokazila, če registracijski organizaciji niso dosegljiva na podlagi uradnih evidenc:
- dokazilo o izvoru in lastništvu vozila ali posameznih delov vozila, ki so bili dodatno vgrajeni (npr. šasija, motor);
- potrdilo o skladnosti ali soglasje k registraciji;
- dokazilo o sklenjenem zavarovanju avtomobilske odgovornosti, pri vozilih za javni prevoz potnikov pa tudi dokazilo o zavarovanju potnikov;
- dokazilo o poravnani letni dajatvi za uporabo vozil v cestnem prometu in
- potrdilo o tehnični brezhibnosti vozila, razen za vozila iz drugega odstavka 48. člena in sedmega odstavka 27. člena tega zakona. Potrdilo o tehnični brezhibnosti vozila, izdano v tuji organizaciji, ki je v državi članici EU ali državi EGP pooblaščena za opravljanje tehničnih pregledov vozil, se upošteva, če je bil tehnični pregled opravljen pred največ 30 dnevi.
(2) Ne glede na 1. točko prejšnjega odstavka se registrira starodobnik, moped, traktor in traktorski priklopnik, če je bil na ozemlju Republike Slovenije pred 1. majem 2004, ter bivalni priklopnik, izdelan pred 1. januarjem 1998, če lastništvo vozila ni sporno.
(3) Ne glede na 1. točko prvega odstavka tega člena se registrira moped, katerega konstrukcijska hitrost ne presega 25 km/h, če je bil na ozemlju Republike Slovenije pred 1. majem 2017 in če lastništvo vozila ni sporno.«.
Iz prejetega predloga razumemo:
- da za opisan moped predlagatelj, ki je trenutni lastnik mopeda, nima potrdila o skladnosti vozila oziroma izjave o ustreznosti vozila, moped pa tudi ni vpisan v evidenco registriranih vozil;
- da za svoj moped predlagatelj nima dokazil o izvoru in lastništvu, to je vsa dokazila o spremembah lastništva vozila od prve prodaje na trg, do zadnje spremembe lastništva vozila na predlagatelja kot zadnjega lastnika;
- da je moped predlagatelja starejši od roka, ki je določen za prvi tehnični pregled mopeda.
Odgovor za 1. točko
V kolikor lastnik vozila za svoje vozilo izgubi potrdilo o skladnosti vozila oziroma izjavo o ustreznosti vozila, vendar je zanj omenjen dokument bil izdan, lahko lastnik vozila dvojnik omenjenega dokumenta zahteva pri izdajatelju prvotnega dokumenta. Če izdajatelj ne obstaja več, pa se dvojnik dokumenta lahko zahteva pri Javni agenciji Republike Slovenije za varnost prometa.
ZMV-1 tudi določa, kdaj je treba pri strokovni organizaciji za vozilo opraviti identifikacijo vozila. Prvi odstavek 23. člena ZMV-1 določa:
»(1) Pred registracijo vozila v Republiki Sloveniji je treba pri strokovni organizaciji opraviti postopek identifikacije za vozila:
- mednarodnih in meddržavnih organizacij ter predstavništev mednarodnih organizacij – za službeno uporabo;
- diplomatskih predstavništev in konzulatov tujih držav v Republiki Sloveniji – za službeno uporabo;
- članov osebja mednarodnih in meddržavnih organizacij ter predstavništev mednarodnih organizacij in njihovih družinskih članov, ki z njimi živijo v skupnem gospodinjstvu – za osebno uporabo;
- članov osebja diplomatskih predstavništev in konzulatov tujih držav v Republiki Sloveniji in njihovih družinskih članov, ki z njimi živijo v skupnem gospodinjstvu – za osebno uporabo;
- državljanov Republike Slovenije, ki se za stalno vračajo z začasnega dela ali prebivanja v tujini, če so bili v tujini brez presledka najmanj eno leto;
- tujcev, ki v Republiki Sloveniji pridobijo potrdilo o prijavi prebivanja, dovoljenje za začasno ali stalno prebivanje;
- fizičnih in pravnih oseb, ki so postale lastnice vozila na podlagi sklepa o dedovanju;
- humanitarnih organizacij – za opravljanje njihove humanitarne dejavnosti;
- ki so bila v Republiki Sloveniji pred 1. majem 2004 in niso bila registrirana ali pa so bila registrirana v Republiki Sloveniji, vendar niso vpisana v evidenci registriranih vozil;
- namenjena izključno za hitrostna tekmovanja na cestah oziroma na tekmovališčih.
V kolikor gre za situacijo opisano v 9. točki, kar iz predloga ni jasno, je treba za vozilo opraviti identifikacijo vozila, ki pa vsekakor ni postopek homologacije vozila. Identifikacija vozila je postopek, s katerim se ugotavljajo istovetnost vozila in njegovi osnovni tehnični podatki s pomočjo priloženih dokumentov in drugih virov s tehničnimi podatki o vozilih (prvi odstavek 20. člena ZMV-1). V kolikor je identifikacija vozila uspešna, se za vozilo izda potrdilo o skladnosti. Strošek identifikacije vozila je določen v Pravilniku o določitvi cen tiskovin, obrazcev, tablic in določenih storitev v postopkih s področja varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 10/19, 24/19 in 14/20) in je za identifikacijo mopeda v 4.3 točki Priloge določen v višini 73,20 EUR z DDV.
Homologacija vozila pa je postopek, v katerem homologacijski organ ugotovi, ali tip proizvoda (vozilo ali njegov del ali zaščitna naprava ali oprema za udeležence cestnega prometa in potnike) izpolnjuje predpisane zahteve, in če je skladen z zahtevami, podeli certifikat o homologaciji. Vlogo za podelitev homologacije tipa proizvoda lahko vloži le proizvajalec, posebej za vsak tip proizvoda, stroški postopka pa so neprimerljivo večji (prvi in tretji odstavek 11. člena ZMV-1).
Odgovor za 2. točko
V kolikor k vlogi za registracijo vozila lastnik vozila ne priloži dokazila o izvoru in lastništvu vozila, drugi in tretji odstavek 30. člena ZMV-1, ki sta že opisana v prvem delu odgovora, določata postopek, ki ga je treba opraviti pred registracijo vozila, navedenega v teh odstavkih. Ker je registracija vozila upravni postopek, je treba upoštevati določbe Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 105/06 – ZUS-1, 126/07, 65/08, 8/10 in 82/13). Ta zakon za navedeni primer predvideva izvedbo posebnega ugotovitvenega postopka, kjer se ugotavlja nespornost lastništva vozila, brez ugotavljanja izvora vozila. Ta postopek vodi upravni organ, ki sam, glede na konkretni primer, določi način, s katerim mora lastnik dokazati nespornost lastništva svojega vozila (npr. ena, dve ali več prič, predložitev drugih dokumentov kot npr. servisna knjižica, fotografij vozila ...). Ker je v opisanem primeru posebni ugotovitveni postopek del registracijskega postopka, posebni ugotovitveni postopek vodi registracijska organizacija, ki je v skladu s prvim odstavkom 57. člena ZMV-1 upravna enota ali strokovna organizacija, ki opravlja tehnične preglede vozil ali identifikacijo in oceno tehničnega stanja vozil in jo za registracijo vozil pooblasti agencija.
Odgovor za 3. točko
ZMV-1 v 49. členu določa roke za tehnične preglede vozil. Tako so določeni roki za prvi tehnični pregled vozila in obdobne tehnične preglede vozila. Navedeni člen pa v šestem odstavku tudi določa, da se tehnični pregled vozila opravi pred registracijo tega vozila v Republiki Sloveniji, če je vozilo starejše od roka, ko bi moralo enako vozilo opraviti prvi tehnični pregled.
Zaključek
V kolikor torej lastnik vozila poda vlogo za registracijo vozila in so izpolnjeni pogoji za njegovo registracijo, se vozilo registrira in zanj izda prometno dovoljenje ter registrske tablice (prvi odstavek 31. člena ZMV-1).
Stroški postopka registracije vozila so odvisni od tega, kateri pogoji za registracijo vozila so izpolnjeni, katere postopke je treba v ta namen še izvesti, pa tudi od tega, ali se postopek izvaja na upravni enoti ali pooblaščeni registracijski organizaciji. Določeni stroški postopka so tako določeni z Zakonom o upravnih taksah (Uradni list RS, št. 106/10 – uradno prečiščeno besedilo, 14/15 – ZUUJFO, 84/15 – ZZelP-J, 32/16 in 30/18 – ZKZaš) oziroma cenikom pooblaščene registracijske organizacije, Pravilnikom o določitvi cen tiskovin, obrazcev, tablic in določenih storitev v postopkih s področja varnosti cestnega prometa ter Zakonom o dajatvah za motorna vozila (Uradni list RS, št. 54/17), pri čemer je treba omeniti, da stroški zavarovanja avtomobilske odgovornosti niso del omenjenih predpisov.
Poudarjamo še, da se homologacijski predpisi za vozila spreminjajo in sledijo tehničnemu razvoju vozil. Ker je Republika Slovenija del Evropske unije, homologacijski predpisi vozila pa so harmonizirani, to pomeni, da so ti enaki v vseh državah članicah Evropske unije. V kolikor vozilo ne ustreza homologacijskim predpisom in je to ugotovljeno v ustreznem postopku, zanj ni možno izdati potrdila o skladnosti, posledično pa je onemogočena tudi registracija oziroma uporaba takega vozila.
Omenjene določbe in postopki so namenjeni normalnemu delovanju sistema ugotavljanja skladnosti vozil, registracije vozil, tehničnih pregledov vozil, nadzora varnosti cestnega prometa, …, kar vodi do večje varnosti cestnega prometa.